Ce inseamna pentru Romania fuziunea British Airways - Iberia

Autor: Iuliana Roibu Postat la 15 februarie 2011 258 afişări

Istoria ii retine ca fiind cei mai mari cuceritori. Ce sanse au sa cucereasca din nou lumea sub forma unei companii aeriene?

Listarea IAG la Londra de la sfarsitul lunii ianuarie nu putea fi decat "de mare clasa", dupa cum spune tot timpul, atunci cand caracterizeaza zborurile British Airways, country managerul companiei in Romania, Emil Delibashev. Ianuarie 2010 a adus, in sfarsit, oficializarea fuziunii dintre British Airways si Iberia si crearea companiei IAG (International Airlines Group), care a intrat pe bursa londoneza in 24 ianuarie. In debutul listarii, noua companie a fost evaluata la 5,3 miliarde de lire sterline (8,5 miliarde dolari), avand astfel o capitalizare mai mare decat rivalul sau, alianta Air France-KLM (cu o valoare de piata de 5,4 miliarde dolari) si apropiindu-se de liderul pietei din acest punct de vedere - Lufthansa, care este evaluata la 9,7 miliarde dolari.

Dupa o expectativa de mai multi ani in care s-au consolidat cei doi lideri europeni, planul postfuziune al BA si Iberia este de a actiona ca o platforma pentru achizitia a noi companii, dupa cum declara Willie Walsh, CEO-ul IAG, la lansare. Reactiile nu au intarziat sa apara, iar analistii internationali au avansat ideea ca, daca IAG doreste putere globala, trebuie sa castige multa cota de piata in afara Europei. "Fuziunea este un pas, dar nu sfarsitul calatoriei", comenta Laurie Price, director de strategie aviatica la Mott MacDonald Group.

In tot acest timp, la Bucuresti, fuziunea e asteptata cu interes: se va intampla efectiv in aprilie, cand cele doua companii isi vor uni operatiunile. Deocamdata nu se stie daca sefii filialelor locale ale BA vor prelua conducerea intregii viitoare entitati; exemplul ar putea porni de sus in jos, dat fiind ca Walsh a preluat conducerea IAG pe plan mondial. In Romania, Iberia are o reprezentanta de vanzari, condusa de Cristian Robescu, care a lucrat anterior ca director adjunct in cadrul Alitalia in Romania.

Biroul BA este condus de mai bine de trei ani de Emil Delibashev, managerul de origine bulgara care a condus pana in 2007 filiala British Airways din Bulgaria. Dupa preluarea biroului de la Bucuresti, portofoliul lui Delibashev - care este si ambasador British Airways - s-a extins din primavara lui 2009 la toata zona Balcanilor (Romaniei, Bulgariei si Moldovei li s-au adaugat Croatia, Serbia si Muntenegru, Macedonia, Albania si Kosovo, Bosnia si Hertegovina), adica 41 de zboruri pe saptamana sau 66 in orarul de vara. Numarul zborurilor coordonate de managerul bulgar s-a mentinut in 2010 cam la acelasi nivel, crescand la 43 pe saptamana prin adaugarea a inca doua zboruri saptamanale de la Dubrovnik.

Din nefericire, 2010 nu a fost tocmai un an care sa priasca extinderii, dupa cum spune Emil Delibashev. Vanzarile companiei din Romania au scazut cu 20% in termeni de numar de pasageri si cu 15% din punctul de vedere al valorii. In ianuarie 2011 insa, trendul descrescator s-a oprit, iar vanzarile biletelor premium (business class si first) a crescut cu 60%, in timp ce biletele la clasa economica au inregistrat o crestere mai mica, de 10-15%. Tot in ianuarie 2011, gradul de ocupare a aeronavelor a ajuns la 74% pe zborurile de dimineata si la 70% la zborurile de seara.

Cea mai mare multumire a lui Emil Delibashev este numarul in crestere a vanzarilor de la business class, managerul mentionand ca pe zborurile de vineri si luni sunt ocupate pana la 30 de locuri la business class, numarul mediu al locurilor premium vandute de companiile aeriene cu plecare din Romania fiind de 8-10 per segment. "Nu am mai vazut pana acum grupuri de 20 de persoane care sa zboare business class de la Bucuresti la Miami", spune Delibashev, precizand ca un astfel de bilet s-a vandut in luna ianuarie, avand ca destinatie cel mai cerut aeroport de peste ocean, din punctul de vedere al vanzarilor din Romania. Miami a detronat in aceasta iarna Montreal, care a fost cea mai vanduta destinatie lung-curier de la Bucuresti anul trecut. Oricum, zborurile transatlantice reprezinta cel mai bun segment al companiei britanice la Bucuresti, in conditiile in care, anul trecut, sase din zece pasageri romani care calatoresc cu British Airways, pe ruta Bucuresti-Londra, si-au continuat zborul pe curse transatlantice (de lung curier), catre destinatii din SUA, Africa sau Asia. "Zborurile transatlantice vor sustine revenirea businessului", spune country managerul BA.

Cea mai mare nemultumire a lui Delibashev e legata insa de zborurile scurte, mai precis de pasagerii care merg de la Bucuresti la Londra: "Sunt foarte incantat de ceea ce se intampla pe segmentul lung curier, dar clar trebuie sa imbunatatim situatia pe zborurile catre Londra si sa ne intoarcem la cifrele din 2008". In acest sens, compania a lansat o noua oferta de 49 de euro pe segment Bucuresti-Londra (92 de euro cu toate taxele incluse), sperand sa revitalizeze vanzarile si sa atraga cat mai multi pasageri dinspre cei care calatoresc la Londra cu low-cost. La Londra, pe aeroportul Luton, zboara de la Bucuresti companiile low-cost Wizz Air si Blue Air, dar si companiile TAROM si Aer Lingus.

Emil Delibashev este optimist in privinta urmatoarelor luni si mai ales a viitoarei fuziuni cu Iberia: "Suntem pe o panta de crestere, condusa de vanzarile premium, si sper sa atragem cat mai multi pasageri noi odata cu vanzarea de bilete impreuna cu Iberia". Pana la urma, un zbor lung curier cu escala la Londra la plecare si la Madrid la intoarcere este visul oficialilor celor doua companii inca din 2008, cand au inceput discutiile referitoare la fuziunea dintre cele doua companii.


Go4it.ro transmite LIVE de la cel mai mare targ de telefonie mobila din lume.

Galaxy Tab 10.1, Galaxy S II si LG Optimus 3D par sa fie vedetele.

Vezi toate noutatile >>

Urmărește Business Magazin

/analize/transporturi/ce-inseamna-pentru-romania-fuziunea-british-airways-iberia-7977757
7977757
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.