Ce rol are matematica în afacerile din IT

Autor: Georgiana Călin Postat la 13 iulie 2017 1117 afişări

În piaţa IT&C recrutarea angajaţilor a devenit o veritabilă luptă, iar companiile sunt tot mai creative în ofertele cu care vor să-şi atragă şi să menţină specialiştii. Furnizorul olandez de soluţii software ORTEC pune la bătaie nu numai pachete salariale, ci şi programul flexibil şi un mediu de lucru prietenos. Miza e mare, pentru că afacerile ar urma să crească rapid în anii ce vin.

Cinci studenţi olandezi s-au gândit că teoriile matematice şi nişte algoritmi pe care i-au realizat ar putea fi de folos în afaceri. Acest lucru se întâmpla în urmă cu 36 de ani, iar ideea a luat forma ORTEC, furnizor de soluţii software de planificare avansată şi optimizare, precum şi de servicii de consultanţă. Soluţiile au ca rezultat îmbunătăţirea activităţii din diferite departamente – de pildă auto, resurse umane, prognoze şi planificări. De nouă ani, compania are activitate şi pe plan local.

Doi dintre fondatorii companiei sunt încă acţionari majoritari, iar alţi directori din conducerea ORTEC sunt parteneri. „Lucram de mai mulţi ani pentru ORTEC în Olanda, iar în 2008 am înfiinţat împreună cu un coleg o divizie a companiei în România, pentru a susţine clienţii din Europa Centrală şi de Est. Am ales România pentru că oferă o piaţă de afaceri puternică, iar acum avem în Bucureşti sediul central pentru Europa Centrală şi de Est”, povesteşte Herman Wierenga, director executiv al ORTEC CEE. În această regiune, compania are birouri şi în Bergamo, Varşovia, dar şi reprezentanţi în Moscova şi Kiev; toate aceste operaţiuni sunt gestionate din capitala României. Pe de altă parte, în Bucureşti se realizează şi o mare parte din dezvoltarea soluţiilor globale de suport pentru clienţi şi implementări de proiecte. ORTEC are o prezenţă internaţională de 15 birouri pe patru continente, în Olanda, Franţa, Belgia, Germania, Danemarca, Marea Britanie, Italia, Polonia, România, Brazilia, SUA, Australia şi Singapore.

„Ne folosim pasiunea pentru matematică cu scopul de a optimiza lumea. Suntem cei mai activi în domeniul optimizării lanţului de aprovizionare”, declară Wierenga. Un exemplu se leagă de companiie mari de distribuţie, unde software-ul ORTEC este folosit deseori pentru a face planuri mai inteligente, a combina livrările în cel mai bun mod posibil, a mări veniturile totale şi a micşora numărul total de vehicule utilizate, dar şi numărul total de kilometri parcurşi. Soluţiile ORTEC, spune Wierenga, aduc îmbunătăţiri în industrii precum retail, transport şi logistică, bunuri de larg consum, servicii publice şi profesionale, sănătate şi servicii medicale, petrol, gaze şi produse chimice, dar şi analiză sportivă; acum, cele mai profitabile domenii sunt transporturile, logistica şi retailul.

„Aproximativ 15% dintre clienţii noştri din Europa Centrală şi de Est sunt prezenţi în România, restul sunt din Polonia, Turcia, Italia, Rusia şi Ucraina. Între cei mai importanţi clienţi din România se numără Carrefour, Mega Image, Aquila, Coca-Cola, DPD, UrgentCargus, Arctic, Lazăr Internaţional”, spune Wierenga. În 2016, ORTEC a înregistrat la nivel global o cifră de afaceri de peste 85 de milioane de euro. „Ne aşteptăm ca în 2017 să continuăm tendinţele de creştere a cifrei de afaceri faţă de anul trecut, ceea ce ar înseamnă o creştere de cel puţin 20%.

Datorită unei expansiuni a consumului, ne aşteptăm că retailerii să se dezvolte şi mai mult”, spune Wierenga. În acest sens, oferă exemplul Mega Image, ce tocmai a deschis un lanţ de magazine în Cluj, sau al eMAG, care cumpărat Sameday. Printre planurile companiei se află consolidarea poziţiei pe pieţele de retail din Europa Centrală şi de Est, pe care deja activează, şi mărirea echipei pentru externalizarea de servicii şi consultanţă. De asemenea, ORTEC se poziţionează ca un puternic susţinător al reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră, ce îşi doreşte să participe activ la progresele din domeniul vehiculelor electrice. „Plănuim să construim inclusiv aplicaţii mobile prin care am putea optimiza alegerea staţiilor de încărcare electrică în funcţie de distanţă, preţ, nevoi etc. Ne aşteptăm ca piaţa aceasta se crească şi în România, în următorii ani, iar clienţii noştri din transport, distribuţie şi logistică să poată avea acces la aceste aplicaţii mobile”, spune directorul ORTEC CEE.

Investiţiile în cercetare şi dezvoltarea algoritmilor reprezintă o constantă în afacerea ORTEC, ţine să precizeze managerul, lucru pe care îl realizează în strânsă cooperare cu universităţi de top din întreaga lume. În acest sens, primul program de internship local în cadrul companiei a fost lansat în 2014; programul durează în medie două luni şi oferă internilor posibilitatea de a obţine experienţa de muncă dorită. În acest timp, internii formează echipe, îşi aleg singuri un proiect asupra căruia vor lucra independent şi au responsabilitatea de a prezenta la final rezultatele obţinute. „Aceştia învaţă să lucreze independent, organizat, să formuleze şi să rezolve probleme, abilităţi cărora nu li se acordă atenţie în universităţile din România. Internii primesc salariu şi au posibilitatea de a învăţa lucruri noi alături de specialişti în domeniul IT&C şi business, care îi ghidează de-a lungul proiectului”, spune reprezentantul companiei.

În cele din urmă, echipa se măreşte în fiecare an cu noi studenţi ce termină stagiile de internship, în medie 40% din ei rămânând în cadrul ORTEC. „Universităţile din România sunt foarte bune şi au foarte mulţi studenţi deştepţi, însă, din păcate, ei nu acumulează destulă experienţă în ce priveşte luarea deciziilor, definirea şi rezolvarea problemelor prin alegerea unei acţiuni din mai multe alternative posibile. Prin stagiu încercăm să facem legătura dintre teoria universităţii şi practica vieţii reale”, spune Wierenga. În fiecare zi, la ORTEC se rezolvă probleme matematice şi operaţionale dificile pentru clienţi, astfel încât aceştia să îşi poată dezvolta mai eficient afacerea şi să-şi reducă costurile, iar „pentru a face acest lucru, avem nevoie de oameni care se bucură de noi provocări şi care sunt capabili să facă faţă acestora într-o lume dinamică”, spune executivul. 

Aşadar, compania caută ca internii respectivi să aibă câteva calităţi principale – să fie motivaţi, deştepţi şi să lucreze independent; apoi sunt direcţionaţi către anumite departamente din cadrul companiei, în funcţie de calităţile, interesele şi nevoile lor. Principalele domenii în care au activat internii de-a lungul timpului sunt departamentele de asistenţă a clienţilor, dezvoltare de soluţii software, implementare proiecte, marketing şi alte activităţi generale de office management.

„Majoritatea angajaţilor noştri au cunoştinţe şi experienţe în diverse domenii, cum ar fi calculatoare, automatică, marketing, vânzări, afaceri, economie etc.”, spune directorul companiei.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.