Un nou tip de de băutură a apărut în România. Ce este această băutură şi de ce tot mai mulţi tineri cred că este „cool” să o consume

Autor: Florentina Niţu Postat la 01 februarie 2023 560 afişări

Nu m-aş fi gândit vreodată că o băutură m-ar putea duce cu gândul la un colier de perle purtat de Coco Chanel ori la celebra imagine de deschidere a filmului Breakfast at Tiffany’s cu Audrey Hepburn, care purta o rochie neagră accesorizată cu perle. Dar iată că bubble tea a făcut-o. Ce este noua băutură? De ce este cool în rândul tinerilor? Este o modă trecătoare sau una de lungă durată ale cărei baze abia se construiesc?

Am fost atrasă vizual, la prima noastră întâlnire, de perle. Nu era şiragul lui Coco Chanel făcut din perle albe sau crem. Ele erau „vopsite” în negru. Poate de aceea am fost intrigată. Mai mult, nu mai erau folosite în modă, ci la polul opus, în industria alimentară. Aşa am făcut cunoştinţă cu primul pahar de bubble tea, o băutură despre care până atunci ştiam doar din auzite. Era final de octombrie, iar noua băutură cu perle de tapioca stârnea interesul şi îndemna la socializare în jurul său la un eveniment important din Capitală unde erau prezenţi zeci de sportivi, printre care se aflau Gică Popescu, Anghel Iordănescu ori Ana Maria Brînză.

„Gustul băuturii mi se pare incert, e clar că îmi place mai mult cafeaua, dar mi se pare interesant că poţi mânca bilele de tapioca. De obicei, îmi iau bubble tea când ies cu prietenele mele, căci unele ştiu de el, altele nu şi cele din urmă vor să încerce ceva nou, iar denumirea – bubble tea – sună cool”, povesteşte Ana, o tânără de 20 de ani. În zona Piaţa Romană din Capitală, în jurul metroului, la intrarea pe Amzei şi de-a lungul bulevardului Magheru sunt cinci magazine de bubble tea deschise şi câteva afişe pe care este menţionat „aici va fi deschis un magazin de bubble tea”. Yummi bubble tea este unul dintre magazinele care vând ceai cu perle, iar proprietarii spun că în general le calcă pragul tineri, cu precădere adolescenţi.

Cum au apărut magazinele de bubble tea în România? Care e povestea Crazy Bubble?

„Ideea pentru Crazy Bubble a început în 2012 cu primul gust al unicului bubble tea taiwanez. Curând după aceea, ideea a fost urmată de un vis, de a aduce direct din Taiwan în Polonia această băutură. În fiecare zi ne apropiam de crearea brandului Crazy Bubble şi Silezia (o regiune din Polonia – n. red.) a fost aleasă pentru începutul călătoriei noastre din Taipei (capitala Taiwanului – n. red.)”, spune Florina Mihaiela Faur, general manager al Crazy Bubble în România. Ea are 38 de ani şi a absolvit Facultatea de Ştiinte ale Naturii, iar apoi a urmat un masterat în Biotehnologii Celulare.

A lucrat12 ani în domeniul farmaceutic ca reprezentant medical şi afirmă că a devenit antreprenor pentru că îi plac provocarile şi responsabilităţile, iar astfel şi-a propus să facă o schimbare majoră de la angajat în corporaţie, la antreprenor. „Primul pas a fost vizita în Polonia la sediul Crazy Bubble în anul 2020, de unde a început aventura cu deschiderea unui punct de lucru într-un truck, într-o curte, pe durata pandemiei.

Datorită faptului că locuiesc în Oradea, în aprilie 2021 am luat decizia de a deschide primul magazin în Oradea. În acel an, grupul din Polonia avea în jur de 90 de locaţii, iar potenţialul de extindere era imens. Piaţa din România era la început de drum, aşa că am luat decizia să deschidem mai multe locaţii proprii, dar şi sub forma de franciză. În acest moment avem 18 locaţii, din care patru sunt proprii”, menţionează Florina Faur. În prezent, subliniează ea, Crazy Bubble Tea este cel mai mare brand de bubble tea din Europa cu 139 de locaţii în Polonia, Romania, Lituania, Croaţia, Irlanda. „Proiectul pentru 2023 este deschiderea de noi locaţii şi extinderea în Spania şi Republica Moldova.”

Care este profilul francizatului şi cât costă să deschizi un magazin?

