Rolling Stones vs Louis Vuitton

Postat la 24 iulie 2007 2 afişări

Cand, pe scena de la Bucuresti, Mick Jagger a glumit catre vocalista Lisa Fischer: "Ce rochie frumoasa ai! Pacat ca pantofii sunt ieftini!", e putin probabil sa fi facut vreo aluzie la legatura dintre trupa-corporatie pe care o conduce si brandurile de lux.

Cand, pe scena de la Bucuresti, Mick Jagger a glumit catre vocalista Lisa Fischer: "Ce rochie frumoasa ai! Pacat ca pantofii sunt ieftini!", e putin probabil sa fi facut vreo aluzie la legatura dintre trupa-corporatie pe care o conduce si brandurile de lux.

 

O simpla privire asupra calendarului concertelor pe care trupa Rolling Stones le-a sustinut in estul Europei pune in evidenta o conexiune intre datele evenimentelor si intrarea pe piata locala a unor marci importante de lux. Coincidenta sau chiar exista o legatura intre aceste itinerarii paralele?

 

E drept ca brandurile de lux au deschis magazine proprii si inainte ca in zonele respective sa se organizeze megaconcerte sau festivaluri cu trupe faimoase. Cu toate acestea se poate observa o legatura. In 1995, Rolling Stones concertau pentru a doua oara in Cehia, la Praga, an in care grupul Louis Vuitton intra pe piata locala cu un magazin pe strada Paris, devenita in scurt timp un fel de sediu central al brandurilor de lux in capitala ceha. In 2007, Rolling Stones vine pentru prima data in Romania, iar in acelasi an Louis Vuitton anunta deschiderea unui magazin propriu in Bucuresti. Surse din piata spun ca si alte branduri high-end sunt deja in negocieri pentru deschiderea unor reprezentante la Bucuresti. La doar cateva zile dupa Romania, Rolling Stones a ajuns si in Ungaria, unde ziarele locale scriu ca piata este din ce in ce mai mult prospectata in prezent de iscoadele marilor grupuri de lux.

 

A nu se intelege ca Rolling Stones au un contract cu grupurile de moda. Fenomenul (marci high-end care isi fac debutul intr-o tara dupa ce aceasta apare pe itinerariul trupelor muzicale de top) poate fi explicat prin faptul ca prezenta unor legende precum Rolling Stones actioneaza ca un catalizator. Pentru ca, desi piata luxului este imensa din punctul de vedere al valorii vanzarilor, de fapt companiile din domeniu se invart intr-un univers oarecum restrans (moda la Paris, Londra, Milano si New York, bijuteriile in Place Vendôme-Paris, orologeria in Elvetia) si actioneaza la orice impuls venit de la o autoritate in domeniu. In plus, faptul ca se vand peste 50.000 de bilete la concerte, in conditiile in care cel mai ieftin se invarte in jurul a 30 de euro, iar cel mai scump poate depasi 500 de euro, este si o garantie ca a crescut puterea de cumparare, ceea ce inseamna ca exista fonduri si deschidere pentru produse de lux.

 

Iar Rolling Stones este prin excelenta o corporatie care vinde lux: are o poveste solida in spate, un lider care a fost innobilat de regina Marii Britanii, un produs la care lucreaza cu migala sute de oameni. Si chiar daca la inceputurile carierei, presa britanica le cerea ironic celor de la Rolling Stones sa salveze industria confectiilor, amenintata de dezastrul financiar indus de modul in care se imbraca Jagger, situatia s-a schimbat intre timp radical: hainele trupei pentru turneul "A Bigger Bang" sunt creatia casei Dior, iar Mick Jagger a fost vazut purtand de-a lungul timpului produse Jean Paul Gaultier sau creatii ale unuia dintre cei mai bine cotati tineri designeri londonezi, Todd Lynn, care colaboreaza si cu o alta legenda a rock-ului, Bono - solistul de la U2. In plus, The Stones au lansat melodii care, desi pot fi ascultate de oricine, nu pot fi cumparate de multi. De exemplu, Microsoft a platit 13 milioane de dolari ca sa poata folosi cantecul "Start Me Up" pentru lansarea sistemului de operare Windows 95.

