Reportaj BM: Cum arata un mall evreiesc - GALERIE FOTO

Postat la 26 iunie 2009 316 afişări

Cu o populatie de aproape 400.000 de persoane si o zona metropolitana care numara peste trei milioane de locuitori, Tel Aviv este de departe orasul cu cele mai mari venituri pe cap de locuitor din Israel, ceea ce se transpune si printr-un numar ridicat de centre comerciale

"Tel Aviv nu este Israel", spune o vorba folosita destul de des de catre locuitorii orasului, fie ei oameni de afaceri sau angajati obisnuiti intr-unul din numerosele turnuri de birouri din oras. Expresia nu poate fi mai buna pentru a sublinia diferentele dintre orasul de la Marea Mediterana si restul Israelului: cele mai vechi cladiri au 100 de ani – bazele Tel Avivului au fost puse in 1909 – plaja si portul au fost realizate dupa modelul Florida iar criza nu a diminuat mai deloc preturile locuintelor, exprimate cel mai adesea in sute de mii de euro.

Senzatia de bogatie care pluteste in atmosfera, dincolo de umiditatea foarte ridicata, nu putea fi exploatata si de catre dezvoltatorii de centre comerciale, numarul acestora fiind de peste zece. Unul dintre acestea este Golden Mall, inaugurat in urma cu 12 ani de catre grupul israelian Gindi.

 

Proiectul, care are o suprafata inchiriabila de 40.000 de metri patrati – fiind din acest punct de vedere unul dintre cele mai mari din tara – este supus unei extinderi, care va suplimenta suprafata cu inca 25.000 de metri patrati (comparativ, cele doua mall-uri care ar trebui inaugurate in toamna in Bucuresti, AFI Cotroceni Mega Mall si Sun Plaza, au 76.000 mp respectiv 80.000 mp inchiriabili).

 

"Avem deja un procent de 65% preinchiriat din suprafata cu care va fi extins. Va fi diferit de componenta actuala, va fi mai highteck, mai modern", spune Gil Gazit, CEO al Golden Mall. Intr-adevar, mall-ul existent in acest moment difera seminifcativ de un centru comercial european, numele mari europene lipsand aproape cu desavarsire, culorile si vitrinele aducand aminte de modelul bazarului arab in timp ce intre spatiile dintre magazine pot fi gasite, spre exemplu, mici fast-food-uri, masinute cu fise pentru copii sau chiar un targ de carti, la parterul centrului comercial.

 

"Suntem in negocieri avansate cu H&M si Zara. Israelul este foarte diferit, noi ne-am construit propriile noastre branduri. Strainii vor avea partea lor, dar nu multe branduri au reusit aici, doar Mango sau McDonald's sau Zara. Altele au o prezenta destul de redusa, precum KFC, in timp ce branduri precum Starbucks s-au retras de pe piata", spune Gil Gazit cu privire la chiriasii din centrul comercial pe care il conduce.

 

Mall-ul numara in acest moment 270 de magazine (99% grad de inchiriere), majoritatea fiind branduri locale, cele mai mari chirii lunare fiind de 90 – 150 de dolari pe metru patrat (64 – 106 euro/mp/luna), un nivel mai redus comparativ cu spatiile mici din mall-urile bucurestene. CEO-ul Golden Mall spune ca traficul vizitatorilor nu a inregistrat fluctuatii importante dupa venirea crizei, acesta fiind de 25.000 de persoane pe zi. Interesant este ca proiectul nu include si un magazin de bunuri de larg consum, cum ar fi un supermarket sau un hipermarket, CEO-ul proiectului precizand ca fostul operator nu a mai putut sa isi plateasca chiria din cauza vanzarilor slabe, israelienii nefiind obisnuiti sa mearga la un hipermarket intr-un centru comercial de tip mall.

 

Traficul este mai redus in ziua de sambata, ziua traditionala de Sabat, cand programul centrului comercial este mai redus si cand sunt deschise in principal cafenelele si restaurantele, magazinele fiind in general inchise. Ziua este folosita in special pentru organizarea unor evenimente pentru copii sau a unor concerte, spre exemplu. "Cand sunt atatea mall-uri imprejur, cum sa atragi vizitatorii? Prin marketing, publicitate constanta, prin organizarea a tot felul de evenimente", conchide Gil Gazit.

 

Dezvoltatorul israelian Gindi este prezent si in Romania prin proiectul rezidential G ViTown din Bucuresti, care ar urma sa fie demarat in perioada urmatoare. Proiectul, care va include 324 de apartamente, va presupune o investitie estimata la 23 de milioane de euro, finalizarea sa fiind estimata pentru al doilea trimestru din 2011. Compania mai detine un alt teren si in Brasov, lot pentru care nu s-a luat inca o decizie privind utilizarea sa.

 

CLICK AICI pentru a vedea cum arata un mall din Israel

 

Urmărește Business Magazin

/analize/imobiliare/reportaj-bm-cum-arata-un-mall-evreiesc-galerie-foto-4598058
4598058
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.