Sah la rege cu Regina sau ce inseamna fuziunea CMU-Euroclinic pentru piata clinicilor private

Autor: Razvan Muresan Postat la 14 martie 2011 191 afişări

Rezultatul fuziunii dintre Centrul Medical Unirea si Euroclinic ajunge in fata pacientilor la sase luni de la oficializare si va purta numele Regina Maria. Cum va afecta Regina celelalte piese de sah importante de pe tabla serviciilor medicale private?

patru-cinci ani discutam, dar negocierile au devenit mult mai aprinse in ultimele sase luni. Nopti intregi am negociat si am lucrat la incheierea acestei tranzactii." Era luna septembrie cand Wargha Enayati, fondatorul Centrului Medical Unirea, anunta fuziunea cu Euroclinic pentru o valoare cuprinsa intre 10 si 50 de milioane de euro. Au trecut sase luni, iar fuziunea, pana acum doar in acte, ajunge la consumatorul final care va regasi toate clinicile si spitalele retelei sub denumirea Regina Maria. De ce Regina Maria? Pentru ca e cea care i-a ghidat viata lui Wargha Enayati, neamtul care a parasit Germania ca sa studieze medicina in Romania anului 1983. "Mi-am zis sa vin in aici pentru ca primul cap incoronat care a acceptat religia Bahá'i a fost Regina Maria", declara el in catalogul BUSINESS Magazin - 100 Cei Mai Admirati CEO din Romania. Pe scurt, desi a crescut in Germania, la scurt timp dupa inceperea facultatii si-a spus ca vrea altceva, ca vrea sa aiba un drum diferit de al celorlalti. Regina Maria avea sa devina motorul existentei lui Wargha Enayati si apoi, peste decenii, numele retelei de 16 clinici, sase spitale si patru laboratoare, cat grupeaza acum noul brand, insumand unitatile CMU si Euroclinic. Dupa fuziunea din toamna, medicul a ramas cu 20% din actiuni, restul fiind preluate de fondul de investitii Advent International, care detine si producatorul de medicamente Labormed.

"Partea legata de costul rebrandingului a fost singura care nu mi-a placut", glumeste Wargha Enayati la conferinta de presa prilejuita de anuntarea noului brand, referindu-se la sutele de mii de euro cheltuite de companie. Oficialii conteaza insa pe abonatii clinicii, lucru care ar trebui sa usureze comunicarea noului produs. n urma cu trei ani, sefii CMU primeau aprobarea Casei Regale sa numeasca primul spital de maternitate Regina Maria. nsa, asa cum spune chiar Wargha Enayati, in pofida atasamentului sau pentru acest nume, "a sacrificat ceva frumos pentru ceva si mai frumos": "Daca ar fi fost orice alta denumire, nu as fi fost de acord, dar cei din jur m-au pacalit pentru ca stiau ca nu pot sa-i rezist".

O tinta pentru noul grup o constituie concurenta pentru clinicile din strainatate, unde tot mai multi bolnavi merg sa-si rezolve problemele de sanatate. Cei de la Regina Maria spun ca vor sa schimbe perceptia romanilor si sa-i faca sa inteleaga ca pot beneficia de servicii medicale de calitate si daca se trateaza in tara. De mentionat e faptul ca sunt totusi specialitati pentru care clinicile private romanesti nu au reusit sa tina pasul cu vest-europenii. "Nu exista radioterapie in grup pentru zona oncologica, iar investitiile din strainatate sunt puternice la acest capitol." n schimb, proprietarii au mizat pe departamente mai putin costisitoare ca infrastructura de lucru: pediatrie, obstetrica si ginecologie, imagistica, laborator. Preturile au fost deja aliniate atat in zona abonatilor, cat si a clientilor ocazionali la nivelul Centrului Medical Unirea. Iar situatia macroeconomica nu le va permite sa le creasca prea curand.

"Nu cred ca fuziunea va modifica ceva in piata serviciilor medicale private", spune Laura Voinea, managing director al Mednet Marketing Research Center. Doar aparitia unor noi jucatori ar putea schimba radical arhitectura pietei, mai ales ca nici consumatorul final nu stie exact ce inseamna fuziunea, iar unii folosesc chiar dupa ani buni tot vechiul nume. Desigur, fuziunea aduce in fata un competitor important. Schimbari de lider au tot fost in ultimii ani, iar faptul ca Regina Maria se afla pe locul al doilea in topul clinicilor private dupa cifra de afaceri, cu venituri de 30 de milioane de euro, e cel putin interesant. "Nu si pentru pacient, care nu cunoaste astfel de informatii", adauga Voinea, mentionand ca daca acum patru ani exista totusi un lider absolut, de curand putem discuta numai de lideri pe anumite segmente: "Exista lideri pe abonamente, pe laborator sau alte servicii oferite, dar fiecare concurent are puncte forte si puncte slabe".

Fuziunea e utila pacientului, iar concurenta e de folos in materie de tarife. Oricum, Voinea nu crede ca vom vedea preturi mai mici prea curand, dat fiind ca si perceptia asupra lor e subiectiva. "Nu sta nimeni sa vada unde e mai ieftin, putini sunt cei care fac o cercetare asupra costurilor. Cei mai multi mizeaza pe ce au auzit sau nu compara deloc", explica Voinea, adaugand ca dincolo de pret conteaza renumele medicilor, aparatura, calitatea serviciilor sau chiar timpul de asteptare.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/sah-la-rege-cu-regina-sau-ce-inseamna-fuziunea-cmu-euroclinic-pentru-piata-clinicilor-private-8053860
8053860
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.