Expat pe o piaţă dinamică

Autor: Andra Stroe Postat la 01 aprilie 2024 85 afişări

Şi-a început cariera în echipa Adecco, în Italia, în urmă cu peste două decenii şi jumătate, şi anul trecut s-a întors în companie, de astă dată în România. Ce perspectivă şi-a format asupra pieţei locale italianul Francesco Zacchetti la prima sa vizită pe meleaguri autohtone şi cum i s-a schimbat - sau întărit – impresia odată cu mutarea aici, ca expat?

Prima dată am avut contact cu România în 2013 în timpul unei întâlniri de afaceri, undeva aproape de Iaşi. Prima mea impresie a fost una de potenţial vibrant, împreună cu o etică puternică a muncii. M-am stabilit aici în iunie 2023, când am preluat funcţia de country manager al Adecco România şi, de atunci, am asistat la progrese remarcabile în digitalizarea industriei muncii, un accent tot mai mare pe perfecţionare şi recalificare şi o mai mare integrare a iniţiativelor de diversitate şi incluziune la locul de muncă. Cred că principala diferenţă între atunci şi acum este legată de progresele tehnologice şi de adoptarea rapidă a instrumentelor AI în munca de zi cu zi”, ne-a împărtăşit Francesco Zacchetti, care i-a succedat în rolul actual lui Florin Godean, după o experienţă de circa doi ani în cadrul SGB Humangest Holding (Italia), unde a activat ca director de operaţiuni. Anterior, el a deţinut mai multe funcţii manageriale şi de conducere în companii ca Gasket şi Pellegrini, dar primul job „din CV” a fost tot în echipa Adecco, însă în Italia, pe rolul de manager operations manager (1998-2005).

În ceea ce priveşte cele mai importante lecţii pe care le-a învăţat pe parcursul carierei, acestea sunt legate de importanţa puterii de adaptare, a construirii de relaţii puternice şi valoarea învăţării continue. „Sfatul meu pentru tinerii care încep este să accepte schimbarea, să caute mentori şi să nu înceteze să investească în dezvoltarea lor personală şi profesională.”

Ca expat cu o vastă expertiză în operaţiuni de afaceri şi vânzări, el susţine că aduce rolului curent o perspectivă proaspătă şi experienţă internaţională, ceea ce poate fi un avantaj în navigarea în complexităţile pieţei româneşti. „Totuşi, bariera lingvistică şi diferenţele culturale pot aduce anumite provocări, de a mă adapta continuu şi de a învăţa din obiceiurile şi practicile locale. Pentru a înţelege mai bine oamenii şi limba, am făcut câţiva paşi în învăţarea limbii române şi până acum a fost o experienţă foarte frumoasă.”

Făcând o comparaţie între români şi italieni, executivul spune că aceştia au, deopotrivă, un spirit antreprenorial puternic, o apreciere profundă pentru moştenirea culturală şi o pasiune uimitoare pentru viaţă. „Cu toate acestea, piaţa de afaceri din România este mai dinamică decât cea din Italia şi evoluează rapid, cu un accent mai mare pe inovaţie şi rezistenţă. În plus, forţa de muncă locală tinde să fie foarte calificată şi destul de dornică să accepte noi provocări. Din ceea ce am experimentat de la sosirea mea, angajaţii noştri sunt profesionişti, calzi, amabili şi foarte dedicaţi muncii lor, calităţi care m-au impresionat foarte mult.”

Românii, adaugă el, sunt oameni incredibil de ospitalieri şi muncitori, cu inimi calde, cu un puternic simţ al comunităţii şi cu poveşti cu adevărat grozave. „Cred că fiecare e un pic de povestitor pe aici. În ceea ce priveşte personalitatea românească pe care o admir cel mai mult, l-aş menţiona pe Nicolae Titulescu, în principal pentru dedicarea sa faţă de diplomaţie şi angajamentul de a promova pacea şi cooperarea la nivel internaţional.”

Iar dacă ar fi să descrie România într-un singur cuvânt, cu siguranţă acesta ar fi „dinamică”, datorită ritmului rapid de dezvoltare şi creştere.

