Lider într-o industrie mereu în schimbare: Ce repere de leadership şi-a fixat de-a lungul timpului Sînziana Maioreanu, executivul din fruntea Aegon România?

Autor: Mircea Nica Postat la 15 aprilie 2023 165 afişări

În copilărie îşi dorea o carieră în domeniul artistic, dar pasiunea pentru maşini a făcut-o să devină inginer. După absolvirea facultăţii însă, a cochetat cu domeniul financiar, în care şi-a construit, în cele din urmă, parcursul profesional. Ce repere de leadership şi-a fixat de-a lungul timpului Sînziana Maioreanu, executivul din fruntea Aegon România?

„De mică mi-am dorit o carieră în domeniul artistic, dar mi-au plăcut şi maşinile, aşa că m-am făcut inginer. Dar, cum socoteala de acasă nu se potriveşte cu cea din târg, după absolvirea Universităţii Politehnica am interacţionat cu domeniul financiar privat nou apărut în România şi am ştiut că îmi doresc să rămân şi să-mi construiesc o carieră în acest sector”, a povestit pentru BUSINESS Magazin Sînziana Maioreanu, CEO al Aegon România, companie de asigurări specializată pe zona asigurărilor de viaţă. Ea se află la conducerea businessului din 2012, după ce a activat timp de doi ani ca director pe zona de vânzări şi alţi doi ani petrecuţi la cârma Signal Iduna Asigurări de Viaţă, companie pe care a coordonat-o încă de la lansarea pe piaţa locală.

Executiva spune că, în ceea ce o priveşte, cel mai important este să evolueze permanent, ceea ce a însemnat că, de-a lungul timpului, a trebuit să îşi facă treaba cât a putut de bine, să înveţe, să îşi asume riscuri şi să se implice în proiecte noi şi provocatoare.

Aflată de peste un deceniu în fruntea Aegon România, ea subliniază că factorii definitorii pentru această stabilitate au fost oamenii, impactul, rezultatul şi valoarea muncii. „Am visat să fiu în poziţia de a construi o organizaţie performantă în care oamenii să fie preţuiţi, ascultaţi, recunoscuţi, să fie ajutaţi să se dezvolte. Am ştiut că numai în acest fel pot să aduc valoare atât în viaţa clienţilor noştri, cât şi a colegilor mei şi a familiilor acestora. Pentru asta am învăţat şi am muncit neîncetat încă de la prima mea poziţie de leadership. Am ales, în urmă cu peste 20 de ani, să activez în domeniul financiar, care era foarte nou şi care a necesitat foarte multă învăţare, atât pentru profesionişti, cât şi pentru clienţi. Am îmbrăţişat aceste provocări, m-am implicat în multe proiecte inovatoare, am învăţat din fiecare experienţă trăită. Mi-am dorit încă de la începutul carierei să îmi aduc contribuţia în comunitate şi să îi ajut, prin natura activităţii mele, pe cei din jurul meu.” Faptul că a ajuns să activeze în domeniul financiar spune că i-a oferit această şansă şi, la rândul său, a creat cadrul pentru ca oamenii din echipa ei să se poată dezvolta la rândul lor şi să-şi realizeze aspiraţiile, dar în acelaşi timp să contribuie la îmbunătăţirea vieţii celor din jur, şi se simte mândră şi recunoscătoare că până acum a putut să-şi realizeze acest vis.

Printre reuşitele care i-au marcat cariera se numără, de asemenea, lansarea primei asigurări private de sănătate, a primei companii de asigurări de sănătate din ţară, dar şi construirea primei companii de asigurări de viaţă specializată în bancassurance. „Fiecare dintre ele a avut şi etape dificile, iniţiative care nu au funcţionat. Din complexitatea lor, din succese şi din greşeli în egală măsură, am extras cât de multe lecţii am putut, dar cele mai importante au fost cele legate de îmbunătăţirea comunicării, dezvoltarea culturii organizaţionale şi a echipei.”

O industrie cu multe provocări

În paralel cu aceste realizări nu au lipsit însă nici provocările, „mai ales pe un domeniu la început, care a avut nevoie să crească, să se dezvolte, să se maturizeze, cu un cadru legislativ în continuă schimbare, şi acest lucru nu aduce cu sine stabilitatea mult dorită. Noi, ca profesionişti în domeniu, a trebuit să învăţăm mult şi să ne perfecţionăm şi alături de noi şi clienţii, care au început să vadă în număr din ce în ce mai mare care este valoarea şi siguranţa pe care o asigurare o poate aduce în viaţa lor”. Acest capital de încredere din partea clienţilor s-a format în timp, adaugă ea, şi este în continuare volatil, fiind repede influenţat de ştirile negative, de turbulenţele care apar pe piaţa financiară. Tot la capitolul provocări menţionează şi faptul că, în ultimii ani, lumea a cunoscut o digitalizare accentuată pe care clienţii se aşteaptă să o regăsească şi în industria din care şi ea face parte.

O altă provocare importantă a fost reprezentată de perioada pandemică. „Din punctul de vedere al businessului, am reuşit să facem faţă cu bine întregii perioade de pandemie, să ne păstrăm echilibrul, echipa unită şi portofoliul de clienţi aproape. Am investit în crearea unei soluţii integrate de asigurări de viaţă dedicate sănătăţii şi am deschis noi parteneriate în reţeaua de brokeri, în timp ce am consolidat parteneriatele deja tradiţionale din zona de bancassurance. Ne propunem, în continuare, să fim relevanţi şi accesibili pentru clienţi si parteneri.”

