Real Estate. „Nu mai vinzi doar metri pătraţi, ci experienţă”
Viitorul co-workingului nu va fi definit de hype, ci de capacitatea de a crea loialitate. Într-o lume în care totul e flexibil, oamenii caută puncte de sprijin – iar noi vrem să fim unul dintre ele. Nu vrem să fim cel mai mare operator din piaţă. Vrem să fim cel mai bun. Să ştim numele clienţilor, să le ştim preferinţele, să le facem loc şi în calendar, nu doar în open space. Bogdan Mariniuc, fondatorul operatorului românesc de spaţii de co-working aSpace, spune că piaţa s-a maturizat, iar cererea s-a schimbat radical după pandemie. Tot mai multe companii aleg formule flexibile, iar accentul se mută de la costuri la comunitate, stabilitate şi experienţă.
Cererea s-a schimbat fundamental. Nu mai vorbim doar despre birouri la comun, ci despre comunităţi în care oamenii chiar îşi doresc să vină să lucreze. Asta presupune să oferi mai mult decât un scaun şi o conexiune la internet – trebuie să oferi sens”, a spus Bogdan Mariniuc în cea mai recentă ediţie a emisiunii ZF Real Estate by Storia. Fondatorul aSpace, companie românească de co-working cu şase locaţii în Bucureşti, observă o schimbare clară în comportamentul chiriaşilor de spaţii de birouri, respectiv faptul că tot mai mulţi caută soluţii flexibile, dar stabile, adaptate la o realitate în care echipele nu mai lucrează full-time la birou, dar nici nu mai vor lucrul exclusiv de acasă.
„Avem companii cu zeci de angajaţi care îşi mută echipele în co-working pentru că oamenii vor varietate. Vor să se simtă parte din ceva, nu doar să bifeze opt ore de muncă. Asta schimbă complet arhitectura serviciului pe care îl oferi ca operator. Nu mai vinzi doar metri pătraţi, ci experienţă.” Mariniuc spune că ceea ce părea, la început, o soluţie alternativă pentru start-up-uri a devenit acum o alegere strategică pentru companii medii sau mari care vor să optimizeze costurile, dar şi să ofere echipelor o alternativă viabilă la spaţiile tradiţionale. „Când am lansat aSpace în 2018, părea că e doar o modă preluată din afară. Acum, vedem că nevoia e structurală. Nu construim birouri, ci ecosisteme. Şi asta se simte în tot – de la designul modular al spaţiilor la parteneriatele pe care le încheiem cu furnizori locali de servicii şi evenimente.” Compania raportează o creştere medie de peste 30% anual, bazată atât pe retenţia clienţilor existenţi, cât şi pe cererea nouă din partea companiilor care renunţă la birourile clasice. „Viitorul co-workingului nu va fi definit de hype, ci de capacitatea de a crea loialitate. Într-o lume în care totul e flexibil, oamenii caută puncte de sprijin – iar noi vrem să fim unul dintre ele. Nu vrem să fim cel mai mare operator din piaţă. Vrem să fim cel mai bun. Să ştim numele clienţilor, să le ştim preferinţele, să le facem loc şi în calendar, nu doar în open space.”
Cine lucrează din aSpace?
De la companii internaţionale la antreprenori locali, reţeaua aSpace găzduieşte o diversitate de clienţi din industrii precum IT, avocatură, farma, real estate, retail, HR şi marketing. Printre clienţi se numără: Sodexo, Victoria’s Secret, Rituals, Kenvue (Johnson & Johnson), Murfatlar, Hubix, Domeniile Davidescu, Coding Hub, dar şi dezvoltatori imobiliari precum AFI Europe, Arion (Global City Pipera), Indotek şi Adval.
Bogdan Mariniuc subliniază că diferenţa dintre operatorii de co-working care rezistă şi cei care dispar e dată de profunzimea relaţiei cu clientul. Nu doar preţul contează, ci şi stabilitatea, predictibilitatea serviciului, calitatea infrastructurii şi capacitatea de a livra o experienţă coerentă de lucru. În acest sens, aSpace pune accent pe tehnologie, dar şi pe prezenţa fizică a echipei în fiecare spaţiu, pentru a asigura un nivel ridicat de suport şi personalizare. „Am ajuns într-un punct în care oamenii vin pentru Wi-Fi şi rămân pentru comunitate. Iar comunitatea nu se construieşte singură. E un efort zilnic – să organizezi evenimente relevante, să conectezi oameni care nu se cunosc, să creezi un climat în care fiecare să se simtă binevenit şi valorizat.” Dincolo de tendinţele pieţei, fondatorul aSpace observă o evoluţie clară în mentalitatea clienţilor – fie ei freelanceri, antreprenori sau echipe din companii internaţionale. Aceştia sunt tot mai atenţi la raportul cost-beneficiu, la flexibilitatea contractelor şi la localizarea spaţiilor – preferinţele migrând tot mai mult către zone centrale, bine conectate, cu acces la transport public şi servicii complementare (cafenele, restaurante, parcuri etc). „În trecut, un spaţiu de co-working era perceput ca un compromis. Astăzi, este o alegere premium pentru mulţi. Nu mai e doar despre economie, ci despre eficienţă şi confort. Şi e tot mai clar că această categorie de produs imobiliar a ieşit din zona de nişă şi joacă un rol important în dinamica pieţei birourilor.” Într-o perioadă în care marile companii îşi optimizează costurile şi revizuiesc politicile de lucru hibrid, Mariniuc consideră că spaţiile de co-working vor câştiga tot mai mult teren, mai ales acolo unde pot livra valoare adăugată. Clienţii nu mai sunt dispuşi să plătească pentru metri pătraţi goi, ci cer soluţii complete, adaptate unui mod de lucru fluid, care combină munca de acasă cu prezenţa la birou. „Viitorul nu este nici 100% remote, nici 100% la birou. Este undeva la mijloc. Şi noi construim exact pentru acest mijloc: un loc unde vii să lucrezi eficient, dar şi să te simţi parte dintr-un grup, să interacţionezi, să înveţi, să colaborezi. Asta e valoarea reală a unui spaţiu de co-working bine gândit.”
Trei întrebări şi răspunsuri din interviul cu Bogdan Mariniuc, fondatorul aSpace:
1. Cum s-a schimbat cererea pentru spaţii de co-working în ultimii ani?
Cererea s-a schimbat fundamental. Nu mai vorbim doar despre birouri la comun, ci despre comunităţi în care oamenii chiar îşi doresc să vină să lucreze. Asta presupune să oferi mai mult decât un scaun şi o conexiune la internet – trebuie să oferi sens.
2. Ce diferenţiază aSpace de alţi operatori de co-working?
Nu vrem să fim cel mai mare operator din piaţă. Vrem să fim cel mai bun. Să ştim numele clienţilor, să le ştim preferinţele, să le facem loc şi în calendar, nu doar în open space.
3. Ce rol joacă comunitatea în modelul aSpace?
Am ajuns într-un punct în care oamenii vin pentru Wi-Fi şi rămân pentru comunitate. Iar comunitatea nu se construieşte singură. E un efort zilnic – să organizezi evenimente relevante, să conectezi oameni care nu se cunosc, să creezi un climat în care fiecare să se simtă binevenit şi valorizat.

Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro












