Un „AirBNB” pentru maşini: Aurelian Marian a pariat încă din 2019 pe un nou model de business care concurează cu clasicele servicii de închiriere de maşini şi a reuşit să treacă de pandemie cu bine. Unde a ajuns cu businessul acum?

Autor: Ioana Niţă Postat la 28 aprilie 2023 252 afişări

A pariat încă din 2019 pe un nou model de business care concurează cu clasicele servicii de închiriere de maşini şi a reuşit să treacă cu bine de pandemie. Este vorba de Aurelian Marin, fondator al Perpetoo – un „AirBNB” pentru maşini, aşa cum îi place să îşi descrie businessul. Serviciul este folosit în special de turiştii străini care ajung în România, iar până acum numărul utilizatorilor a depăşit 4.000. Pe platformă sunt listate circa 150 de maşini în prezent, din 12 oraşe mari din România.

Credem cu tărie că pe măsură ce se maturizează piaţa din România, serviciul va fi din ce în ce mai mult solicitat şi cred că va fi un moment zero când practic va exploda. Vrem însă să mergem cu acest serviciu şi într-o primă altă ţară. Ana­lizăm două sau trei pieţe din care să ne hotărâm la una. În momentul de faţă, cred că cea mai interesantă pentru noi ar fi Grecia, datorită turismului foarte dezvoltat de acolo, dar în egală măsură luăm în calcul şi Ungaria, Cehia sau Polonia”, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Aurelian Marin, proprietar al agenţiei Paradis de Vis din Constanţa şi fondator al Perpetoo. El a adăugat că cel mai probabil echipa Perpetoo va începe demersurile de extindere în toamnă, planul fiind să lanseze serviciul într-o nouă piaţă înainte de vara anului 2024 pentru a profita de sezonul de vară, în care se fac cele mai multe concedii.

În prezent, circa 60% din cei care folosesc Perpetoo în România vin din străinătate, acesta fiind practic unul dintre motivele care stau la baza deciziei de extindere în afara ţării, în zone unde turismul este foarte dezvoltat. „În momentul de faţă avem peste 4.000 de utilizatori activi şi printre ei există peste 200 de utilizatori care folosesc în mod frecvent serviciul, frecvent însemnând că au peste 6-7 închirieri de-a lungul unui an. Majoritatea celor care închiriază sunt bărbaţi, iar un procent de puţin peste 60% vin din afara României, majoritatea străini şi în principal din Spania, Germania, Franţa, Belgia. Acest lucru cred că se datorează şi faptului că în toate aceste ţări există un serviciu similar cu Perpetoo”, a precizat Aurelian Marin, punctând de asemenea că în plus există şi categoria de români care sunt în zona diaspora, locuiesc în străinătate şi atunci când se întorc în România apelează la serviciile platformei pentru a-şi închiria o maşină. Pe platforma Perpetoo sunt listate maşini ale persoanelor fizice, acestea putând avea şi 2-3 autovehicule înregistrate. În prezent, pe platformă sunt listate peste 150 de maşini din 12 oraşe din România. „Până la data de 1 martie au fost nouă oraşe, iar începând cu data de 1 martie am mai lansat serviciul în trei oraşe din România. Se pare că oamenii preferă acest contact uman, preferă să închirieze de la un proprietar, cred că pe motive psihologice. În acelaşi timp, preţul este mult mai mic sau considerabil mai mic decât un serviciile clasice de «rent a car»”, a menţionat fondatorul Perpetoo.

Care sunt avantajele închirierii unei maşini de pe platforma Perpetoo? “Clienţii noştri beneficiază de un serviciu de asigurare pe perioada de închiriere, ceea ce îi pune la adăpost de eventuale probleme, accidente ş.a.m.d. În marea majoritate a cazurilor kilometri sunt nelimitaţi. Până acum experienţele cu proprietarii au fost foarte bune. Practic, noi facem o selecţie a oamenilor, adică ei se înscriu pe platformă, dar noi cumva îi cunoaştem pe cei care au maşinile postate.” Tariful perceput pentru închirierea unei maşini listate pe Perpetoo este stabilit de proprietar, iar modelul de business al start-up-ului se bazează pe aplicarea unui comision tranzacţiei încheiate în cadrul platformei. „Proprietarul stabileşte tariful şi aici cumva este partea bună a platformei, că ei practic sunt într-o concurenţă reală. Cei care au tariful foarte bine calibrat vizavi de maşina pe care o oferă fac şi foarte multe închirieri. Cei care sunt cu un tarif ieşit din piaţă reuşesc mai greu să-şi închirieze maşinile. Sunt într-o concurenţă reală, noi nu avem nicio implicare. Dacă oamenii ne întreabă, noi facem nişte recomandări vizavi de ce se închiriază cel mai bine pe platformă, în funcţie de maşina pe care o au, dar noi ne limităm aici.” Cele mai căutate maşini pe platforma Perpetoo sunt cele de clasă mică, tariful mediu de închiriere fiind de 30 euro pe zi. „Numărul mediu de zile de închiriere este de cinci zile, iar tariful mediu de închiriere este undeva între 28 şi 30 euro, ceea ce ne arată că majoritatea maşinilor care se închiriază se situează între 25 şi 40 euro pe zi. Avem peste 150 de maşini în momentul de faţă postate pe platformă, dar este un proces dinamic, ies maşini şi intră alte maşini noi”, a subliniat Aurelian Marin. El a demarat proiectul Perpetoo la final de 2019, început de 2020, cu puţin timp înainte de declanşarea pandemiei, însă a rezistat pe piaţă datorită modelului de business care nu presupune investiţii în flote proprii de maşini. Practic, investiţia iniţială a constat în dezvoltarea platformei – circa 300.000 euro – la care s-au adăugat şi costuri de aproximativ 150.000 euro pentru partea de marketing, promovare ş.a.m.d.  



