Ce decizie au luat cei din Generaţia Z în legătură cu ţinuta de la locul de muncă, după ce mulţi au fost concediaţi pentru felul în care erau îmbrăcaţi
După ce au fost concediaţi pentru ţinute nepotrivite, tinerii din Generaţia Z renunţă acum la topurile scurte şi la stilul „office siren" în favoarea unei uniforme zilnice inspirate de Steve Jobs.
Nu doar Steve Jobs de la Apple prefera să poarte aceeaşi ţinută în mod repetat. Acum, tinerii din Generaţia Z şi milenialii adoptă şi ei acest truc de productivitate, scrie un articol amplu publicat de revista Fortune. Pe TikTok, utilizatoarea @corporateagonyaunt îşi prezintă rotaţia de ţinute de iarnă în nuanţe de gri şi negru, care alcătuiesc „uniforma“ ei de lucru. Desigur, nu este o uniformă impusă de angajator.
Ea explică: „Nu am timp pentru oboseala decizională şi distrugerile pe care le cauzează“. Astfel, angajata din Marea Britanie roteşte o mică colecţie de ţinute de lucru, constând în principal din blugi, un sacou negru şi un palton lung. Alţii sunt şi mai restrictivi: „Port exact aceeaşi ţinută în fiecare zi la muncă. Da, este într-adevăr în stilul lui Steve Jobs“, spune un tânăr de 28 de ani cunoscut ca @metzcampos pe platforma video. „Partea nebunească este că nimănui nu-i pasă, atâta timp cât nu mă prezint la birou cu o igienă precară, iar hainele pe care le port sunt curate şi arăt prezentabil, nimic altceva nu contează cu adevărat.
“ Unii şi-au creat propriul „look Steve Jobs" – o uniformă de încredere la care apelează, nu în fiecare zi, ci în dimineţile în care se grăbesc să ajungă la muncă şi se simt prea copleşiţi pentru a alege ceva elegant. „Am văzut recent un TikTok despre găsirea ţinutei tale în stil Steve Jobs şi mi-am dat seama: Stai, eu am una. Trăiesc, respir, mor în cămăşi Oxford“, spune @bykwezi. Şi nu doar la muncă este adoptat acest trend.
Tânăra influenceriţă şi designer de modă spune că poartă cămaşa Oxford caracteristică la orice: „Dacă am o întâlnire, e o cămaşă Oxford. Dacă merg la aeroport, e o cămaşă Oxford şi nişte pantaloni de trening. Dacă ies în oraş seara, e o cămaşă Oxford şi o fustă mini“. De asemenea, spre sfârşitul anului trecut, o fotografie cu femei din Generaţia Z îmbrăcate aproape identic într-o seară în oraş a devenit virală. „Când au început toate fetele să se îmbrace exact la fel?", a întrebat o milenială din New York pe TikTok săptămâna aceasta. „Parcă ar fi o uniformă. Ieri seară, stăteam la un bar şi am văzut 10 fete, un grup de fete mergând împreună, şi arătau identic... Ce se întâmplă? Oamenii nu au auzit de stil personal?“ Ţinuta de lucru a fost un subiect fierbinte de când membrii Generaţiei Z au intrat pe piaţa muncii în timpul pandemiei; au fost angajaţi prin Zoom şi au lucrat de pe canapea în pantaloni de trening, înainte de a trebui să înfrunte complexităţile muncii în persoană fără experienţă anterioară.
„Am observat că generaţia tânără exprimă un anumit nivel de confuzie cu privire la ce să poarte la muncă, aşa că o uniformă poate părea mai simplă, mai eficientă şi mai puţin riscantă într-un mediu care ar putea părea nou şi necunoscut,“ spune Eloise Skinner, autoare, psihoterapeută şi fondatoare a The Purpose Workshop. „Acest lucru ar putea fi valabil mai ales pentru o generaţie care a ratat oportunităţile timpurii de experienţă de muncă în birou din cauza impactului pandemiei asupra muncii de acasă şi care ar putea petrece doar câteva zile pe săptămână la birou." Spre deosebire de presupunerea că o întreagă generaţie şi-a pierdut simţul stilului personal, tendinţa „uniformei", care a început să apară anul trecut, vine rapid după ce au fost acuzaţi că nu ştiu cum să se îmbrace pentru muncă.
