"Matinal cu scandal" asediaza marile ecrane din Romania

Autor: Dobroiu Stefan Postat la 26 martie 2011 62 afişări

In avalansa de comedii mai mult sau mai putin romantice care asediaza marile ecrane din Romania, “Morning Glory” (tradus foarte nimerit “Matinal cu scandal”) face nota discordanta, concentrandu-se mai mult pe dedesubturile isteric-volatile ale unui matinal cu probleme.

Dupa ce a regizat "Notting Hill" (una dintre cele mai bune comedii de la sfarsitul mileniului) si a explorat dragostea la senectute in "Venus", regizorul Roger Michell ramane oarecum aproape de ambele domenii in "Matinal cu scandal", accesorizand totul cu stresul vietii de televiziune, obsesia pentru o audienta cat mai mare, dar si celebra disputa "informatie versus divertisment" din programele posturilor TV nationale.

In centrul atentiei este Becky (Rachel McAdams), o tanara si entuziasta producatoare de show matinal, care crede ca-l insfaca pe Dumnezeu de un picior cand primeste sarcina (dupa ce alti vreo 15 producatori esueaza) de a resuscita emisiunea "DayBreak" a canalului IBS. Prezentata de prafuita Colleen (Diane Keaton), emisiunea este tinta sarcasmelor celorlalte echipe din postul TV si nimic nu pare a da semne ca lucrurile se vor schimba. Doar ca Becky are o idee excelenta: sa-l ia co-prezentator pe reputatul (dar si taciturnul, alcoolicul si sarcasticul) reporter Mike Pomeroy (Harrison Ford), obligat prin contract sa accepte postul. Chiar daca Mike, Colleen si Becky par mai degraba ingredientele unei bombe atomice, iar rabufnirile lor au loc mai degraba pe micul ecran decat in spatele lui, solutia se va dovedi salvatoare.

Daca va ganditi la filmul de la care a fost imprumutat titlul noii productii, tot "Morning Glory", dar cu premiera in 1933 si cu Katherine Hepburn intr-un rol ce i-a adus primul Oscar din cariera, cam stiti de la inceput traiectoria aventurilor lui Becky, iar la acest capitol comediei i s-ar putea reprosa din plin conventionalismul si previzibilul. Ceea ce salveaza spectatorul de plictis este chimia excelenta dintre cele trei personaje principale, dar si mici momente savuroase, fiecare actor secundar punand umarul sa aduca un zambet in public.

Din pacate, Michell alege sa fie de o lejeritate care frizeaza imponderabilitatea in loc sa calce si intr-o directie foarte logica pentru un film despre lumea televiziunii: fantastica apetenta a publicului pentru divertisment usor in detrimentul stirilor relevante. Chiar daca cele doua abordari sunt simbolizate una de Colleen, cealalta de Mike, cu Becky drept tampon zambaret si cam depasit de situatie, regizorul si scenaristii au preferat sa ramana la zambete in loc sa mearga mai departe spre un comentariu social usor, dar relevant, despre astfel de emisiuni de consum. Cat despre partea romantica, sa ne cam ierte scenaristii, dar tare stravezie e. Ca sa ne convingem ca Becky nu sta doar in studioul de televiziune, este introdus Adam (Patrick Wilson), un alt producator din IBS, dar rolul sau (la figurat) nu-i decat acela de a sublinia de cateva ori cat de dedicata muncii este eroina emisiunii. Lasat cu ochii in soare de mai multe ori, Adam ajunge sa fie un fel de "pauza publicitara", lucru de neiertat si din punctul de vedere al acestui actor foarte bun, dar si din al etichetei de "comedie romantica".

Oricat de agreabil ar fi, "Matinal cu scandal" nu poate face spectatorul decat sa-si aminteasca de alte si alte filme care ating mult mai bine cam toate problemele ridicate in premiera de vineri. Sa nu uitam de "Stiri de televiziune"/"Broadcast News", filmul lui James L. Brooks cu Holly Hunter, William Hurt si Albert Brooks in rolurile principale, nominalizat la sapte Oscaruri la sfarsitul anilor '80. Titlu de referinta in genul filmelor despre micul ecran, "Stiri de televiziune" patrundea adanc in superficialitatea publicului si explora atent stresul lumii televiziunii, fara sa scape din vedere problemele umane ale celor care se cufunda in aceasta meserie extrem de solicitanta, eschivandu-se parca de la o viata de familie normala.

In ceea ce priveste goana dupa audienta, alt titlu ce ne vine in minte este "Network"/"Reteaua" din 1976, unul dintre foarte putinele filme care au reusit sa castige trei dintre cele patru Oscaruri pentru interpretare (castigatorii au fost atunci Peter Finch si Faye Dunaway, pentru roluri principale, si Beatrice Straight pentru rol secundar), ce analizeaza atent pofta de senzational a publicului. La decenii dupa lansare, "Reteaua" este in continuare considerat semnificativ din punctul de vedere istoric mai ales pentru disperarea (si compromisurile) cu care lumea televiziunii reactioneaza in fata cifrelor de audienta in declin. Eroul filmului este Howard Beale, prezentatorul stirilor de seara ale televiziunii UBS, anuntat ca i se va lua postul din cauza audientei tot mai scazute. Afectat de probleme personale, prezentatorul avertizeaza in direct ca se va sinucide, ceea ce va provoca apetitul publicului pentru senzational, iar cifrele de audienta vor creste.

In genul sau, "Matinal cu scandal" are de luptat pe ecrane cu alte doua comedii lansate in aceeasi zi. Una este "Nevasta cu imprumut", unde Adam Sandler isi uneste fortele cu una dintre reginele comediilor romantice, Jennifer Aniston, iar cealalta are parfum local: "La bani, la cap, la oase", produsa si regizata de Cristian Comeaga, o surpriza romaneasca inspirata din mai toate comediile celebre ale Hollywoodului.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
film,
morning glory,
matinal cu scandal
/arta-si-societate/film/matinal-cu-scandal-asediaza-marile-ecrane-din-romania-8074589
8074589
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.