Povestea omului care a distrus toţi chioşcarii din România

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 23 iunie 2015 11822 afişări

Povestea omului care a distrus toţi chioşcarii din România

Sub conducerea lui Xavier Piesvaux, reţeaua de supermarketuri Mega Image şi-a crescut numărul de magazine de peste zece ori, ajungând la 420 de spaţii, iar cifra de afaceri de aproape cinci ori, ajungând anul trecut la 632 de milioane de euro. În acelaşi ritm însă, din peisaj au dispărut şi comercianţii independenţi, sufocaţi de presiunea pusă de reţeaua de supermarketuri. Cu ce provocări se confruntă Vassilis Stavrou, care preia funcţia de director general al mega image?

Pentru grecul Vassilis Stavrou urmează o perioadă în care va trebui să confirme că este un demn urmaş al lui Xavier Piesvaux. Treabă cu atât mai grea cu cât sub conducerea francezului reţeaua de magazine a explodat, cunoscând cea mai spectaculoasă evoluţie de pe piaţa românească de retail. Piesvaux a preluat şefia lanţului deţinut de Delhaize în toamna lui 2008, când l-a înlocuit pe John Kyritsis, iar de atunci numărul de magazine a crescut de la mai puţin de 40 la 420.

Cifra de afaceri, pe de altă parte, a avansat de circa cinci ori, ajungând în 2014 la 632 de milioane de euro. În acest context, mandatul lui Stavrou începe într-o perioadă în care reţeaua Mega Image acoperă Capitala şi se află în expansiune accelerată la nivelul ţării, bugetul anual de investiţii plasându-se la circa 40 de milioane de euro (peste 180 de milioane de lei). Stavrou, care nu cunoaşte în detaliu piaţa de retail din România trebuie, în acest context, să menţină în echilibru costurile de expansiune şi profitabilitatea afacerii, care în 2013 a înregistrat, conform informaţiilor de la Ministerul Finaţelor, un profit de 55 de milioane de lei.

Stavrou şi-a început cariera în cadrul Delhaize în 1994, deţinând responsabilităţi în cadrul reţelei greceşti Alfa Beta, în departamente ca logistică, siguranţă alimentară şi resurse umane. Înainte de a prelua conducerea operaţiunilor de pe piaţa românească, a fost vicepreşedinte senior pentru dezvoltarea afacerii pentru sud-estul Europei şi Indonezia.

Xavier Piesvaux, una dintre cele mai discrete figuri de pe piaţa românească de retail – a acordat un singur interviu şi doar o singură declaraţie pe parcursul mandatului său –, a deţinut, înainte de a prelua conducerea afacerii din România, funcţia de director financiar al reţelei, vreme de circa trei ani. El este cel care a convins grupul Delhaize să susţină investiţiile de pe piaţa locală, după ce ani de zile reţeaua se plasa în rândul retailerilor de dimensiune medie.

Mega Image a intrat în portofoliul belgienilor de la Delhaize în 1995, dar primele magazine au fost deschise în 1992, în Bucureşti, de investitori greci. De altfel, pe parcursul ultimilor zece ani, peisajul pieţei de retail din Bucureşti, dar nu numai, s-a schimbat radical, dispărând nume ca La Fourmi (preluat de belgieni), Ethos (intrat în faliment), G’Market, Interex, Univers’All, Albinuţa (preluat de Profi), Spar (cunoscut mai cu seamă în vestul României, intrat în faliment), Mic.ro (reţeaua cu cea mai scurtă istorie de pe piaţa locală). Aşadar, de-a lungul anilor numărul competitorilor s-a redus, afacerile s-au consolidat, iar Mega Image este, cel puţin în Bucureşti, marele câştigător al acestei schimbări.

De-a lungul ultimilor ani, numărul retailerilor independenţi, care operau unul-două chioşcuri, s-a redus dramatic, mai cu seamă în Bucureşti, pe fondul concurenţei reţelelor de comerţ modern. În primă fază au fost afectaţi de deschiderea hipermarketurilor, apoi de dezvoltarea agresivă a supermarketurilor, iar în ultimii 2-3 ani Mega Image i-a bătut pe terenul proximităţii, ultimul capitol la care deţineau un avantaj în faţa super şi hipermarketurilor. Reţeaua are acum în zonele cu vad comercial cel puţin un magazin la o distanţă de numai câteva minute de mers pe jos, fie în formatul spaţiilor de tip franciză (Shop & Go), fie supermarketuri, adică suprafeţe de vânzare mai mari. 

Pentru Mega Image, sub bagheta conducerii lui Xavier Piesvaux, România s-a dovedit şi o ţară de test, pe plan local fiind dezvoltate concepte de magazine specializate, cum sunt cel de alimente congelate (AB Cool Food), un spaţiu specializat în alimente tradiţionale (Gusturi Româneşti) sau cel cu produse premium, din piaţa Domenii (Bucureşti).

Poate părea surprinzătoare, în aceste condiţii, decizia sa de a părăsi compania, mai cu seamă că predecesorul său, fără să fi marcat pe piaţa românească o evoluţie la fel de spectaculoasă a afacerii, a fost promovat în momentul în care francezul a preluat conducerea afacerii. Înainte de a începe activitatea în cadrul Mega Image, pe piaţa românească, Xavier Piesvaux a lucrat pentru divizia de supermarketuri a grupului francez Carrefour în China, ocupând de-a lungul timpului mai multe poziţii, de la cea de trezorier până la director general.

„România este încă o piaţă emergentă, cu potenţial ridicat, ce face eforturi pentru a se adapta la standardele europene, dar în acelaşi timp este o piaţă dominată de incertitudine economică, legislativă şi politică“, declara anterior, pentru Business Magazin, Xavier Piesvaux. „Din punctul de vedere al managementului, te obligă să provoci permanent oportunităţile existente, create de potenţialul de dezvoltare versus capacitatea de a a avea o viziune pe termen mediu, nu numai pe termen scurt“, spune Piesvaux. El se referă la capacitatea de a executa planurile într-un mod dinamic şi profesionist, precum şi la capacitatea de a stimula echipa „către productivitate, analiză şi conducerea afacerii“.

Xavier Piesvaux face parte din promoţia Celor mai admiraţi CEO din 2014 şi a fost premiat în cadrul Galei Business Magazin.În condiţiile în care Xavier Piesvaux declara recent pentru Ziarul Financiar că politica de expansiune va continua, rămâne de văzut dacă mandatului lui Vassilis Stavrou va continua pe aceeaşi linie în care este acum înscrisă afacerea sau, dimpotrivă, dacă grecul vrea să-şi pună, la rândul său, amprenta pe evoluţia Mega Image.

Urmărește Business Magazin

/analize/resurse-umane/povestea-omului-care-a-distrus-toti-chioscarii-din-romania-14486421
14486421
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.