Literatura cu sclipici

Postat la 22 iulie 2008 87 afişări

Au trecut doi ani de cand piata de literatura pentru femei s-a umplut de personaje stilate si stralucitoare, adunate in colectii din genul “chick lit”. Bestsellere internationale, cartile si-au confirmat succesul si in Romania si au adus cu ele si variantele de “lad lit”, “crime chick lit” si “mom chick lit”.

Bridget Jones a fost personajul in jurul caruia s-a conturat, in urma cu peste doi ani, prima colectie din Romania de literatura pentru femei. Polirom a lansat, in aprilie 2006, colectia Chic, care includea, alaturi de “Jurnalul lui Bridget Jones”, alte sase titluri. Editorii mizau in acel moment pe eroinele unor carti ecranizate pentru a promova “chick lit”, un gen care vindea milioane de exemplare pe piata internationala, dar care in Romania nu confirmase inca. Cum au evoluat cartile de literatura lejera in Romania si unde a ajuns piata de literatura pentru femei in 2008?

 

Pe piata internationala, vanzarile genului “chick lit” au depasit 70 de milioane de euro, adica valoarea intregii piete de carte din Romania. “Chick lit” inseamna povesti spuse intr-un ritm alert, cu un stil pe cat posibil lejer si plin de umor, avand drept personaje si deopotriva drept cititoare femeile cu o cariera profesionala in plina ascensiune si un standard de viata relativ ridicat. Pe piata din Romania, prima editura care a mizat pe “chick lit”, Polirom din Iasi, a ajuns deja la o colectie cu 44 de titluri, care se situeaza pe locul al doilea ca vanzari in topul colectiilor de traducere-fictiune ale editurii. Incepand de anul trecut, piata s-a aglomerat - Humanitas a inaugurat colectia Cocktail, care a ajuns sa detina 18 titluri.

 

“Vanzarile, dupa cum anticipam atunci cand am pornit colectia, sunt crescatoare, ceea ce inseamna ca, pe langa publicul fidel, fiecare nou titlu atrage noi cititori”, spune Iustina Croitoru, coordonatoarea colectiei Cocktail de la Humanitas. In anul 2007, colectia Cocktail a insumat 40.000 de exemplare, din care s-au vandut peste 75%. In primele sase luni ale anului 2008 au aparut opt titluri, publicate intr-un numar de 30.000 de exemplare, din care s-au vandut pana in luna iunie peste jumatate”, precizeaza Croitoru. Pariul pe “chick lit” s-a dovedit a fi un succes comercial pentru Humanitas, colectia Cocktail fiind pe primul loc ca rulaj atat in cadrul editurii Humanitas Fiction, cat si in primele cinci locuri in cadrul grupului Humanitas.

 

Cat despre cele mai vandute scriitoare, Polirom o nominalizeaza pe Sophie Kinsella, iar Humanitas pe Meg Cabot, a carei carte, “Regina gafelor”, se afla in topul vanzarilor editurii.

 

In timp, datorita succesului cartilor de gen, editurile au fost inspirate sa publice si ale subgenuri: “lad lit”, “crime chick lit”, “mom chick lit”. Personajele “lad lit” sunt variantele masculine ale lui Bridget Jones, tineri cu viata sociala activa si pasionati de moda. Cartile “crime chick lit” condimenteaza aventurile personajelor cu mistere specifice cartilor politiste. Iar literatura “mom chick lit” are in prim plan foste eroine “chick lit” care intre timp au devenit mame. 

 

“Incepand din acest an am publicat si o serie de ghiduri de tips & tricks scrise cu umor si sinceritate, din care femeile moderne afla cum sa-si organizeze viata, cum sa-si gaseasca un iubit sau cum sa fie in pas cu moda”, spune Iustina Croitoru.

 

Succesul romanelor de gen a fost atat de mare, incat conceptul a fost deja adaptat local in diverse tari. In India s-a lansat romanul “Piece of Cake” scris de Swanti Kaushal, ce spune povestea unei eroine de 29 de ani care incearca sa echilibreze slujba de marketer la International Foods cu intalnirile cu barbati ce incep sa o curteze dupa ce mama ei a dat un anunt in rubrica de matrimoniale din The Hindustan Times. Si in Ungaria s-a lansat o varianta locala, romanul Zsuzsei Racz, “Stop, Mamma Teresa!” care s-a vandut in 130.000 de exemplare, intr-o tara in care tirajul cartilor rareori depaseste valori cu patru cifre.

 

In Romania, Polirom este singura editura aflata pe punctul de a furniza un nume de autor ce ar putea adapta local genul. “Mihaela Radulescu, autoare Polirom de succes, de cateva luni ca ne va preda un roman ce s-ar potrivi foarte bine cu cele publicate de noi pana acum in Chic”, afirma Oana Boca.

 

Personajele cartilor “chick lit” frapeaza in special prin stilul lor de viata. Toate locuiesc in marile metropole ale lumii - mai ales Londra sau New York. Mai mult, au slujbe la care viseaza orice tanara, iar viata lor se desfasoara intr-o lume stilata si stralucitoare, plina de barfe si mondenitati. Ce impact au asupra stilului de viata din Romania aceste personaje, care fie ca se afla in cautarea marii iubiri sau a unei perechi perfecte de jeansi, trec cu umor peste orice situatie? “Cand am lansat colectia, noi am plecat deja de la premisa ca Chic este gandit ca un puzzle construit din personaje simpatice si experientele lor, genul de literatura in care femeile se vor regasi intr-o masura atat de mare, incat la fiecare lectura vor avea o singura reactie: Asta sunt eu!”, explica Oana Boca. Iar cartile au sustinut mesajul transmis initial de revistele pentru femei. “Viata sociala, cariera, look-ul, shopping-ul, trend-ul, dragostea au devenit pentru ele must-uri indiscutabile”, spune reprezentanta Humanitas.

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/arta-si-societate/lifestyle/literatura-cu-sclipici-2803323
2803323
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.