Filosofia de viaţă ca hobby

În opinia sa însă, provocările şi obstacolele merg mână în mână cu bucuriile, succesul şi lecţiile de viaţă. „Sunt mamă, soţie şi am o carieră în industria asigurărilor. Am o viaţă plină, am parte de provocări, de bucurii, de obstacole, succese şi lecţii pe care mi le dă viaţa la fiecare pas. Îmi place să cred că sunt un om absolut normal, obişnuit, care încearcă să menţină un echilibru sănătos în viaţă, să facă sport, să călătorească, să fie aproape de cei dragi.” Chiar dacă a fi lider înseamnă o viaţă profesională plină de provocări şi o agendă plină, ea îşi rezervă timp şi pentru hobby-uri, pe care încearcă să le înglobeze în programul unui CEO cu normă întreagă. „Îmi place să citesc şi să mă plimb şi, de curând, am descoperit Kinsugi (arta japoneză de reparare a ceramicii sparte cu lac pudrat sau amestecat cu pudră de aur, argint sau platină, potrivit Wikipedia. Ca filosofie, tratează spargerea şi reparaţia ca parte a istoriei unui obiect, în loc să ascundă aceste evenimente – n. red.), pe care îmi propun s-o studiez în perioada următoare, pentru că reprezintă o filosofie de viaţă în care cred şi pe care o aplic ca lider şi coach.” La capitolul cărţi, recomandă ca „lectură obligatorie pentru toată lumea, nu doar pentru lideri, Mindset”, de Carol Dweck, şi „Inteligenţa pozitivă”, de Shirzad Chamine. „Ambele ne arată cum funcţionează mintea noastră şi ce trebuie să facem să depăşim obstacolele pe care ni le ridicăm singuri în cale, cum să îndepărtăm convingerile limitative şi să gândim productiv, pozitiv, ca să putem avea o viaţă personală şi profesională împlinită.”

Sînziana Maioreanu este de părere că un lider bun trebuie, în primul rând, să-şi cunoască, înţeleagă şi asculte coechipierii. „Trebuie să aibă o pregătire profesională temeinică, etică şi să ghideze cu multă empatie. Un lider formează o echipă alături de angajaţii săi, îi inspiră să devină mai buni şi are grijă ca fiecare membru al echipei să aibă o voce şi să fie recunoscut. Consider că este esenţial, ca echipă, să fim cu toţii conduşi de valori şi obiective comune, pentru că doar în acest fel ne putem dezvolta împreună.”

Executiva îi sfătuieşte pe tinerii aflaţi la începutul parcursului profesional să investească în educaţia lor, să nu înceteze să înveţe şi să-şi dezvolte noi abilităţi. „Sfatul meu pentru tinerii aflaţi la început de drum, indiferent de gen şi de domeniul pe care l-ar alege, este să investească în educaţia lor, să nu înceteze să înveţe şi să-şi dezvolte noi abilităţi. I-aş mai îndemna să îşi seteze obiective şi să aibă disciplina de a le urma şi îndeplini, chiar dacă la început drumul pare lung şi anevoios. Să nu se descurajeze şi să aibă mai multă încredere în ei.” Atât timp cât investesc în propria persoană, rezultatele nu vor întârzia să apară şi se vor putea adapta uşor la schimbările inerente din piaţa muncii şi din economie în general, este de părere ea. „Îmi doresc să pot împărtăşi experienţa mea profesională şi de viaţă şi să ajut alţi lideri, mai ales cei aflaţi la început de drum, să-şi croiască o carieră sănătoasă, cu impact pozitiv în viaţa lor şi a oamenilor lor. Industria în care voi activa e mai puţin importantă, pentru mine contează să fie provocator şi interesant, să îmi respect principiile şi să aduc valoare, fie în România, fie internaţional.”

Familia, un motiv de responsabilizare

Portofoliul Aegon România a ajuns în prezent la 1 milion de clienţi şi executiva spune că „ne-a bucurat să vedem, cel puţin în ultimii ani, că oamenii au devenit mai conştienţi de nevoia de protecţie, au mai multă grijă de ei şi sunt în căutare de soluţii. Am realizat studii pentru a înţelege mai bine cum putem ajuta şi am dezvoltat produse care să răspundă noilor nevoi pe care le-am identificat. Spre exemplu, am observat că majoritatea clienţilor noştri încheie o asigurare de viaţă în momentul în care în viaţa lor apare un copil”, descrie ea unul dintre trendurile pieţei.

În ceea ce priveşte rezultatele de business, în primele nouă luni ale anului trecut, compania a avut, potrivit Sînzianei Maioreanu, un parcurs pozitiv, reuşind să atingă o cotă de piaţă de 4,5%. „Ne-am menţinut între primii şapte asigurători din România, cu o creştere de 9,6% a primelor brute subscrise comparativ cu primele 9 luni ale anului trecut, ajungând la 117,7 milioane de lei. Echipa, la rândul său, numără în momentul de faţă de 150 de angajaţi. Cu ajutorul lor am crescut an de an, am dezvoltat produse noi şi am reuşit să ajungem mai aproape de oameni cu soluţii de asigurare. Chiar anul acesta am avut trei colegi care au aniversat 15 ani în companie, fiind alături de Aegon încă de la începuturi.” 

Carte de vizită

Sînziana Maioreanu, CEO, Aegon România

1. A urmat cursurile Universităţii Politehnica din Bucureşti;

2. Activează de peste 20 de ani în industria financiară;

3. S-a alăturat echipei Aegon România în 2010, preluând conducerea companiei doi ani mai târziu;

4. Este pasionată de lectură, plimbări şi de arta japoneză Kinsugi.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.