La concurenta cu iPod

Postat la 10 iunie 2008 20 afişări

La doi ani dupa ce Robbie Williams si-a lansat albumul prin mijlocirea telefoanelor mobile din Marea Britanie, iar Crazy Frog devenea cel mai popular sunet de apel, telefoanele capabile sa redea muzica au deja asigurat un nou statut: produse de lifestyle.

In avion tocmai s-a auzit semnalul sonor care anunta ca s-a incheiat urcarea, iar Kamil Tuma porneste playerul pentru muzica. La 10.000 de metri inaltime, Tuma pare un simplu pasager care zboara pe ritmuri de Madonna, Police, Bob Marley sau Gipsy Kings. Imediat ce aterizeaza la Moscova redevine manager (este vicepresedintele si managerul general al diviziei de echipamente mobile al Motorola din Europa Centrala si de Est si tarile nordice) si isi revizuieste prezentarea pentru lansarea ROKR E8.

ROKR E8 este cel mai nou model din segmentul de telefoane care functioneaza si ca playere muzicale - devenit in ultima perioada unul dintre cele mai profitabile pentru producatori. Capacitatea de a reda muzica e un motor important al cresterii vanzarilor: la Nokia, cel mai mare producator de telefoane din lume, din totalul de 430 de milioane de telefoane vandute in 2007, 146 de milioane au fost telefoane la care se poate asculta muzica.

Pentru a atrage noi clienti si pentru a intra pe piete cat mai diverse, producatorii de telefoane mobile au transformat telefonul muzical intr-un produs de lifestyle. Aplicand acelasi model care a dat roade in lumea modei, de exemplu (asocierea produsului cu imaginea unei vedete), folosindu-se de succesul universal al muzicii si punand in valoare tehnologia de ultima ora printr-un design cat mai modern, creatorii de telefoane mobile incearca sa isi transforme produsele in simboluri ale statutului social. “Muzica este un domeniu variat si imens, o cumperi, o consumi in forme variate in locuri variate, vrei sa o imparti, o recomanzi prietenilor. Exact asa vedem noi si ROKR E8”, spune Tom Satchwell, directorul de marketing pentru Europa al Motorola.

Concret, ideea de lifestyle a fost indusa aplicand reteta care a transformat brandul Armani intr-un brand complet de lifestyle si care i-a construit lui Tommy Hilfiger imperiul de milioane de dolari: designul da tonul si pune in valoare tehnologia, se adauga trupe si solisti la moda, iar lansarea se face intr-un club exclusivist. Telefonul muzical ROKR E8 de la Motorola s-a lansat in Europa printr-o petrecere organizata intr-unul dintre cele mai exclusiviste cluburi din Moscova, Krisa Mira (“Aco¬pe¬risul lumii”), pe baza de liste prestabilite cu invitati carora le-au fost transmise prin e-mail parole de rostit la intrare. In cazul lansarii ROKR E8, de muzica de la lansare s-au ocupat DJ Funk D’Void, trupele rusesti Mumiy Troll si Romeo Must Die si formatia electro The Shoes.

Dincolo de ceremonia de lansare, Motorola a marcat cateva puncte importante prin acest telefon. La prima vedere, cand este in stand by, pe suprafata lucioasa a telefonului nu este vizibila nici o tasta. Cand este pornit, apar o serie de taste virtuale, iar in momentul cand este actionat playerul pentru muzica, tastatura telefonului dispare si este inlocuita de tastele de control ale playerului (play, pause, fast forward, rewind). Efectul a fost realizat gratie tehnologiei denumite ModeShift, care face posibila afisarea exclusiva a tastelor de care este nevoie in momentul utilizarii. “ROKR E8 s-a transformat intr-un produs de lifestyle, pentru ca purtandu-l, spui ceva despre tine”, sustine Kamil Tuma. “Stilul de promovare va fi personalizat, in functie de tara, nu se poate generaliza”, spune managerul, care estimeaza ca telefonul va fi lansat pe piata romaneasca in luna iulie. Tuma adauga ca, in general, dezvoltarea unui telefon mobil dureaza aproximativ un an.

Muzica a atras in egala masura si principalii concurenti ai Motorola. Pentru a sustine promovarea telefoanelor din acest segment, Nokia a lansat programul “Comes with Music” (“Vine odata cu muzica”), prin care clientii primesc impreuna cu anumite telefoane mobile un abonament ce le permite sa descarce muzica in cantitate nelimitata timp de un an. Producatorul finlandez s-a asociat cu Universal Music Group, dar reprezentantii Nokia spun ca sunt in negocieri si cu alte retele importante. Compania a imaginat si un program, connect2earth, prin care consumatorii implicati in actiuni ecologice sunt premiati in fiecare luna cu un telefon muzical Nokia Xpress Music Phone.

La randul sau, Sony Ericsson a anuntat extinderea portofoliului de melodii pentru amatorii de muzica. Producatorul a adaugat cinci milioane de melodii de la 10 case de discuri la serviciul PlayNow, care permite descarcarea muzicii in telefoanele mobile. Incepand cu luna mai, PlayNow este disponibil in Suedia, Danemarca, Norvegia si Finlanda, la program urmand sa adere si tari din America si Asia. Pe langa dezvoltarea portofoliului de melodii disponibile pentru telefoanele mobile, producatorii lucreaza si pentru a

imbunatati calitatea sunetului. De exemplu, LG a colaborat cu Mark Levinson, companie specializata in tehnica audio high end, pentru a da o senzatie mai naturala sunetului la modelul Rhapsody in Music Phone: LG-LB3300.

Segmentul de muzica mobila a atras si companiile de telecomunicatii sau operatorii de radio. Vodafone si Orange au propriile magazine digitale de unde clientii pot descarca muzica, iar UBC Media Group, cel mai mare grup de radio independent din Marea Britanie, a lansat programul Cliq, prin care ascultatorii pot cumpara instantaneu cantecele pe care le aud la radio, prin intermediul telefonului mobil. Serviciul Cliq vizeaza persoanele de peste 20 de ani, despre care se presupune ca, spre deosebire de adolescenti, sunt obisnuite sa plateasca pentru muzica. Fiecare cantec costa 1,6 euro, pret mai mare decat cel perceput de magazinul de muzica iTunes de la Apple, unde fiecare melodie costa un euro. Interesant e ca ascultatorii nu au nevoie de radio incorporat in telefonul mobil pentru a putea folosi serviciul: aparatul functioneaza mai curand ca o telecomanda prin care posesorii pot cumpara cantecele auzite la radio in masina sau in bucatarie.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
telefonie,
mobil,
iPhone,
lifestyle
/arta-si-societate/lifestyle/la-concurenta-cu-ipod-2697581
2697581
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.