Povestea unei tinere din România care şi-a transformat pasiunea pentru artă într-o afacere, iar acum îşi vinde produsele în cele mai importante magazine din Bucureşti

Autor: Mădălina Dediu Panaete Postat la 12 septembrie 2025 134 afişări

Ana Gurduza, artist vizual format în pictură şi arhitectură de restaurare, a lansat în 2019 propriul atelier de ceramică – Ars Ana, un loc unde ceramica, pictura, ilustraţia şi cartea îşi dau mâna. Produsele ei au ajuns chiar şi în Cărtureşti şi magazine de design precum Ototo, Alb Alb sau Alternativ, iar lucrurile nu se opresc aici. Care este povestea Ars Ana şi ce urmează pentru atelierul de ceramică, cărţi şi ilustraţii?

Ars Ana s-a născut dintr-un amestec de memorie şi dorinţă,  memoria meşteşugului moştenit din familie şi dorinţa de a-l aduce în prezent, cu rost şi frumuseţe”, a povestit Ana Gurduza, are deşi a fondat atelierul în 2019, spune că acesta a fost pus pe picioare abia în 2021, când a decis să transforme această practică într-un spaţiu viu, unde ceramica, pictura, ilustraţia şi cartea îşi dau mâna. Ea a crescut cu desenul ca limbaj nativ. A studiat pictura la Chişinău, apoi arhitectura de restaurare la Bucureşti.

„Am lucrat patru ani alături de arhitectul Şerban Sturdza, învăţând nu doar despre proiecte, ci şi despre cum se gestionează un proiect de la idee la realitate.

Am trecut prin fotografie şi ceramică, până când toate s-au strâns într-un singur atelier. Din 2021 sunt antreprenor creativ, o alegere care îţi schimbă atât ritmul zilei, cât şi felul în care te uiţi la lume”, a menţionat ea. A început cu unelte simple, după cum povesteşte, dar a investit treptat tot ce a câştigat.

„La început, am pornit cu foarte puţin şi, poate tocmai de aceea, cu foarte mult. Am început să lucrez cu lutul aşa cum te împrieteneşti cu un pământ străin: cu respect, cu răbdare şi cu mirarea celui care ştie că în mâinile lui e ceva viu. Oxizii, pigmenţii, emailurile toate au venit treptat, ca nişte prieteni pe care nu-i cunoşti, dar ştii că erau meniţi să-ţi treacă pragul”, a punctat Ana Gurduza. Cât despre lucrurile care o inspiră, Ana spune că, pentru ea, inspiraţia ”e un fel de scurgere, o infiltrare din afară spre mine, fără prea mult control.

Am o piele subţire, iar lumea trece uşor prin ea: un pom înflorit, o poveste auzită întâmplător, un miros de pământ ud, un obiect vechi dintr-o gospodărie uitată, o privire”. Uneori se lasă condusă de necunoscut, iar când e vorba de lut, lucrează cu el până când devine familiar. „Apoi simt nevoia să-l «străinez» din nou, să-i găsesc alt chip, alt rost. Şi tot acest proces seamănă cu o primăvară care îţi schimbă pielea şi îţi lasă loc pentru alt fel de bucurie.” Cât despre Ars Ana, povesteşte că a crescut prin recomandări, evenimente şi buna reputeţia a proiectelor.

„Pentru că am avut oportunitatea să lucrez cu instituţii culturale, Muzeul Băncii Naţionale, Muzeul CFR Craiova, Administraţia Fondului Cultural Român, Asociaţia Seneca, Institutul de Francofonie Vila Noel, mi s-au deschis portiţe de încredere către oameni şi viitoare colaborări. Social media a fost mai degrabă jurnal decât vitrină”, a punctat ea.

Cât despre obiecte, făureşte în atelier serii mici şi piese unice. „Pictura este de asemenea comisionată de şi pentru om, precum mănuşa şi croitorul.” Portofoliul include carte, ceramică ilustrată, colecţii tematice, obiecte decorative, ilustraţie, proiecte murale.

