Moda, un pic dincoace de Praga

Postat la 25 iunie 2007 1 afişăre

Doua tari din estul Europei, doi tineri designeri si sute de amatori de moda urbana. Pe scurt - o infruntare in care armele clasice au fost inlocuite cu tesaturi si culori, iar strategiile de lupta cu idei de stil.

Doua tari din estul Europei, doi tineri designeri si sute de amatori de moda urbana. Pe scurt - o infruntare in care armele clasice au fost inlocuite cu tesaturi si culori, iar strategiile de lupta cu idei de stil.

 

Centrul Cultural Ceh, 13 iunie, orele 21. Dupa o zi in care soarele ne-a aratat ce inseamna incalzirea globala, seara a adus, odata cu racoarea, si un eveniment de moda urbana in curtea Ambasadei Cehiei din Bucuresti: o prezentare care a insemnat mai mult decat un show de fashion. Pentru ca s-au infruntat designerii tinerei generatii din Romania si Cehia, sub privirile amatorilor de moda din ambele tari.

 

Leeda, un brand din Cehia si Rozalb de Mura, marca romaneasca de moda, au etalat piesele de rezistenta ale colectiilor, fiecare vorbind pe limba proprie despre sursele de inspiratie si contextul local.

 

Evenimentul a avut doua puncte de interes: curtea interioara a ambasadei, denumita de organizatori "the concrete garden" (gradina de beton), unde a avut loc prezentarea propriu-zisa si una dintre salile din interior, unde s-a deschis, timp de trei zile, un "concept store" care a mai alungat un pic din aerul oficial specific institutiilor de acest gen.

 

Despre cele doua viziuni asupra modei, organizatorii spun ca si romanii, si cehii au in comun aerul preponderent urban al produselor. "Leeda are produse care se adreseaza in special publicului feminin, dar si cateva piese pentru barbati. Rozalb de Mura este exact opusul: creeaza pentru barbati, dar are si cateva piese care pot fi purtate de femei. Insa ceea ce conteaza este ca directia in care merg este similara - haine comode, urbane, pentru tineri", spune Ana Alexandra Blidaru, reprezentantul Centrului Ceh.

 

Leeda este un brand din Cehia in spatele caruia se afla doua creatoare de moda: Lucie Kutálková si Lucie Trnková. Au inceput sa lucreze impreuna cu patru ani si jumatate in urma, insa brandul propriu-zis s-a lansat pe piata in 2004. Cele doua Lucie colaboreaza cu artisti din diferite domenii - design, arhitectura, fotografie, film si muzica -, iar fiecare colectie are o tema si o imagine proprie.

 

Folosind o reteta asemanatoare, brandul Rozalb de Mura a atras rapid atentia tinerilor amatori de haine avangardiste. Designerul casei, Olah Gyarfas din Miercurea Ciuc, si-a prezentat prima colectie in 2001 intr-un mod oarecum neobisnuit la vremea aceea. Modelele au fost componentii echipei nationale de canoe din Venezuela, care se antrenau in Timisoara (orasul unde creatorul a facut facultatea).

 

Cele doua case de moda au intrat in lupta cu o strategie similara: intreg conceptul care inconjoara imaginea si mesajul colectiilor a pornit de la o poveste originala. Colectia "Chic Tramp" a celor de la Leeda este inspirata de pasiunea pentru drumetii a cehilor. "Ne-am imaginat o fata, Lída, frumoasa, desteapta si saraca. Munceste intr-o tesatorie si, in timpul schimburilor galagioase si pline de praf, viseaza la dupa-amiezele de sambata, cand se intalneste cu prietenii sai care iubesc campingul si cu care porneste in natura, in cautarea aventurii. Cred ca nu exista om care sa nu aiba o experienta macar din auzite cu orice forma de camping si care nu ar gasi o istorioara de povestit in jurul focului nostru", spun cele doua creatoare. De altfel, fiecare pagina a catalogului de prezentare povesteste, cu ajutorul hainelor, despre aventurile prin care trece eroina: o salopeta pentru drumurile prin padure, o rochie stil country pentru petrecerile din jurul focului sau jeansi si tricouri pentru drumetii.