Fie că poartă aceeaşi ţinută sigură precum colegii lor, fie că respectă o uniformă zilnică în stil Steve Jobs, este cu adevărat o surpriză că generaţia preferă să fie precaută? Anul trecut, un număr uimitor de şase din zece angajatori au recunoscut că au concediat angajaţi din Generaţia Z la doar câteva luni după angajare – şefii în cauză au menţionat alegerile vestimentare nepotrivite ale tinerilor lucrători ca unul dintre motivele principale ale concedierii. „Cu temerile legate de concedieri şi incertitudinea economică care planează, nu este neobişnuit ca indivizii să graviteze către structură şi rutină pentru confort,“ explică Amanda Augustine, coach de carieră certificată la platforma de cariere resume.io. „Prin dezvoltarea unei rutine matinale consistente – inclusiv o «uniformă de lucru» standard – tinerii profesionişti găsesc modalităţi de a se simţi mai în control asupra carierei lor, chiar şi atunci când alte elemente pot părea nesigure.“
În esenţă, uniforma Generaţiei Z este mai profundă decât o tendinţă de modă – este o încercare disperată de a-şi recăpăta sentimentul de stabilitate într-un climat în care inflaţia rămâne ridicată, recesiunea pare iminentă, locurile de muncă sunt tot mai puţine, salariile au stagnat, iar piaţa imobiliară e tot mai inaccesibilă. Frica de concedieri este constantă, iar tinerii îşi caută repere în gesturi mici, dar semnificative – cum e adoptarea unei uniforme. Chiar şi CEO-ul American Eagle Outfitters, Jay Schottenstein, a remarcat recent această tendinţă de conservatorism economic în rândul tinerilor consumatori. „Nu e vorba doar de tarife sau de inflaţie”, a spus el. „Vedem cum guvernul taie din sprijinul acordat, iar oamenii nu ştiu cum vor fi afectaţi. Şi când nu ştii ce nu ştii… devii foarte precaut.” Deşi Steve Jobs este figura-simbol asociată cu această alegere vestimentară, nu este singurul lider care a înţeles valoarea rutinei. CEO-ii sunt cunoscuţi pentru fidelitatea lor faţă de obiceiuri zilnice bine stabilite – care merg dincolo de hainele purtate. Într-un episod recent al podcastului Table Manners with Jessie and Lennie Ware, Tim Cook, CEO-ul Apple, a dezvăluit că urmează un program riguros, trezindu-se la ora 5 dimineaţa, iar mesele le ia zilnic în aceeaşi cantină – „Aleg de obicei peştele”, a spus el. La rândul său, Brian Niccol, fost CEO al Chipotle şi actual CEO al Starbucks, a declarat pentru Fortune că dimineţile lui încep la 5:45, cu o cafea şi un biscuit, urmate de sport şi un mic dejun constant – un shake sau ouă cu cârnaţi. Jack Dorsey, cofondatorul Twitter şi CEO-ul Block, spunea încă din 2015 că îşi începe ziua la ora 5 dimineaţa şi o încheie la 11 noaptea, respectând o rutină strictă de meditaţie, sport şi chiar o plimbare de cinci mile până la birou. „Aceleaşi lucruri în fiecare zi”, explica el. Acum, tinerii angajaţi încep să le urmeze exemplul. @selfpaidjade explică pe TikTok că trăieşte „în seturi asortate” de haine de când a aflat cât de mult ajută această strategie liderii globali. „Oboseala decizională înseamnă că fiecare alegere ne consumă energie mentală. Dacă reduci deciziile banale, ca ce să porţi, economiseşti energie pentru lucruri importante.” Spre deosebire de multe „trucuri de productivitate” promovate pe reţelele sociale, uniforma zilnică chiar are susţinerea specialiştilor. Experţii consultaţi de Fortune susţin că stabilirea unei uniforme de muncă contribuie real la conservarea resurselor mentale necesare pentru sarcinile dificile din timpul zilei. „Schimbările aparent mici în rutina profesională – cum ar fi stabilirea unei uniforme – pot aduce câştiguri majore în timp”, spune Amanda Augustine. „Cu cât elimini mai multe decizii triviale din viaţa ta, cu atât vei irosi mai puţină energie mentală.” „Eliminarea alegerilor repetitive şi mici reduce stresul mental şi emoţional, ceea ce duce la o concentrare mai mare, productivitate crescută şi luarea unor decizii mai bune pe parcursul zilei.” Totuşi, un expert atrage atenţia că această strategie nu funcţionează pentru toată lumea – în special pentru cei care nu sunt stresaţi de alegerea hainelor, ci de felul în care arată în ele. „Din experienţa mea, unii oameni sunt anxioşi şi obsedaţi de cum arată, iar alţii pur şi simplu nu sunt”, spune dr. Claire Taylor, şefa departamentului de resurse umane de la Nottingham Business School. Pentru cei cu stima de sine scăzută, adaugă ea, „a avea o uniformă sau un cod vestimentar simplu la muncă poate să nu schimbe mare lucru”. Cu alte cuvinte, dacă te îngrijorezi constant în privinţa imaginii tale, nu contează cât de simplu îţi este outfitul: vei continua să consumi energie întrebându-te dacă arăţi bine în „ţinuta ta Steve Jobs”.
Traducere şi adaptare: Ioana Matei
Urmărește Business Magazin

Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro