Un Scooby Doo al scenei hip-hop

Postat la 02 octombrie 2007 1 afişăre

50 Cent, acelasi hip-hopper intr-o noua prezentare, pare sa fi ajuns la fundul sacului in materie de inspiratie.

Regula numarul 12 pentru a vinde multe discuri: creeaza o rivalitate - Beatles versus The Stones, Duran Duran versus Spandau Ballet, Blur versus Oasis. E un sfat care i-a permis hip-hop-ului sa prospere. Fondat pe fanfaronada si inchinarea de ode propriei persoane, toate elementele hip-hop-ului incita la concurenta.


Batalii ale dansatorilor de break, DJ-i care se iau la intrecere, artisti graffiti care-si sterg unii altora "etichetele" si MC-i care petrec mult timp facand schimb de insulte de genul celor aruncate in curtea scolii. 2Pac si Notorious B.I.G. au dus rivalitatea hip-hop la finalul logic pe care l-ar fi avut in curtea scolii, ucigandu-se, desi aproape fiecare rapper are cate un rival pe care a pus ochii. KRS-One si Marley Marl s-au duelat pe tema adevaratei directii a hip-hop-ului, iar Jay-Z si-a petrecut mare parte a ultimilor ani in conflict cu Naz (se pare ca acum sunt prieteni - ce frumos!).


Cazul de rivalitate hip-hop probabil cel mai recent si mai cunoscut este cel al artistilor 50 Cent si Kanye West. Toate ar fi fost bune si frumoase daca acestia si-ar fi mentinut rivalitatea la nivelul unei simple laudarosenii de genul "tatal meu e mai puternic decat tatal tau", insa 50 Cent (Fitty pentru prieteni) s-a pripit sa anunte ca se va retrage din industria muzicala daca albumul sau, "Curtis", nu se va vinde in mai multe exemplare decat cel al lui Kanye, "Graduation". Amandoua albumele au fost lansate intr-o zi mai degraba de rau augur, 11 septembrie, iar la momentul scrierii acestui articol sunt disponibile si rezultatele oficiale, care aduc vesti proaste pentru fanii lui Fitty.


"Graduation" s-a vandut cu 38% mai bine decat "Curtis"  in SUA,  depasind un milion de exemplare in numai o saptamana, dar putina lume se asteapta ca Fitty sa se tina de cuvant. De fapt, se pare ca va face ceea ce ar face orice scolar in aceeasi situatie, adica se va bosumfla zdravan. Fitty si-a anulat deja un scurt turneu prin Europa si o aparitie la premiile MOBO. Lasand vanzarile si publicitatea deoparte, cum sunt totusi cele doua albume?


In coltul albastru il avem pe Fitty. In ciuda faptului ca reprezinta tot ce e putred in hip-hop-ul modern, e usor sa te lasi sedus de el. E ultramisogin, ultraviolent, glorifica traficul de droguri si materialismul superficial, dar in fond acestea sunt, cu siguranta, motivele pentru care vinde atatea discuri. 50 Cent isi petrece timpul castigand milioane, distribuind droguri, ucigand oameni, culcandu-se cu milioane de femei, fugind de politisti... de parca ar trai intr-o lume fantastica din visul unui baiat antisocial de 13 ani, obsedat de jocuri pentru computer de tip Vice City. Teatrul pe care-l face - si chiar este vorba de teatru curat - e motivul pentru care ii cumparam discurile.


Ritmurile lui Fitty, ultraminimaliste, cromate si ascutite ca lama unui cutit, completeaza perfect mitologia sa personala. Sunt echivalentul auditiv al unei perechi de adidasi placati cu otel si se vad cel mai bine in hituri cum ar fi "In da Club" si "P.I.M.P". Totusi, pe "Curtis", cel de-al treilea sau album, totul incepe sa sune deja un pic ruginit.


Cea mai buna piesa a albumului, terifiant de agresivul single "I Get Money", reuseste si ea sa arate cat de obositor a devenit Fitty de la o vreme incoace. Exista totusi o limita in a canta rap despre cat de bun esti, iar el pare sa fi ajuns la fundul sacului. Incepe piesa cantand despre vanzarea companiei sale producatoare de bauturi racoritoare (da, chiar detine actiuni la un producator de bauturi racoritoare) pentru 4,1 miliarde de dolari, ceea ce-l face sa semene a om de afaceri in costum cenusiu cuprins de criza varstei mijlocii si disperat sa-si impresioneze partenera. Iar partea de rap despre cavalerismul sau in raport cu ideea de paternitate pare plictisitoare si nu socanta ("O sa semnez cecul pentru banii de intretinere a copilului inainte ca el sa se nasca" e mesajul sau).


De cealalta parte, in coltul rosu, il avem pe Kanye. La o prima vedere, pare sa rivalizeze chiar si cu Fitty in materie de orgoliu. El este omul care a intrerupt o ceremonie de decernare a premiilor MTV atunci cand n-a castigat trofeul pentru cel mai bun videoclip, afirmand: "Trebuie sa castig. Premiul isi pierde din valoare daca nu castig eu". Totusi, nesiguranta lui Kanye este un subiect la fel de frecvent al pieselor sale ca si (feluritele) sale talente. Pe albumul de debut face cateva comentarii pline de miez despre modul in care negrii de succes se folosesc de aur si bijuterii ca sa mascheze un respect de sine cronic de scazut - subiect pe care cu greu ti l-ai imagina pe Fitty capabil sa-l inteleaga fara o ilustratie stil desen animat si fara creioanele de colorat langa el.


Diferenta dintre cele doua albume se poate reduce la lista de inregistrari din care imprumuta scurte fragmente. Kanye imprumuta de la virtuozi ai jazz-ului ca Steely Dan, avangardisti krautrock cum ar fi Can si marele Labi Siffre. 50 Cent, pe de alta parte, imprumuta bucati din (jur ca nu inventez) laitmotivul Scooby Doo. Cam ca aventurile lui Shaggy si Scooby, si "Curtis" este aceeasi poveste plina de sabloane, la care s-a schimbat doar ambalajul de prea multe ori ca sa mai aduca, fie si vag, a divertisment.

 

In romaneste de Loredana FrATilA-Cristescu

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Un Scooby Doo al scenei hip-hop
/arta-si-societate/un-scooby-doo-al-scenei-hip-hop-1010519
1010519
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.