Cronică de film: Locked Down. O poveste despre prezent

Autor: Andra Stroe Postat la 18 februarie 2021 135 afişări

Cu o actriţă de Oscar şi un actor nominalizat la premiul academiei în rolurile principale, Locked Down vine să ne amintească, prin ochii unui cuplu divorţat, dar forţat să împartă încă două săptămâni – de izolare – aceeaşi baie, bucătărie şi aceeaşi listă de cumpărături, de începuturile pandemiei, de cozile din faţa magazinelor, de furia, frustrarea sau depresia pe care majoritatea le-am simţit şi de momentele de introspecţie interioară care au scos la iveală vise şi planuri suprimate.

Locked Down (În izolare) a strâns critici total opuse din partea publicului. Pe de-o parte, este considerat o irosire crasă de talent, deoarece, deşi îi are în roluri principale pe Anne Hathaway (câştigătoarea unui premiu Oscar pentru cea mai bună actriţă în rol secundar, în Les Misérables «Mizerabilii» şi pe Chiwetel Ejiofor, nominalizat la Oscar pentru cel mai bun actor în rol principal în producţia 12 ani de sclavie, filmul este o combinaţie ciudată între monologuri, dialoguri pe Zoom, poezie şi câteva zeci de minute de acţiune „trântite” spre final, care reuşesc să aducă un strop de suspans, însă nu şi o încheiere pe măsură.

Pe de altă parte, pe unii tocmai monologurile vulcanice ale actorilor i-au fascinat, alături de realitatea dureroasă în care s-au putut regăsi. Ce este însă cert e că factorii principali pentru care mulţi, incluzându-mă şi pe mine, au ales să îl urmărească în ciuda prejudecăţilor pe care nota 5,1 de pe IMDB le poate naşte este numele, sursa de inspiraţie şi perioada în care a fost filmat – în numai 18 zile, în plină pandemie. Locked Down, a cărui acţiune se petrece în Londra, în primele două săptămâni de izolare impuse de autorităţi, ne aminteşte de cozile la care am stat pentru a nu supraaglomera magazinele, de clienţii care plecau cu portbagajul plin de hârtie igienică, de reţetele noi de pâine de casă cu care ne-am umplut timpul şi de întâlnirile pe Zoom cu prietenii, în locul clasicelor ieşiri la cafea.

Dacă povestea jafului nu m-a convins, ba din contră, mi s-a părut redată pe repede-nainte, plină de clişee şi situaţii improbabile, punând-o într-o altă perspectivă, mi-am putut-o imagina drept o parabolă a evadării din temniţa de sentimente amestecate şi trăiri pe care izolarea a ridicat-o, mai strânsă decât cei patru pereţi, în jurul nostru. Pandemia ne-a pus faţă în faţă cu noi înşine şi a scos tot ce-i mai bun şi mai rău din noi. Şi asta vedem şi în Locked Down: cum situaţia disperată în care se găseşte un şomer care a pierdut totul sau un CEO nevoit să se supună fără drept de apel legilor corporaţiei şi să concedieze departamente întregi aduce la suprafaţă vechi resentimente şi frustrări, reaprinde vicii, naşte idei nebuneşti, dar reînnoadă totodată legături rupte şi pasiuni stinse: pentru poezie, pentru libertate şi pentru cei de lângă noi.

Locked Down (În izolare)

Data lansării: 14 ianuarie 2021

Regie: Doug Liman