Start-up-ul românesc care şi-a lansat o gamă proprie pe o piaţă care nici nu exista la noi în urmă cu şase ani

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 30 noiembrie 2022 781 afişări

Pe o piaţă cu un debut timid în urmă cu cinci-şase ani, cea a apelor cu vitamine, Brainia, un brand local, şi-a făcut loc cu o gamă proprie. Se întâmpla în 2019, când familia Lazăr din Bucureşti punea bazele unei afaceri pentru o generaţie aflată în continuă mişcare – nu doar fizică, ci şi mentală.

Brainia este, practic, o apă cu vitamine şi minerale care îi ţinteşte pe cei care au nevoie să-şi ţină tot timpul mintea activă. Fondatorii spun că apa conţine un complex de vitamine B pentru o funcţionare bună a sistemului nervos, împreună cu micronutrienţi potriviţi pentru cei care depun efort intelectual. „Activităţile profesionale care solicită sistemul nervos sunt tot mai des întâlnite” – este premisa de la care au plecat antreprenorii. Businessul Brainia este operat prin compania Smart Drink & Food, deţinută de trei asociaţi – Alexandru Lazăr, cu un pachet de 70% din firmă, Laura-Dana Lazăr şi Laurenţiu Lazăr, fiecare cu 15%, potrivit datelor disponibile pe platforma de analiză financiară Confidas.ro.

Familia Lazăr a făcut investiţii de la început şi încă mai face pentru a susţine Brainia, banii mergând în general către cercetarea de piaţă, pentru a identifica nevoia consumatorilor, pentru calitatea reţetelor, a ambalajului, precum şi pentru planul de marketing. „Braina face primii paşi pe piaţa românească. Chiar dacă acest brand a fost dezvoltat în urmă cu câţiva ani, din păcate, pandemia a venit exact în momentul lansării, ceea ce, evident, nu a ajutat. La nivelul anului trecut, 2021, cifra de afaceri a fost de aproximativ un milion de lei”, spune Mihai Pârvulescu, marketing specialist la Brainia.

Producţia băuturilor nu are loc în România, ci este externalizată în Uniunea Europeană, însă reprezentanţii Brainia nu specifică unde anume mai exact, deoarece, spun ei, produsul este rezultatul unui proces care aduce laolaltă furnizori şi parteneri din mai multe ţări europene. Preţul unitar de vânzare la raft al unei sticle de Brainia de 500 de mililitri este, în medie, 6 lei. Din portofoliul companiei, fac parte sortimentul Brainia cafea verde cu adaos de magneziu, vitamine, extract de cafea verde şi arome naturale de zmeură şi căpşuni, Brainia ginseng cu adaos de magneziu, vitamine, extract de ginseng şi arome naturale de fructul pasiunii şi rodie, şi Brainia moringa cu adaos de vitamine, extract de moringa şi arome naturale de lămâie şi grapefruit roz. Cine cumpără? „Cei care decid, creează şi fac diferenţa prin puterea minţii lor.”

Distribuţia Brainia este concentrată în mod special pe comerţul modern. Brainia se află pe rafturile retailerilor internaţionali precum Kaufland, Auchan, Carrefour, Mega Image, Cora, precum şi în reţeaua de magazine Inmedio. „Totodată, vizăm şi piaţa HoReCa, dar şi e-commerce-ul. Avem deja o serie de parteneri în aceste zone, dintre care putem aminti platforma eMag. Ne vom intensifica acţiunile pentru extinderea distribuţiei şi în perioada următoare”, mai spune Mihai Pârvulescu. Pandemia a avut un efect major în strategia de lansare a produselor Brainia.

Prima campanie de promovare a produselor Brainia a debutat în februarie 2020, cu puţin timp înainte de a fi anunţată pandemia de Covid-19. În noul context social, consumatorii şi-au modificat major comportamentul de consum şi şi-au restabilit nevoile, iar produsele de nişă, precum Brainia, nu mai erau în atenţia lor, îşi amintesc fondatorii.  „Această situaţie ne-a determinat să trecem în standby proiectele noastre de promovare. Din păcate, pentru un produs nou-lansat pe piaţă, fără cotă de piaţă şi notorietate, acest episod a îngrădit dezvoltarea brandului, fiind necesare investiţii majore pentru redresarea parcursului scontat.” Obiectivele anului 2022 au vizat sporirea gradului de ocupare a pieţei, dar şi extinderea promovării brandului. Iar planul familiei Lazăr este să ducă Brainia în kitul de stimulente intelectuale ale tuturor celor care au nevoie. 

Preţul unitar de vânzare la raft al unei sticle de Brainia de 500 de mililitri este, în medie, 6 lei.



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Butter – cafenea (Bucureşti)

Fondatori: Miruna Mihălcescu

şi Mihail Şerban

Investiţie iniţială: 25.000 de euro

Prezenţă: zona Domenii din Bucureşti


4U Tattoo – două saloane de tatuaje (Bucureşti)

Fondator: Nicolae Georgian Logofătu

Investiţii:20.000 de euro

Prezenţă: Bucureşti


Oculistic – magazin de optică medicală (Cluj-Napoca)

Fondatoare: Raluca Baciu

Investiţie iniţială: 20.000 de euro

Cifră de afaceri în 2021: 50.000 de euro

Prezenţă: Cluj-Napoca


MG Pack – fabrică de ambalaje sustenabile pentru cofetării (Bacău)

Fondatoare: Raluca Miclăuş

Investiţii: 200.000 de euro

Cifră de afaceri estimată pentru primul an de activitate: 50.000 de euro

Prezenţă: naţională


Atelierul de torturi – laborator de cofetărie (Popeşti-Leordeni)

Fondatoare: Alexandra Ionaşcu

Investiţie iniţială: 30.000-40.000 de euro

Prezenţă: Popeşti-Leordeni



ZF, Banca Transilvania şi Vodafone  au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.