Cat e scorul la pauza?

Postat la 15 mai 2007 1 afişăre

Peste 85% dintre utilizatorii de Internet au folosit cel putin odata un motor de cautare, iar in orice moment al zilei, cel putin 50% dintre internauti cauta informatii. Aceste cifre se traduc in venituri de miliarde de dolari pentru motoarele de cautare, care vor acum sa transpuna succesul si pe telefoanele mobile.

Peste 85% dintre utilizatorii de Internet au folosit cel putin odata un motor de cautare, iar in orice moment al zilei, cel putin 50% dintre internauti cauta informatii. Aceste cifre se traduc in venituri de miliarde de dolari pentru motoarele de cautare, care vor acum sa transpuna succesul si pe telefoanele mobile.

 

Intrebat recent despre strategia Google si despre tehnologiile asupra carora compania are in plan sa se concentreze, Eric Schmidt a raspuns scurt: "Telefonul mobil". Ceea ce a vrut sa spuna directorul executiv al celui mai mare motor de cautare pe Internet nu se refera insa nicidecum la posibilitatea lansarii unui telefon Google, cu toate ca in piata se speculeaza intens acest lucru, ci la faptul ca firma mizeaza pe un succes la fel de mare al serviciilor de cautare online, de asta data pe telefonul mobil.

 

Compania incaseaza anual miliarde de dolari din pubicitatea online afisata in paginile web ale motorului de cautare si urmareste acum sa isi creasca veniturile prin intermediul reclamelor pe care utilizatorii sa le acceseze atunci cand cauta pe Google de pe telefonul lor mobil. Iar in aceasta cursa s-au inscris si rivalii companiei pe domeniul cautarilor online, Yahoo! si Microsoft: acesta din urma a achizitionat recent o companie ce ofera astfel de servicii - Tellme Networks. Tranzactia este estimata de analistii din piata la aproximativ 800 de milioane de dolari (590 de milioane de euro), ceea ce ar insemna ca este cea mai importanta achizitie din ultimii cinci ani a producatorului de aplicatii software.

 

In ultimele cateva luni, cele trei companii ce domina piata cautarii online au lansat o noua generatie de servicii de cautare, special pentru telefonul mobil, prin care utilizatorii sa poata gasi raspunsuri scurte la intrebari precum "Unde este cea mai apropiata pizzerie?", "Care este scorul celui mai recent meci de fotbal din principalele campionate?" sau "Care este cea mai rapida metoda de a ajunge la aeroport?". Iar aceste servicii au inceput sa includa si reclame, relevante din punctul de vedere al cuvantului-cheie sau al intrebarii dupa care se efectueaza cautarea.

 

"Este deja vizibil ca, in domeniul cautarii online, cel mai mare potential de crestere in acest moment il are telefonul mobil", a sustinut Schmidt in cadrul Web 2.0 Expo, desfasurat in San Francisco. Publicitatea de tip pay-per-click, unde companiile care isi fac reclama pe Internet platesc proprietarilor site-ului la fiecare accesare a respectivei reclame, fara alte costuri suplimentare de afisare, s-a dezvoltat extrem de mult in ultimii ani, mai ales pe paginile motoarelor de cautare. Rezultatul, o industrie care genereaza miliarde de dolari, a determinat companiile de Internet sa creada ca serviciile similare pe telefonul mobil vor urma aceeasi traiectorie.

 

Piata mondiala a publicitatii pe telefonul mobil este estimata sa ajunga la 19 miliarde de dolari (14 miliarde de euro) in 2011, in crestere de peste sase ori comparativ cu anul acesta, cand piata s-ar putea cifra la aproximativ 3 miliarde de dolari (2,2 miliarde de euro), conform unui studiu realizat de compania de cercetare a pietei ABI Research. Dar Google, care detine aproape jumatate din piata de cautare pe Internet numai in SUA, nu are nicio garantie ca va atinge aceleasi cote si in cazul telefonului mobil. "Dominatia Google pe segmentul de cautare online depinde tocmai de faptul ca internautii sunt obisnuiti sa efectueze cautarile atunci cand sunt in fata computerului si au nevoie de informatii suplimentare", afirma Tim O'Reilly, fondatorul companiei O'Reilly Media. "Compania ar trebui sa se astepte deci la o concurenta serioasa pentru cautarea pe telefonul mobil", conchide O'Reilly.

 

Administratorii motoarelor de cautare pleaca de la premisa ca navigarea pe Internet de pe telefonul mobil este inca destul de greoaie, utilizatorii fiind de cele mai multe ori nevoiti sa acceseze site-uri obisnuite, neadaptate pentru micul ecran al telefonului. Din acest motiv, strategia companiilor in ceea ce priveste cautarea pe mobil se bazeaza mai degraba pe servicii special create pentru celular, prin care utilizatorii sa aiba posibilitatea sa caute online indiferent unde s-ar afla.