„Profilul francizatului de bubble tea din România este, de obicei, o persoană care doreşte să investească într-o afacere cu potenţial de creştere şi profit. Acestea pot fi persoane cu experienţă în afaceri sau cu un interes puternic în industria băuturilor, care doresc să deschidă şi să gestioneze propriul magazin de bubble tea”, mai spune Florina Faur, întărind că o bună capacitate de organizare şi management este un plus. Pentru deschiderea propriului punct de franciză Crazy Bubble costul net este de 10.000 –12.000 de euro, sumă care cuprinde construcţia de standuri sau mobilier adaptate locaţiei, achiziţionarea tuturor echipamentelor necesare funcţionării, cât şi taxa de implementare. 


De ce e cool pentru tineri ceaiul cu perle?

„Adolescenţa este o etapă a căutărilor, a descoperirilor, de aceea tot ce pare nou şi atrăgator, şi este privit ca fiind «cool» este foarte uşor de adoptat de către tineri. Tinerii doresc să se integreze şi să se regăsească în grupul din care fac parte şi de aceea împrumută stilul vestimentar, limbajul, preferinţele muzicale, obiceiuri ale celorlalţi membri. Iar dacă asta înseamnă că într-o perioadă să aleagă să frecventeze un anumit loc, se poate întâmpla ca acel loc să fie înlocuit cu uşurinţă într-o altă perioadă. Oamenii, dar în special tinerii, ataşează imaginii identităţii lor aspecte ce ţin de obiceiurile de consum: locurile pe care le frecventează, cum se îmbracă ori ce branduri folosesc.


Care este profilul clientului de bubble tea şi câţi merg zilnic într-un astfel de magazin?

„Profilul clientului de bubble tea din România poate varia în comparaţie cu cel al altor clienţi din ţările europene. În general, bubble tea este mai popular în ţările asiatice şi ţările cu o populaţie mai mare de imigranţi asiatici, cum ar fi Germania şi Marea Britanie. În Romania, bubble tea este încă o tendinţă relativ nouă, iar profilul clientului poate fi mai diversificat, cu o vârstă şi un venit mediu mai mic decât în alte ţări”, explică general managerul Crazy Bubble din România. Ea mai spune că numărul mediu de clienţi zilnic dintr-un magazin Crazy Bubble poate varia în funcţie de locaţie, de sezon şi de alţi factori. În general, magazinele de bubble tea sunt situate într-o zonă cu trafic ridicat, cum ar fi o zonă centrală, care ar putea atrage zilnic aproximativ 200 de clienţi.

Ce impact are consumul de bubble tea asupra sănătăţii?

Despre ceaiul ayahuasca, cunoscut pentru că era folosit de şamani, se spune că stimulează formarea de noi neuroni, conform unor cercetări ale Universităţii Complutense din Madrid, potrivit Medicalxpress. Ce sunt perlele de tapioca şi care este efectului consumului de bubble tea? „Perlele de tapioca sunt nişte sfere mici alb-translucide produse din tapioca şi amidon extras din rădăcină de manioc. Din punct de vedere nutriţional, aceste perle sunt practic carbohidrat simplu, nu conţin fibre, grăsimi sau proteine.

Printre beneficii putem aminti faptul că tapioca conţine anumite minerale în cantitati ridicate, cum sunt calciul şi fierul şi nu conţin gluten, fiind potrivite în cazul bolii celiace sau intoleranţei la gluten. Pentru cei care îşi doresc scăderea în greutate sau pentru controlul glicemiilor, perlele de tapioca nu sunt cele mai potrivite, fiind dense caloric şi având un indice glicemic crescut”, spune Sara Oltean, nutriţionist-dietetician. Pe lângă perlele de tapioca, în prezent bubble tea este o băutură foarte versatilă, întrucât există pe piaţă multe variante de arome şi culori, care au la bază perle de tapioca, ceai rece sau fierbinte şi lapte.