Rubrica „Start-up Pitch”

Răzvan Pistolea, fondator şi CEO al Digital Dryads.

Ce face? A dezvoltat o platformă ce foloseşte imagini surprinse din satelit pentru a monitoriza pădurile şi pentru a combate defrişările ilegale.

„Vom viza o investiţie în valoare de 500.000 de euro. Investitorii pot fi şi din România şi din afară, nu contează. Important este să fie aliniaţi cu viziunea noastră şi să fie o investiţie de tip smart, adică nu ne interesează doar banii, ci şi partea de «know-how» şi «mentoring» cu care vine acel investitor, spre exemplu, dacă vorbim de par­tea de monitorizare satelitară pentru partea de securitate, atunci acel investitor să poată veni cu conexiunile la firmele din România sau din afară care să fie interesate de acest tip de software.“

Rubrica „Start-up Update”

1. Aurelian Marin, fondator al Perpetoo - platformă online ce funcţionează ca un “AirBNB” pentru maşini.

Ce e nou? Start-up-ul local şi-a propus să atace şi pieţele externe începând cu anul viitor, acum serviciul fiind disponibil în 12 oraşe mari din România. În total, pe platforma Perpetoo sunt listate 150 de maşini, iar numărul utilizatorilor depăşeşte 4.000.

2. Ion Gavrilescu, cofondator şi managing director în cadrul FieldOS - soluţie software ce permite gestionarea activităţilor echipelor care lucrează pe teren.

Ce e nou? Start-up-ul vrea să ajungă anul acesta la un portofoliu de 50 de clienţi, din care minimum 3-5 clienţi să fie din SUA, în condiţiile în care echipa îşi concentrează acum eforturile pe extinderea în piaţa americană. În prezent, portofoliul FieldOS cuprinde în total 34 de clienţi, printre cei mai mari numărându-se Therme, mallurile AFI şi clădirile de bi­rouri AFI şi Sterling Cruise - firma care deţine franciza Salad Box şi care a adus în România şi lanţul american de restaurante Popeyes.

„Noi ne-am propus să avem mini­mum un partener anul acesta în SUA. Ideal ar fi doi, trei parteneri, dar minim ar fi să avem unul care să vândă activ şi să avem minimum trei-cinci clienţi. În mo­mentul de faţă descoperim practic piaţa ame­ricană, am fost deja la mai multe eve­nimente dedicate industriei de restau­rante şi ospitalitate şi am avut întâlniri şi cu potenţiali parteneri. Vrem ca piaţa din SUA să ajungă să genereze câteva sute de mii de euro în venituri recurente anuale.“

Rubrica „Start-up Boost”

Thomas Kolarik - vicepreşedinte pentru operaţiuni şi IT, BCR, Dana Dima - vicepreşedinte pentru retail şi private banking, BCR, şi Ilinka Kajgana, vicepreşedinte pentru managementul riscului, BCR.

Focus pe piaţa locală de start-up-uri tech pentru grupul austriac Erste, proprietarul BCR - una dintre cele mai mari bănci de pe piaţa locală

Thomas Kolarik: „Finanţările de tip equity pe care le derulăm astăzi sunt în mare parte de tip seed, dar noi vrem să susţinem start-up-urile şi când ajung în runde mai mari, cum ar fi seria A, seria B. Deci vorbim despre investiţii semnificativ mai mari şi aici Erste, ca grup, ar putea fi o opţiune interesantă”.

Dana Dima: „Ceea ce este îmbucurător este că piaţa a evoluat foarte mult şi faţă de acum câţiva ani discutăm, ca să spunem aşa, cam de la egal la egal ce înseamnă să fim în start-up în România, în sensul că noi am mers către startup-uri cu knowledge şi cu educaţie foarte mult şi astăzi cumva vedem acest efort reflectat în modul în care start-up-urile încep să se prezinte, în modul în care start-up-urile încep să înţeleagă care este de fapt necesitatea de business”.

Ilinka Kajgana: „Sunt sigur că am devenit mult mai profesionişti. Cred că întotdeauna am avut o idee clară despre cum dorim să procedăm. Şi sunt multe persoane pasionate în spatele acestui demers, cu mult sprijin din partea băncii şi în diverse domenii. (…) Da, cred că există un progres imens de la început până astăzi şi ar trebui să continuăm în mod profesionist să încurajăm această cultură a inovaţiei şi îmbogăţirii reciproce între startup-uri şi bancă”.



Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.