 

Saptamana trecuta, la Bucuresti, Rolling Stones a facut o demonstratie live a produsului din care a castigat aproape jumatate de miliard de dolari (turneul "A Bigger Bang", din care a facut parte si concertul din Romania si care a inceput in 2005). Fiecare detaliu a fost gandit astfel incat "lansarea produsului" sa se faca pe baza unor momente de maxima intensitate.

 

La inceput, totul a fost invaluit in bezna si liniste, pentru ca dintr-o data reflectoarele sa se aprinda si stadionul sa fie invadat de lumina, sunet de chitara si tobe si de vocea lui Mick Jagger, ce transmitea un val de energie care electriza totul in jur. Concertul a inceput direct, fara nici un fel de preludiu sau incalzire, cu "Start Me Up". Aici a intervenit strategia de comunicare, iar Mick Jagger a tinut discursul perfect. Nu a fost nevoie decat de "Buna seara, Bucuresti! Salut, Romania!" rostite cu un accent haios, pentru ca spectatorii sa descatuseze energia si sa-si aminteasca versurile hiturilor trupei. Iar dupa fiecare doua cantece, Mick Jagger a rostit cate o fraza in romaneste, scrisa pe un prompter amplasat strategic pe scena. "Ma bucur sa fiu aici pentru prima data. Multumesc pentru aceasta calduroasa primire", "Haideti sa ne distram, cantati cu mine" sau "Ce rochie frumoasa ai! Pacat ca pantofii sunt ieftini", cuvinte adresate cu umor Lisei Fischer, vocalista alaturi de care a interpretat "You Can't Always Get What You Want".

 

Imbracat la inceput intr-un tricou negru scurt si mulat, pantaloni negri si o tunica visinie stralucitoare, Jagger (64 de ani) a alergat permanent pe scena, a topait, a dansat lasciv sau a imbiat publicul sa aplaude. Keith Richards (64 de ani), o aparitie ce a inspirat personajul Jack Sparrow din "Piratii din Caraibe", cu vesnica tigara in coltul gurii, a privit spectatorii cu ochii machiati puternic in negru si i-a electrizat cu cateva solo-uri ce au smuls ropote de aplauze. Pret de doua melodii ("You Got The Silver" si "I Wanna Hold You"), Keith Richards a renuntat la tigara si a aratat ca Rolling Stones are de fapt doi solisti. Ronnie Wood (60 de ani) a comunicat permanent cu Richards si i-a furat de cateva ori prim-planul lui Jagger cu solo-urile de chitara. Iar Charlie Watts, singurul Stone cu parul alb, si-a pastrat permanent locul la tobe, acolo unde pe parcurs a ajuns si un steag tricolor romanesc.

 

Ajunsi in mijlocul publicului gratie scenei culisante, Rolling Stones au cantat "Miss You" si "Satisfaction", iar extazul a atins cote maxime cand Sir Jagger a exclamat in romana "Ce bine este aici". Dupa care scena mobila s-a ridicat si a facut acelasi drum inapoi, lasand in spate mii de fani fericiti ca i-au vazut pe The Stones atat de aproape. Imediat ce reflectoarele de pe scena mare s-au aprins din nou, s-a dezvaluit logo-ul gonflabil al formatiei - "Tongue and Lip" ("limba si buzele"), inalt de aproape zece metri. Efectele speciale au continuat cu flacari imense care au iesit din acoperisul scenei, fasii de voal coborate peste scena si un foc urias de artificii.

 

Mare parte din succesul masinariei de marketing Rolling Stones s-a datorat publicului cat se poate de variat: fani trecuti de 50 de ani care si-au recuperat tricourile de rockeri, oameni veniti din alte zone ale tarii sau chiar din Bulgaria, tineri care au auzit de ei de la parinti sau bunici sau doar amatori de muzica si de mondenitati, dornici sa nu rateze "evenimentul muzical al secolului" si, eventual, sa plece de aici cu un tricou cu insemnele trupei.

 

Urmatoarea trupa care si-a anuntat prezenta la Bucuresti este Black Eyed Peas, in toamna, iar Fergie, una din componentele trupei, este o mare consumatoare si promotoare a luxului (a fost adesea fotografiata purtand produse gen geanta Motorcycle de la Balenciaga si trench Burberry). Va fi interesant si atunci de vazut ce marci de lux se vor interesa de Bucuresti dupa concert.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Rolling Stones vs Louis Vuitton
/arta-si-societate/rolling-stones-vs-louis-vuitton-1009892
1009892
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.