De ce pornesc electricele doar împinse de la spate

Autor: Bogdan Alecu Postat la 29 martie 2013 70 afişări

Automobilele electrice demarează încet, dar sigur la nivel european, ajutate atât de subvenţiile care ajung chiar şi la peste 7.000 de euro, de taxele mai mici sau eliminate complet, dar şi de costurile mult mai reduse de utilizare. Mitsubishi a deschis drumul pe piaţa locală cu iMiev, dar acum Renault şi Smart se pregătesc de noi lansări.

De ce pornesc electricele doar împinse de la spate

La începutul secolului trecut aproape două treimi din puţinele automobile care circulau pe atunci erau electrice. Explicaţia este simplă, motorul electric este mai simplu şi mult mai eficient decât unul diesel sau pe benzină. Dacă eficienţa celui mai performant motor pe benzină nu trece de 40%, unul electric ajunge la 70-80%, ceea ce înseamnă că energia este folosită mult mai bine. Pe de altă parte, în timp ce benzina este stocată într-un rezervor banal, energia electrică are nevoie de baterii cât mai performante, eficiente şi uşoare pentru a nu afecta prea mult performanţele dinamice. Pentru că bateriile de la începutul secolului trecut erau mult prea grele şi ineficiente, motorul pe benzină s-a dezvoltat mai repede.

Datorită noilor tehnologii şi a bateriilor performante, automobilele electrice au luat din nou avânt, cu atât mai mult cu cât şi majoritatea ţărilor europene oferă bonusuri la achiziţia acestora. Cel mai bun exemplu este Norvegia, unde trei procente din vânzările de maşini sunt reprezentate de automobile electrice, acestea fiind susţinute nu doar prin prime acordate de stat, ci şi din suprataxarea automobilelor normale.

În timp ce în Vest deja se vând sute sau chiar mii de maşini electrice anual, până acum în România cel mai bun an pentru electrice a fost 2011, când, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), s-au vândut cinci maşini electrice, din care patru Mitsubishi iMiEV şi un Citroën C-Zero, în timp ce anul trecut a fost vândut oficial doar un singur iMiEV. Aceasta în condiţiile în care firmele nu pot beneficia de ajutor de stat pentru achiziţie; preţul maşinii, de 36.000 de euro cu TVA, este comparabil cu cel al unui SUV compact premium, în timp ce vehiculul arată şi se simte ca unul low-cost.

Vânzările de maşini electrice vor accelera în acest an la ordinul de câteva zeci de unităţi, pentru ca în următorii ani cifrele să ajungă la ordinul sutelor şi chiar miilor, pe măsură ce şi piaţa locală îşi va reveni.Numărul automobilelor electrice disponibile oficial pe piaţa locală va creşte în acest an cu cel puţin trei noi modele, printre care utilitara Renault Kangoo Z.E., care deja poate fi comandată, precum şi ZOE, model realizat pe o platformă similară cu cea a lui Clio IV şi care, cel mai probabil, va veni până la sfârşitul acestui an.

"Cu un singur model, cu Kangoo ZE putem avea vânzări, într-un an, de ordinul zecilor de unităţi la început. Din momentul în care vom dezvolta şi pe piaţa locală o gamă şi va fi lansat şi ZOE, vom putea vorbi de sute de unităţi", apreciază Mihai Bordeanu, directorul de marketing al Renault.

Utilitara Kangoo ZE are un preţ de pornire de aproape 21.100 de euro cu TVA, iar la centrul Renault al concesionarului Serus, cel mai mare dealer al companiei franceze, a fost deschis un centru pentru maşini electrice.Diferenţa dintre iMiEV şi ZOE sau Kangoo constă în faptul că Renault nu vinde bateria maşinii, ci o închiriază cu circa 78-80 de euro pe lună, strategie adoptată pentru a reduce cât mai mult preţul de achiziţie.

"Pentru Kangoo ZE deja s-au interesat mai multe firme de transport şi curierat, care doresc să achiziţioneze un astfel de automobil şi testează deja maşina. Sunt atât firme româneşti, dar şi străine interesate de a avea automobile electrice în portofoliu. Putem spune că în următoarele săptămâni urmează să vedem primele maşini înmatriculate", a spus Bordeanu.

Al doilea model electric aşteptat spre sfârşitul anului sau în 2014 este smart fortwo electric drive, care spre deosebire de modelele Renault va fi disponibil la achiziţie atât cu baterie inclusă, cât şi cu posibilitatea de a o închiria.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/transporturi/de-ce-pornesc-electricele-doar-impinse-de-la-spate-10698901
10698901
comments powered by Disqus

ALEPH STORY: Roşia Montană, o pierdere de aur! O discuţie cu Cristian Hostiuc, Ziarul Financiar şi Bogdan Nicolae, Aleph News

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.