Ce planuri are Logo pentru TotalSoft

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 17 octombrie 2017 771 afişări

Cel mai mare dezvoltator independent de software din Turcia a intrat anul trecut în România prin achiziţia TotalSoft, companie fondată în 1994 de antreprenorul român Liviu Drăgan. Tugrul Tekbulut, cofondator al Logo şi preşedinte al boardului, care ocupă în prezent şi funcţia de director de tehnologie al grupului, a declarat în cadrul unei întâlniri cu presa că strategia Logo este de a se dezvolta mai întâi spre est, apoi spre vest, pentru ca în cele din urmă să ajungă un jucător puternic la nivel global.

Sediul celor de la Logo, aflat la 70 de kilometri de centrul oraşului Istanbul, aduce aminte într-o oarecare măsură de cartierul general european al Google. Campusul se află într-un complex de birouri din Gebze şi găzduieşte câteva sute de angajaţi; ca element de culoare, chiar şi formaţia de rock a angajaţilor are un spaţiu unde poate să repete.

Istoria de 30 de ani a companiei nu a început însă într-o clădire de birouri, ci într-un spaţiu mic, de 30 de metri pătraţi, unde opt ingineri se pregăteau să aducă Turcia pe lista ţărilor dezvoltatoare de software.

Tugrul Tekbulut, care a fost unul dintre primii angajaţi ai Apple din Turcia, povesteşte că experienţa la compania fondată de Steve Wokniak şi Steve Jobs l-a ajutat în construirea grupului Logo, mai ales în ceea ce priveşte înţelegerea modului în care utilizatorii interacţionează cu produsele.

În 1988 compania a lansat primul produs, Logo Modular System, iar popularitatea acestuia a transformat compania într-un brand cunoscut: ”în 1992, termenul «software» se confunda cu numele Logo“, a spus Tekbulut. Un moment important în istoria companiei s-a consumat în 1999, odată cu lansarea suitei Unity - primul ERP dezvoltat de la zero de inginerii de la Logo. Logo s-a listat pe bursa de la Istanbul în mai 2000, dar a resimţit apoi puternic efectele crizei financiare din 2001.

Un val de companii mari a intrat pe piaţa din Turcia, în frunte cu Microsoft, iar conducerea Logo a decis la mijlocul anilor 2000 să accepte propunerea IBM de a trece la sisteme de operare de tip open-source, aşa cum este Linux. Deşi experienţa cu gigantul american nu a fost una plăcută, Tugrul Tekbulut spune că acest lucru i-a ajutat să îşi păstreze independenţa.

În 2011, Logo a realizat prima sa achiziţie majoră, Coretech. Tot atunci a venit la conducere actualul CEO, Bugra Koyuncu. Un moment definitoriu în istoria companiei a fost însă cel din 2013, atunci când Logo a achiziţionat principalul competitor de pe piaţa locală, Netsys. După cea de-a doua listare publică, în 2016, capitalizarea de piaţă a companiei a ajuns la 400 de milioane de dolari. în prezent, 61,3% din acţiuni sunt tranzacţionate pe piaţa publică, 33,6% sunt deţinute de Logo, iar 5,1% de fondul de investiţii Mediterra, un investitor strategic care s-a alăturat companiei în 2013. Important de menţionat este faptul că 85% din acţiunile publice sunt deţinute de investitori străini.

În 2016, vânzările Logo au crescut cu 48% faţă de anul precedent, până la aproximativ 45 milioane euro. Numărul total al angajaţilor depăşeşte 1.000, iar aproape jumătate dintre ei lucrează în România.

