Cum arata viitorul pentru producatorii de vopsele

Postat la 05 iulie 2010 68 afişări

Producatorii de lacuri si vopsele incepusera sa mai prinda inima: dupa ce anul trecut piata lor a picat cu 25%, unii asteptau pentru 2010 o stagnare a afacerilor sau chiar cresteri. Faptul ca perspectiva economiei s-a inrautatit si proaspata majorare a TVA le-au dat insa peste cap calculele, iar acum nu le ramane decat sa se lupte pentru cota de piata.

"Am plecat patru zile in concediu si cand m-am intors totul era dat peste cap. Acum trebuie sa recalculez tot. Nici nu mai poti estima cu siguranta cum va fi in final." Aliz Kosza este manager de meserie. De mai bine de doi ani conduce Fabryo Corporation, liderul pietei de lacuri si vopsele.

A trait perioada de crestere economica la conducerea MOL Romania si a Orkla Foods, dar a prins si anii complicati ai deceniului trecut in multinationale ca Procter&Gamble, Nestlé, Gillette, Johnson& Johnson si Kraft Jacobs Suchard. In acele vremuri a fost greu, isi aminteste managerul, cu un curs valutar care se dubla lunar sau cu fabrici care inchideau periodic ca sa aiba pierderi mai mici. Dar "ce se intampla acum, la nivel global, nu s-a mai intamplat niciodata".

Adauga repede ca "nu suntem in panica, nu este o tragedie, dar va fi un impact negativ". Ca probabil toti managerii, in ultima saptamana Aliz Kosza a adunat, a scazut si a inmultit si a intocmit scenarii financiare, dupa anuntul de majorare a taxei pe valoarea adaugata. Si asta dupa o luna mai la fel de plina de calcule care au pregatit cresterile de preturi anuntate de Fabryo saptamana trecuta. Ele n-au insa legatura cu majorarea TVA, ci cu scumpirea materiilor prime, majoritatea din import, si cu deprecierea monedei nationale, dupa cum argumenteaza managerul.

"Nu vom forta scumpirile, dar sanatatea financiara a companiei este cea mai importanta, este pe primul plan si nu e bine pe termen mediu sa mergi cu o marja de profit operational sub 14-15%", considera Kosza. Pentru a mentine acest nivel, ea afirma ca nu e o decizie buna ca un producator sa absoarba in marja sa operationala eventualele costuri de productie mai ridicate sau marirea cotei TVA, mai ales ca nivelul mentionat nu garanteaza obligatoriu si incheierea anului cu un profit net. Pentru Fabryo, in tot cazul, n-a fost o garantie, din moment ce a terminat 2008 cu o pierdere de aproape 300.000 de euro, explicata prin fluctuatia de curs.

De o preluare in marjele de profit a scumpirilor la materiile prime principale, rasina si titanul, vorbeste directorul de strategie al Kober, cel mai mare producator independent de vopsele, care spune ca a recurs deja in martie la aceasta masura. "Cresterea TVA este foarte recenta si nu am finalizat studierea impactului asupra bugetului nostru. Din acest motiv nu stiu sa raspund cum vom proceda", spune reprezentantul afacerii detinute de Aurel si Mariana Kober.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
constructii,
Fabryo,
Aliz Kosza
/analize/imobiliare/cum-arata-viitorul-pentru-producatorii-de-vopsele-6480403
6480403
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.