 

Daca personajul casei Leeda este clar definit, brandul Rozalb de Mura are in spate un personaj misterios, un fel de combinatie intre un dandy excentric gen Dorian Gray si Godot, personajul lui Samuel Beckett, cel care e mereu asteptat. Pentru colectia primavara-vara 2007, designerul aduce in prim-plan piese clasice precum jacheta de baseball sau haina de scrima pe care le realizeaza din bumbac "batos". Basoreliefuri in forma de sa de bicicleta acopera discret unele piese, sugerand aerul nonsalant si vag sportiv al unui neocolonialist bronzat ce descinde zambitor de pe iaht pe insula privata din Pacific. Albul si negrul bumbacului dens, inmuiate pe alocuri in albastru sau gri pal, se asorteaza perfect cu startul intr-o calatorie sofisticata. Cu ajutorul unei instalatii care a recreat imaginea unei paduri dupa caderea intunericului, designerul a prezentat si o avanpremiera a colectiei pentru toamna-iarna 2007-2008 a casei Rozalb de Mura: extraterestrii imbracati in haine de astronaut din materiale hi-tech. Turnirul a durat trei zile, timp in care creatiile celor doua case au fost expuse intr-un "concept store" amenajat intr-una din incaperile ambasadei. Intr-o camera clasica, acoperita cu un covor care imita iarba si in care trona un pian ce a servit ca spatiu de expunere a produselor, vizitatorii puteau alege tricouri, fuste, rochii, sacouri, pantaloni sau haine.

 

Ioana Alexe, studenta la Facultatea de Arhitectura din Bucuresti, si Richard Novak, angajatul unei agentii de publicitate in Cehia aflat in vacanta in Romania, sunt doi dintre tinerii care probau de zor haine in magazin.

 

Ioana (21 de ani), imbracata intr-o fusta rosie, un tricou gri si pantofi sport Converse, a urmarit cu sufletul la gura defilarea manechinelor in haine Leeda si s-a grabit sa cumpere unul dintre tricourile de pe catwalk. Pe de alta parte, Richard a fost mai degraba interesat de hainele Rozalb de Mura. Desi aparent diferiti, cei doi tineri au in comun stilul vestimentar (sic urban, la curent cu tendintele) si modul in care isi petrec timpul liber. Ambii spun ca prefera petrecerile cu DJ, terasele si filmele de arta. Insa Ioana subliniaza ca in Romania gaseste cu greu magazine cu haine in tendintele modei urbane.

 

Povestea tinerilor designeri romani a inceput cu brandul DADA, unul dintre primele magazine urbane din tara unde au fost expuse haine de creator. A urmat apoi Zebra Society, un magazin multibrand si, mai recent, La Melkior. Cu toate ca tineri creatori precum Ana Maria Lungu, Irina Marinescu sau Lucia Maria Hohan castiga teren pe piata modei, lucrurile sunt inca intr-un stadiu mai putin dezvoltat decat in alte piete estice. "Spiritul creativ si acel inceput «din nimic» al modei tinere din Bucuresti sunt asemanatoare cu ceea ce se intampla in Praga de acum cativa ani", spune Monika Stepanova, director al Centrului Ceh.

 

Stepanova afirma ca piata de fashion din Cehia este in continua dezvoltare, in fiecare an apar branduri autohtone, iar unele sunt deja cunoscute pe plan international. Pe langa marcile tinere si experimentale, in Cehia exista si scena de moda traditionala, formata din croitori cu experienta si numerosi producatori de tesaturi. Potrivit Monikai Stepanova, "in Cehia tinerii designeri fixeaza directiile vestimentare, iar aceasta se poate vedea in moda strazii. In plus, moda strazii este influentata de numarul mare de turisti din Praga, care faciliteaza astfel schimbul international de tendinte".

 

Si nu in ultimul rand nu poate fi trecut cu vederea faptul ca in Praga exista deja magazine proprii ale marilor branduri, care se lupta pentru un loc pe strada Paris. In schimb, in Romania, cu cateva exceptii, marcile de top au preferat magazinele multibrand pentru a testa piata.

 

Iar consumatorul de moda din Cehia a ajuns la un asemenea nivel, incat editiile locale ale revistelor internationale de moda, precum Elle, organizeaza adevarate expeditii in strainatate pentru o sedinta foto, cheltuind mii de euro pentru a realiza fotografiile in Brazilia sau la Paris, de exemplu - in timp ce pe piata romaneasca, pictorialele realizate in strainatate sunt destul de rare. 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Moda,
un pic dincoace de Praga
/arta-si-societate/moda-un-pic-dincoace-de-praga-1009593
1009593
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.