TOTALSOFT, CEL MAI DE PREŢ BUN

Liviu Drăgan şi-a vândut anul trecut acţiunile la compania pe care a creat-o, întregul pachet de acţiuni fiind preluat de Logo Software în urma unei tranzacţii de 31 milioane euro. ”Totalsoft avea nevoie de un investitor strategic. Totalsoft este singura companie din Europa Centrală care a dezvoltat un ERP (un software Enterprise Resource Planning - gestiunea resurselor întreprinderii) care se implementează acum în peste 35 de ţări. Un partener puternic este binevenit“, declara la acel moment Liviu Drăgan într-un interviu acordat ZF. Totalsoft, fiind una dintre cele mai mari companii de IT din România, a înregistrat anul trecut o creştere de 4,4% a cifrei de afaceri, la 22,05 milioane euro faţă de anul anterior, potrivit ZF. Compania de software a înregistrat anul trecut un profit net de 0,64 milioane euro, în scădere cu 0,9% faţă de anul anterior.

Totalsoft a început în urmă cu 6 ani să lucreze la dezvoltarea noii versiuni a suitei de aplicaţii software Charisma pentru gestionarea activităţii companiilor, care generează în prezent 75% din venituri. în momentul de faţă, TotalSoft are o cotă de peste 16% din piaţa locală de aplicaţii de gestionare a resurselor companiilor (ERP), conform datelor dintr-un document publicat de companie în Monitorul Oficial.

”Vrem ca în cinci ani să avem o platformă tehnologică comună şi o serie de branduri sub care vom ataca piaţa, iar printre acestea se numără şi Charisma“, a spus Tekbulut. ”Vrem să fim o companie competitivă la nivel global. Prin urmare, vom promova brandul Charisma la nivel global, fiind un activ foarte important pentru noi.“ Potrivit declaraţiilor sale, fuziunea cu Totalsoft va fi încheiată până în anul 2018; în acest moment, prioritară este însă fuziunea dintre divizia de retail a Charisma şi cea similară a Logo. Preşedintele companiei a amintit că retailul este o industrie uriaşă, atât în Turcia cât şi în pieţe precum Rusia, aflându-se în permanentă creştere.

Grupul Logo intenţionează să pună accent pe acest segment, urmărind evoluţia pieţei spre un model în cloud. ”Totalsoft a lucrat în ultimii cinci ani la dezvoltarea unor produse dedicate pieţei financiare, iar noi am fost norocoşi pentru că am realizat achiziţia înainte ca produsele să fie lansate pe piaţă. Dacă nu ai o piaţă locală importantă, trebuie să ieşi pe pieţele internaţionale, unde pentru a face faţă giganţilor, ar trebui să te specializezi, aşa cum a făcut Totalsoft pe segmentul de servicii financiare.“

Motivul pentru care grupul Logo a investit în România, a explicat Tugrul Tekbulut, este că ţara noastră reprezintă capitala IT-ului european, iar accesul la piaţa muncii – referindu-se aici la oameni cu o bună calificare – este mai facil.

O zonă în care Logo nu a investit până în prezent este cea medicală, în care Totalsoft este prezent prin Charisma Medical. ”Totalsoft a dezvoltat o platformă în cloud pentru clinici de mărime mică şi medie care poate fi lansată deopotrivă pe piaţa din Turcia, dar şi în altele. Având în vedere că platforma este în cloud, cred că avem o oportunitate uriaşă să atacăm şi piaţa la nivel global.“ Preşedintele Logo nu vede o problemă nici în ideea în care produsul nu va avea succes, fiind vorba de un produs livrat din cloud: ”Din acest motiv nu mai este nevoie de alte investiţii, doar în marketing şi vânzări.“ în ceea ce priveşte resursele umane, Tugrul Tekbulut afirmă că nu sunt planuri pentru reducerea numărului de angajaţi, ci din contră, pentru recrutarea a cel puţin 60-70 de noi specialişti la sediul din România. ”Vrem să dezvoltăm un ecosistem Totalsoft în România, aşa cum am făcut cu Logo în Turcia“, a mai spus Tekbulut în încheierea discuţiei.

Bugra Koyuncu, CEO-ul grupului Logo, a spus că după o serie de restructurări şi proceduri menite să îmbunătăţească marja de profit se aşteaptă la o cifră de afaceri a Totalsoft de aproximativ 20 de milioane de euro, generată atât de afacerile din România, cât şi din cele internaţionale.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.