Povestea unui mall fantoma

Postat la 15 martie 2009 90 afişări

In urma cu un an era doar un cosmar putin probabil. Astazi este aproape realitate: un mall aflat la un pas de finalizare, dar a carui deschidere este amanata chiar si de mai multe ori, din lipsa de chiriasi.

La inceputul anului trecut, cand BUSINESS Magazin a discutat cu mai multi consultanti imobiliari, dezvoltatori de centre comerciale sau manageri de mall-uri pentru realizarea suplimentului “Catalog de Centre Comerciale”, putini au fost cei ce au vorbit despre posibilitatea aparitiei unor centre comerciale care sa fie literalmente goale - nu din punctul de vedere al vizitatorilor, ci al comerciantilor. Aceasta posibilitate era evocata doar in contextul in care in multe orase au fost erau anuntate spre dezvoltare mai multe centre comerciale, desi toti actorii pietei imobiliare mentionati admiteau ca unele din aceste proiecte nu vor deveni realitate, pentru ca anumite orase nu sunt capabile sa sustina trei sau mai multe mall-uri.

Ultimele luni au schimbat insa cu totul fata economiei si implicit si conditiile din piata imobiliara si de retail, criza dovedindu-se o sita care a cernut puternic cele peste 100 de proiecte de centre comerciale anuntate. Majoritatea au fost amanate pe un termen de unul, doi sau mai multi ani, din cauza dificultatilor de creditare, in timp ce pentru unele centre aflate deja in constructie, explicatia “retailerii si-au exprimat dorinta de a deschide un pic mai tarziu” a devenit tot mai des folosita. In plus, concurenta deja mare din anumite orase a facut tot mai dificila inchirierea anumitor mall-uri, cu atat mai mult cu cat comerciantii dornici de extindere au ajuns tot mai putini. “Daca in 2007 si in 2008, politica retailerilor era sa nu piarda vreun spatiu intr-un centru comercial, acum au devenit mult mai selectivi”, spune Oana Iliescu, promovata recent din functia de director al departamentului de retail din cadrul firmei de consultanta imobiliara DTZ Echinox in cea de codirector executiv.

Daca vorbim de comerciantii locali, dependenti de finantarea de la banci, “acestia au decis sa isi stopeze dezvoltarea, deoarece multi dintre ei au nevoie sa isi restructureze reteaua actuala”, adauga Iliescu. Noul context economic a picat astfel cum nu se poate mai prost pentru dezvoltatorii care obtinusera deja finantarea bancara, constructia fiind inceputa deja si, in unele cazuri, aflanduse in stadii finale. Asa incat desi mall-urile ar putea fi finalizate mult mai repede, iar unele sunt aproape gata, dezvoltatorii se vad nevoiti sa amane inaugurarea din lipsa chiriasilor. O serie de proiecte, a caror finalizare era estimata initial pentru toamna anului trecut, au fost amanate pentru primavara acestui an; trei dintre ele au fost amanate inca o data.

Cel mai avansat din punctul de vedere al lucrarilor de constructie este Tiago Oradea, dezvoltat de catre Mivan Development si Grupul Moritz, companii care au finalizat deja Liberty Center din Bucuresti. Potrivit unor informatii din piata, amanarea deschiderii mall-ului este cauzata de gradul scazut de inchiriere. In schimb, proiectul este aproape de finalizare; ultima etapa a constructiei unui centru comercial este amenajarea spatiilor comerciale, care intra in atributia comerciantilor si care are loc dupa stabilirea certa a unei date pentru inaugurare. Tiago Oradea trebuia initial sa fie gata in noiembrie 2008, a fost amanat pentru primavara acestui an, iar reprezentantii Mivan au anuntat recent o a doua amanare.