Totodată, aceasta băutură are în general zahăr adăugat sau sucuri de fructe cu conţinut crescut de zaharuri, iar consumul regulat este asociat cu apariţia obezităţii, a diabetului zaharat sau a altor boli cronice, subliniază Sara Oltean.„Baza este destul de sănătoasă, având în vedere că se foloseşte ceai verde sau ceai negru, ceea ce conferă o putere antioxidantă pentru organism şi-l hrăneşte cu minerale, dar având în vedere că se adaugă mult zahăr pentru a fi gustos, e discutabil. O astfel de băutură ar putea să aibă între 100 şi 200 de calorii, ceea ce e destul de mult, pentru că nu e o gustare”, spune nutriţionistul Sergiu Cojanu. El adaugă că o combinaţie între ceai şi lapte poate oferi mai multă saţietate, dar recomandă ca fanii bubble tea-ului să caute variante de bubble tea îndulcit cu stevie sau cu îndulcitori care nu sunt la fel de dăunători precum zahărul. Să savurezi un pahar sau două de bubble tea pe săptămână este în regulă, afirmă el, iar Sara Oltean recomandă consumul în contextul unei diete echilibrate. Crazy Bubble are în portofoliu băuturi preparate după reţete nativ taiwaneze şi Florina Faur a menţionat că se vor concentra pe diversificarea gamelor de băuturi, inclusiv pe opţiuni pentru diferite nevoi alimentare, cum ar fi opţiuni vegane sau opţiuni cu conţinut scăzut de zahăr.

Cum văd medicii consumul de bubble tea?

„Această băutură, foarte la modă printre tineri, numita bubble tea, nu este ceva care să mă bucure, ca medic. Aparent este un ceai, iar ceaiul, prin puternicele proprietăţi antioxidante, se ştie că previne instalarea bolilor cardiovasculare, diabetului, cancerului sau artrozelor. Băutura originală, aparută în Taiwan prin anii ă80 şi exportată ulterior în SUA, era relativ inofensivă din punct de vedere metabolic. Ea conţinea ceai adevărat şi granule de tapioca cu foarte puţin adaos de zahăr brun şi doar la cerere, lapte. În prezent, vorbim de o industrie a bubble tea, cu o valoare de piaţă de peste 2,2 miliarde de dolari în 2021, un conţinut mult mai mare de zahăr şi o diversificare a aromelor prin adaugarea, de cele mai multe ori, de arome”, spune Elena Păcuraru, medic primar pentru medicină internă şi director medical al OHT Medical Center. Ea adaugă că tapioca este utilă în alimentaţie mai ales pentru persoanele cu alergie la gluten, dar trebuie să fie consumată în cantităţi mici, deoarece aduce foarte multe calorii (este indicată a fi consumată de persoanele care doresc să se îngraşe) şi are un indice glicemic ridicat, adică stimulează excesiv secreţia pancreatică de insulină. „Despre zahăr nu mai este nimic de spus. Este boala secolului, adicţia numărul 1 în ţările «civilizate». Consumul zilnic de băuturi dulci conduce la obezitate de la vârste foarte tinere şi, mai departe, la diabet, şi acesta cu apariţie la vârste tot mai tinere. Laptele este, de obicei, lapte condensat, un produs procesat intens aditivat chimic, iar despre aceşti aditivi chimici alimentari se ştie că produc disruperi în lanţul endocrin al organismului. În unele variante, bubble tea conţine şi o varietate de frişcă în care toate grăsimile sunt hidrogenate, sunt grăsimi trans, alt factor de risc major pentru boli cardiovasculare şi inflamaţii cronice”, a mai afirmat medicul. Ea precizează că, având în vedere amploarea fenomenului  în rândul populaţiei tinere şi foarte tinere şi analizând compoziţia bubble tea, în 2019 Mount Alvernia Hospital din Singapore, unde această băutură a devenit un fenomen social, a atras atenţia asupra riscurilor pentru sănătate pe care consumul acestei băuturi le implică. „Ca o concluzie, amploarea consumului de bubble tea, mai ales în rândul tinerilor, nu va face decât să adauge încă un factor de agravare în plus la gravitatea, şi asa extremă, a epidemieimondiale (în ţările dezvoltate) de obezitate, diabet şi cancer, căreia corpul şi societatea în ansamblu trebuie să îi facă faţă, cu toate costurile pe care le implică”, a conchis Elena Păcuraru.    ■

„Oamenii, dar în special tinerii, ataşează imaginii identităţii lor aspecte ce ţin de obiceiurile de consum: locurile pe care le frecventează, cum se îmbracă ori ce branduri folosesc. În această ecuaţie, marketingul ocupă un loc extrem de important, ce promite un anumit produs sau serviciu din punctul de vedere al beneficiilor, dar vizează şi elemente ce ţin de identitatea consumatorului: «Ce se va spune despre mine dacĂ folosesc produsul X?!»

Cristina Predoiu, psihoterapeut psihanalist şi fondator al clinicii Mental Care

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.