Limite clare pentru work-life balance. De când a venit aici, Zacchetti povesteşte că a reuşit, alături de echipa sa, să îşi alinieze forţele la obiectivele pe care şi le-au stabilit pentru acest an şi să extindă ofertele de servicii pentru a răspunde mai bine nevoilor în evoluţie ale pieţei.

El consideră că stilul său de conducere este colaborativ şi incluziv, deoarece prioritizează comunicarea deschisă, empatia şi transparenţa. În ceea ce priveşte valorile pe care fiecare lider ar trebui să le posede, ar include pe listă integritatea, rezilienţa, precum şi angajamentul de a stimula creşterea şi dezvoltarea în cadrul echipei.

În prezent, agenda sa zilnică implică de obicei supravegherea operaţiunilor Adecco, interacţiunea cu clienţii şi părţile interesate, vizitarea sucursalelor din ţară, oferirea de sprijin în colaborările de afaceri provocatoare, precum şi elaborarea de strategii pentru viitoare oportunităţi de creştere. „Desigur, echilibrarea vieţii personale şi profesionale este esenţială pentru bunăstarea şi sănătatea noastră mintală. De aceea am grijă să prioritizez atât prin stabilirea unor limite clare, delegând sarcini în mod eficient şi fiind disponibil pentru familie şi relaxare.”

În ceea ce priveşte destinaţiile de vacanţă preferate din România, i-a plăcut în mod deosebit să explorez peisajele uimitoare ale Transilvaniei, în special oraşele istorice şi peisajul rural pitoresc. „România are o istorie bogdată şi o frumuseţe naturală incredibilă care oferă oportunităţi nesfârşite de explorare, aşa că sunt sigur că mai sunt multe de descoperit.”

În plus, deşi vine dintr-o ţară cunoscută la nivel mondial pentru preparate faimoase, Zacchetti spune că a fost o surpriză încântătoare să exploreze şi scena culinară bogată din România. „Există o anumită combinaţie care m-a cucerit şi anume asocierea dintre preparatul tradiţional sarmale şi cunoscuta mămăligă.”

Diversitatea şi incluziunea, noul fir roşu în organizaţii. Despre schimbările care au avut loc recent la nivel local în industria de profil, italianul spune că pe piaţa de resurse umane şi de recrutare din România a observat o schimbare semnificativă către aranjamentele de lucru la distanţă, o cerere crescută de competenţe digitale şi un accent tot mai mare pe iniţiativele pentru bunăstarea şi sănătatea mintală a angajaţilor. „În plus, mediul de afaceri pune acum un accent mai mare pe diversitate, echitate şi incluziune, atât în practicile de angajare, cât şi în cultura organizaţională.”

La nivel de companie, el susţine că anul acesta focusul Adecco rămâne pe deschiderea drumului către proiecte transformatoare, vorbind aici mai ales de industriile IT şi de construcţii. „Mai mult, intenţionăm să lansăm câteva iniţiative care ne vor ajuta să îmbunătăţim procesele de recrutare, să optimizăm metodologia de formare şi să asigurăm o integrare impecabilă a tehnologiilor emergente. Obiectivul principal asupra căruia ne concentrăm în 2024 este de a contribui la creşterea şi succesul organizaţiei noastre şi al industriei în general.”    

Carte de vizită: Francesco Zacchetti, country manager, Adecco România

1. Este absolvent al institutului ITC C. Bordoni;

2. Şi-a început cariera în cadrul Adecco Italia, ca operations manager, în 1998, unde a rămas timp de circa şase ani, timp în care a gestionat cu succes cele 150 de filiale, a supervizat relaţiile cu peste

1.000 de clienţi şi a contribuit la generarea a 150 de milioane de euro în venituri;

3. În 2023 s-a reîntors în companie, de data aceasta pe plan local, succedându-i la conducerea Adecco România lui Florin Godean;

4. De-a lungul anilor a mai deţinut roluri de management şi leadership în companii ca SGB Humangest Holding, Gasket şi Pellegrini şi a activat în diverse ţări, printre care Italia, Statele Unite, Rusia, Spania şi Germania;

5. În România e pasionat de zona culinară şi peisajele rurale.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.