 

La o astfel de strategie s-a ajuns si pentru ca tot mai multe telefoane mobile de ultima generatie vin dotate cu sisteme de pozitionare prin satelit, astfel incat, daca un utilizator aflat intr-un oras nou este interesat sa gaseasca un anumit magazin sau restaurant si cauta pe telefonul sau mobil, motoarele de cautare sa poata oferi o lista cu cele mai apropiate locuri unde respectivul vrea sa ajunga. In plus, tehnologiile actuale le permit telefoanelor mobile sa indeplineasca aproape toate functiile pe care le aveau computerele acum zece ani. Iar acestea justifica investitiile in tehnologii si programatori din partea companiilor de pe piata cautarii online. Noile servicii de cautare pe mobil de la Google, Yahoo! si Microsoft reprezinta doar inceputul unei competitii acerbe pentru noul segment de piata. Motoarele de cautare au in plan sa-si imbunatateasca serviciile, astfel incat utilizatorii sa poata efectua cautari si prin intermediul comenzilor vocale.

 

Aceasta presupune ca nu mai este nevoie de tastarea cuvantului-cheie sau a intrebarii pentru care cauta un raspuns pe telefon - operatiuni, de altfel, dificile avand in vedere dimensiunile reduse ale tastelor de pe celulare. Google a inceput deja sa ofere utilizatorilor de telefoane mobile posibilitatea sa efectueze cautari si prin voce.

 

"Tehnologiile inovatoare pentru telefonul mobil in domeniul cautarii sunt lansate de cinci, poate chiar zece ori mai repede decat in cazul computerului", constata Mike McCue, directorul executiv al Tellme Networks, compania achizitionata de Microsoft. "Si totusi, cautarea pe mobil s-ar putea dovedi si mai problematica decat a fost in cazul computerului la inceputuri, pentru ca navigarea pe telefon este mai dificila", pune o surdina Marco Boerries, vicepresedinte al diviziei de cautare pe mobil a Yahoo!

 

Compania a lansat recent un sistem de cautare online pentru telefoanele mobile, prin care ofera raspunsuri relevante la intrebarile utilizatorilor intr-un numar mai mic de pasi decat cel presupus de sistemul Google. Pe langa directii si locuri, Yahoo! permite si cautarea de stiri, informatii despre starea vremii in functie de regiune, plus ca ofera legaturi catre alte pagini de Internet utile pentru posesor. Firma a incheiat deja parteneriate pentru a include aplicatia software de cautare pe patru dintre cele mai populare marci de telefoane mobile din lume.

 

Cu toate acestea, planurile ambitioase ale marilor motoare de cautare cu privire la telefoanele mobile ar putea fi impiedicate de un singur lucru, si anume de operatorii de servicii de telefonie mobila. Daca in cazul computerului, utilizatorii pot alege sa caute pe orice motor doresc, operatorii de telefonie au posibilitatea sa decida ce motor de cautare este mai accesibil pentru utilizatori si pe care vor sa-l plaseze in meniul telefoanelor care functioneaza in reteaua lor de servicii.

 

Insa, dupa ce au investit miliarde de dolari in retele wireless si in relatii cu clientii, este greu de crezut ca operatorii de servicii de telefonie mobila vor trece cu vederea castigurile pe care le-ar putea genera serviciile de cautare pe mobil. "In SUA, spre exemplu, operatorii au autoritate deplina in ceea ce priveste telefoanele mobile si serviciile integrate in acest echipamente. Google, Yahoo si Microsoft ar putea fi mai degraba o amenintare pentru acestia decat un partener fiabil", a spus Sam Jadallah, un investitor in start-up-uri de tehnologie pentru telefoanele mobile.

 

Deocamdata, cautarea pe mobil mai are pana sa ajunga la stadiul in care se afla cautarea pe computer, chiar si in conditiile unei evolutii tehnologice sustinute. Diferentele dintre cautarea pe computer si cea pe telefonul mobil sunt mari, pentru ca utilizatorii sunt obisnuiti sa se foloseasca de computer pentru cautari intensive si ample, in vederea unor raspunsuri care sa ii ajute pe termen lung, in timp ce cautarile pe mobil sunt mai degraba privite ca o metoda rapida de a gasi informatii utilitare sau valabile pe termen scurt. "Modelul actual al business-ului de cautare online pe computer nu poate fi preluat si aplicat exact pe celulare. Trebuie gasit un model distinct, care sa asigure succesul pe care mizeaza motoarele de cautare", a spus Mike McCue. "Iar pentru asta este nevoie de timp".

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Cat e scorul la pauza?
/business-hi-tech/cat-e-scorul-la-pauza-1009155
1009155
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.