Despre 2024, Ana menţionează că a fost un an de deschidere internaţională. A avut o rezidenţă artistică în Brazilia, cu o expoziţie la Galeria Soma, a continuat proiectul de ilustrare a proverbelor româneşti şi a avansat cu Cartea câmpului desculţ, un proiect- manifest în zona de carte-obiect a poetei Laura Muruzuc. De asemenea, în 2024 a lansat, alături de Alexandra Mihailciuc, Cartea cuvinte înaripate, carte de proverbe şi expresii româneşti povestite şi illustrate.

„Anul acesta, vreau să finalizez Cartea câmpului desculţ, lucru pe care îl fac acum, din rezidenţa Materia, Sintra, Portugalia, carte acordeon în serie mică, cea mai lungă din lume (se va desfăşura pe aproape 10 metri lungime), să continui colecţia de ceramică Obiecte de legământ, o colecţie superbă de douăsptrezece piese dăruibile pentru momentele cheie ale vieţii, naştere, nuntă, botez, prietenie, pierdere, vindecare etc. Îmi doresc de asemenea să dezvolt colaborări internaţionale”, a menţionat Ana Gurduza.

Este un an în care atelierul va fi şi mai deschis către dialog şi comunitate”, a menţionat ea. Cât despre clienţi, Ana spune că sunt oameni care caută sens şi frumuseţe, care cumpără doar un obiect, ci o poveste. „Îi simt aproape, ca pe nişte prieteni de drum lung — colecţionari, iubitori de artă, oameni sensibili la autenticitate”.

Lucrările Anei se pot descoperi în atelierul-casă din inima Bucureştiului vechi, dar se pot găsi şi în mediul online pe site-ul propriu, dar şi în librării precum Cărtureşti, magazine de design precum Ototo, Alb Alb, Alternativ etc, la colaboratori şi susţinători ai atelierului. Cele mai căutate rămân piesele de ceramică tip basorelief şi seriile cu proverbe româneşti (Cartea Cuvinte Înaripate şi cărţile poştale), pentru felul în care unesc utilul cu simbolicul, a punctat antreprenoarea. În următorii ani, ea îşi doreşte să croşeteze mai departe creşterea atelierului, fir cu fir, aşa cum ai ţese o pânză care trebuie să fie trainică şi frumoasă deopotrivă.

„Vreau să cresc construind şi pentru alţii, nu doar obiecte, ci şi punţi spre iubirea de frumos, spre tot ceea ce este esenţial, dar adesea trecut cu vederea. Visez la o şcoală tip hub de meşteşug, un loc viu unde oamenii vin să înveţe, să greşească, să se joace şi să ducă mai departe gesturi vechi într-o haină contemporană”. 

Pe termen lung, ea îşi doreşte să lase în urmă obiecte care rămân după viaţa ei, drept moştenire, mărturii ale unui fel de a privi lumea şi a o cinsti.    

 

Ana Gurduza, Ars Ana: „Să creez piese care mă depăşesc, care nu-mi mai aparţin odată ce pleacă din mâinile mele, dar care vor continua să spună, peste timp, povestea unui mod de a trăi cu sens şi frumuseţe. Aş vrea ca, atunci când cineva le atinge peste zeci de ani, să simtă nu doar materia, ci şi căldura unui vis care nu s-a stins”.



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

 

Larisa Dragna – creator de modă

Anul lansării: 2008

Producţie: internă şi externalizată în trei ateliere

Portofoliu: rochii, sacouri etc.

Prezenţă: România, dar trimite şi în străinătate


Ketolicious - laborator cu produse low-carb

Fondatori: Mihaela Pavel şi familia ei

Investiţia iniţială: 100.000 de euro

Tip produse: deserturi şi pizza, burgeri etc.

Anul lansării: 2024

Locaţie: Piaţa Presei, Bucureşti


Opinca – producător de obiecte vestimentare tradiţionale

Fondatoare: Oana Romanescu şi Ioana Bejan

Investiţie iniţială: câteva mii de euro

Prezenţă: online pe Opinca şi Dichisar

Planuri de viitor: intrarea pe pieţe externe


Atelier Mosorel – atelier produse textile

Fondatoare: Maria Petruş

Anul lansării: 2018

Valoare investiţie echipamente: 50.000 de lei

Număr clienţi fideli: peste 600


Cloche – brand de haine

Fondatoare:  Ioana Popa

Locaţie showroom: zona Cotroceni, Bucureşti

Dimensiune stoc site: peste 300 de produse

Plan de dezvoltare: mai multe livrări externe



ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.