Cum să reuşeşti acolo unde alţii eşuează

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 24 septembrie 2021 198 afişări

Florin Ţâncu a făcut parte, în 1992, pe vremea când era încă student, din prima generaţie de agenţi de la Bursa Română de Mărfuri. A învăţat ABC-ul de business în cadrul a două companii aeriene, în anii ’90, şi chiar a investit în câteva afaceri. În 1999 şi-a deschis propria companie de business travel, Alto Tours, o agenţie care, chiar şi după mai bine de două decenii şi cu o pandemie la activ, continuă să meargă mai departe, deşi astăzi sub un alt nume.

Până în 2007, am înglobat în companie agenţii de turism, iar în 2008 am vândut pachetul majoritar unui fond de investiţii danez (Weco-Travel CEE – n. red.), care reprezintă cel mai mare grup de turism de afaceri din CEE”, povesteşte Florin Ţâncu. Din 2016, pe lângă antreprenor, cu 25% din Weco-Travel, este şi preşedintele SKAL Internaţional Bucureşti, o organizaţie internaţională de turism care reuneşte toate sectoarele din industrie. Între timp, a făcut şi un MBA, pe care l-a finalizat în 2018, iar din februarie 2021 a preluat şi rolul de preşedinte al Consiliului de Administraţie al Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti.

 Cea mai mare parte a experienţei sale s-a învârtit aşadar în jurul turismului, în perioade mai bune sau mai rele. În 2019, de pildă, Weco-Travel ajunsese la o cifră de afaceri de 88 de milioane de lei şi se îndrepta spre depăşirea bornei de 100 de milioane de lei, însă pandemia de COVID-19 a venit să oprească această creştere, reducând businessul la aproape un sfert anul trecut. Weco-Travel lucrează cu aproape 500 de clienţi corporate, dintre care jumătate sunt firme locale, iar restul multinaţionale din o mulţime de domenii de activitate – bănci, IT, farma, auto, FMCG sau agricultură. Cele mai multe dintre ele au pus pe hold deplasările în 2020, într-un context atât de precar, iar asta nu putea să nu afecteze businessul Weco-Travel. Şi totuşi, Florin Ţâncu spune că, chiar şi cu asemenea provocări, nu ar ezita să repete acelaşi drum, dacă s-ar pune problema.

„Aş lua-o oricând de la început. Sunt mulţumit că acum am un bagaj de cunoştinţe mult mai bogat, aşa că aş urma acelaşi traseu şi aceleaşi principii profesionale. Cel mai important este să-ţi menţii promisiunile. Cu siguranţă, după o perioadă ca cea prin care trecem acum va veni un boom economic. Viitorul este al digitalizării şi al simplificării proceselor”, spune Florin Ţâncu. Zilele lui încep mereu la ora 6.30 dimineaţa şi includ o tură prin presa economică internaţională şi o cană cu ceai cald. Apoi antreprenorul trezeşte căţelul pentru a-l scoate la o scurtă plimbare, astfel încât să nu deranjeze ceilalţi membri ai familiei. Ora 8.30 îl prinde deja la birou, unde verifică mesajele primite peste noapte. „Prima parte a zilei este alocată problemelor operaţionale ale companiei. Încerc să nu sar niciodată prânzul, care este cea mai importantă masă a zilei, fie că e vorba de un prânz de afaceri, fie că este unul normal, împreună cu colegii mei.” După-amiaza este rezervată întâlnirilor fizice sau virtuale, iar seara înseamnă musai 15 ture de bazin, urmate de un film bun şi de un vin pe măsură.


Faptul că a reuşit să convingă un grup danez că merită să investească în România este cea mai mare realizare profesională pentru Florin Ţâncu.


Businessul său a devenit mult mai dinamic în ultimii ani, aşa că rolul de coordonator al unei echipe nu este simplu. Motivarea oamenilor pe care îi are în jur este, pentru Florin Ţâncu, una dintre cele mai mari provocări ale sale, pe lângă nevoia imperioasă de a lua decizii rapide în business, uneori. „Mă inspiră dorinţa de atingere a limitei acolo unde lumea, în general, eşuează. Sfatul meu pentru un tânăr la început de drum în carieră astăzi ar fi «Follow your dream and passion!» («Urmează-ţi visul şi pasiunea!» - trad.).”  

Pentru el, visul în copilărie era să devină inginer, ca mama lui sau şef, ca tatăl. I-au reuşit amândouă, astfel că îndemnul său este inspirat din propria experienţă. Jobul ideal pentru el este acela în care poate crea valoare atât pentru companie, cât şi pentru angajaţi, dar şi acela unde îşi poate duce la îndeplinire dorinţele. Aşa că, orice ar face, tot la visuri se întoarce. „Oricât de greu îţi este la un moment dat, orice situaţie şi decizie trebuie să fie bazate pe raţional. Dacă nu aş mai avea jobul pe care îl am acum, aş inventa altceva şi aş căuta o idee nouă, un loc nou unde să mă afirm. Nu pot să nu cresc.”

Faptul că a reuşit să convingă un grup danez că merită să investească în România este cea mai mare realizare profesională pentru Florin Ţâncu. Danezii de la Weco reprezintă unul dintre cei mai mari jucători din industria călătoriilor de afaceri, cu o reţea de birouri care se întinde, dincolo de Danemarca şi România, în ţări precum Polonia, Republica Cehă sau Ungaria. Drumul prin afaceri nu a fost însă lipsit de momente care i-au pus o povară pe umeri. „Cel mai greu este când trebuie să-i spui unui coleg care este de mult timp lângă tine că drumurile voastre trebuie să se despartă. Cel mai uşor este să inovezi. Asta îţi dă o senzaţie de libertate mentală. Obiectivul meu este să creez mereu un sistem economic care să fie înaintea pieţei, îmi doresc să fiu vizionar.” La piaţă are nevoie să fie conectat non-stop, tocmai de aceea, dacă ar avea nevoie de un bagaj pentru o insulă pustie, Florin Ţâncu ar pune în el negreşit un modem de internet şi un dispozitiv de producere a energiei solare, la care să-şi încarce tableta. Ca să fie mereu la curent cu ce se întâmplă în lume.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.