Noul termen de inaugurare a fost fixat pentru luna septembrie, gradul actual de inchiriere a centrului comercial fiind de 50-55%. Marius Barbu, retail development director al Mivan, a mentionat ca un numar de comercianti s-au retras pana acum pe parcusul negocierilor, insa mai putin de 15%, si ca nu a fost reziliat nici un contracte de inchiriere. “Retailerii sunt in curs de realizare a strategiilor de adaptare la noul context economic si este normal ca negocierile sa fie mai dificile, in lipsa capacitatii de a face estimari precise despre evolutia pietei”, spune Barbu. Dezvoltatorul a argumentat amanarea inaugurarii pentru toamna prin includerea in proiect a unui patinoar si a unui cinematograf 3D, ceea ce inseamna investitii mai mari cu sase milioane de euro. Indecizia comerciantilor este mentionata si de reprezentantii Euromall, care au amanat deschiderea centrului comercial din Galati pentru sfarsitul verii.

“Comerciantii sunt un pic dezorientati in privinta planurilor lor de extindere. Cativa dintre cei cu care am purtat discutii s-au retras”, au comunicat reprezentantii companiei, care amanasera initial deschiderea mall-ului pentru luna aprilie din pricina intarzierilor de constructie. Potrivit Euromall, gradul actual de inchiriere a proiectului este de aproximativ 80%, considerat pragul minim necesar pentru deschiderea unui centru comercial. Mall-ul va fi singurul din Galati, oras unde au mai fost anuntate inca trei centre comerciale, aflate acum in faza de proiect, potrivit informatiilor disponibile. “Exista o regula clara si simpla in retail: nu deschizi cu mai putin de 80% din magazine inchiriate”, confirma Oana Iliescu, care adauga ca in primul an, considerat ca fiind anul de maturizare a unui centru comercial, este normal ca un procent de 10-15% dintre magazine sa se inchida, altele urmand sa le ia locul.

“Este mai bine sa astepti decat sa incepi cu un centru in parte gol si sa iti dezamagesti clientii care vin si in acelasi timp sa ai retaileri care vor avea de suferit, cu vanzari reduse”, continua codirectorul DTZ Echinox. De altfel, una dintre companiile pentru care DTZ este agent de inchiriere, Mega Company, dezvoltatorul Mega Designer Outlets - un centru comercial de tip outlet amplasat langa Bucuresti - a amanat pentru aceasta toamna inaugurarea primei faze a proiectului - prima amanare prevedea ca outlet-ul sa fie deschis in aceasta luna. Reprezentantii dezvoltatorului mentionau recent ca amanarea a fost cauzata de solicitarile comerciantilor, care au dorit sa deschida in toamna, gradul de inchiriere al proiectului fiind de aproximativ 60-65% la finalul anului trecut.

Dificultatile pe care anumite centre comerciale le au sau le vor avea in ceea ce priveste inchirierea sunt cauzate, pe langa scadererea cererilor din partea retailerilor, si de competitia deja ridicata din anumite zone. Spre exemplu, chiar peste drum de Tiago Oradea a fost inaugurata saptamana prima faza a Era Shopping Park, langa parcul de retail care include acum magazine ale Bricostore, Carrefour si o galeria comerciala - o unitate MediaGalaxy va fi deschisa in curand iar in faza a doua este prevazut un mall - existand si o unitate Real cu o galerie comerciala. In acelasi timp, langa Mega Designer Outlets a fost deja deschis in urma cu cateva luni Fashion House, primul centru comercial de tip outlet de pe plan local. Si chiar daca criza a redus numarul proiectelor anuntate, exista in continuare, pentru fiecare oras de marime medie din Romania, cel putin cate unul sau doua proiecte - in unele cazuri, aditionale unora deja existente - care se vor lupta pentru a nu deveni niste mall-uri fantoma.

Cum se va transforma Cocorul intr-un mall de lux

Cine sunt brokerii imobiliari care castiga un milion de euro  pe an

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Mall,
imobiliare,
Tiago,
DTZ Echinox,
Oana Iliescu
/analize/imobiliare/povestea-unui-mall-fantoma-4051878
4051878
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.