Laura Ţeposu, CEO, Libris

Postat la 05 septembrie 2022 34 afişări

1. Cum aţi defini transformarea digitală în domeniul dvs. de activitate?

Libris.ro a fost un pas firesc, în urmă cu 13 ani, după alţi 17 ani de activitate similară, în offline. Povestea businessului a început cu librăria Şt. O. Iosif, din centrul Braşovului, iar acum suntem la a doua generaţie de librari. Transformarea digitală a început pentru Libris odată cu lansarea site-ului, într-un moment în care domeniul acesta – online bookstores – era la început. Încă de atunci am pus însă accentul pe viteza de procesare a comenzilor, pe experienţa facilă a clienţilor pe site şi pe o optimizare continuă. Am investit multe resurse de-a lungului anilor în optimizare şi continuăm să facem acest lucru, deoarece este un diferenţiator important.

2. Cum a stimulat pandemia digitalizarea în cazul companiei pe care o reprezentaţi?

Pandemia a venit cu provocări majore chiar şi pentru noi, care aveam o poziţie stabilă în online. Pentru că o componentă importantă a activităţii noastre este promovarea lecturii şi facilitarea accesului la dialoguri şi experienţe culturale la care participă cititori şi autori deopotrivă, am fost nevoiţi să gândim un Târg online de carte – LibFest. Din punct de vedere tehnic, acest lucru a presupus dezvoltarea unui modul separat pentru susţinerea evenimentului online, integrarea cu aplicaţii de streaming şi nu numai, având în vedere că fiecare ediţie LibFest a însemnat peste 150 de evenimente, multe live, peste 1 milion de cărţi, peste 100 de standuri virtuale şi peste 300.000 de vizitatori online. Un alt aspect important pentru noi – pe care pandemia l-a accentuat – este securitatea datelor. Digitalizarea accelerată din ultimii ani a generat şi mai multe atacuri cibernetice, prin urmare, am fost precauţi şi am dezvoltat şi mai mult această direcţie.

3. Cum poate deveni digitalizarea un factor de diferenţiere, un avantaj competitiv, în domeniul în care activaţi?

Experienţa celor 15 ani în online ne arată că este esenţial să fii la zi cu cele mai noi tehnologii, să optimizezi şi să eficientizezi continuu fluxul de comandă şi experienţa utilizatorilor pe site. Pentru noi, extinderea depozitului a venit la pachet cu investiţii majore pe partea de dezvoltare tehnică, astfel încât să creştem viteza de procesare a comenzilor şi volumul acestora. Promitem să livrăm în cel mult 48 de ore de la plasarea comenzii, chiar şi în perioade de vârf, şi realitatea este că, de cele mai multe ori, livrarea este făcută a doua zi. De asemenea, suntem extrem de atenţi la personalizarea experienţei clientului, optimizarea stocurilor şi previziunile legate de acestea, la toate tool-urile care ne ajută să facem achiziţii inteligente cu scopul de a avea mereu în stoc ceea ce-şi doresc clienţii. La acest lucru contribuie şi faptul că avem un depozit de peste 5.000 mp, cu o capacitate de a stoca 3 milioane de cărţi.  


Experienţă: Laura Ţeposu are 12 ani de experienţă în eCommerce, este CEO şi fondator Libris, una dintre cele mai mari librării online din România, membru fondator Vegis, magazin de produse naturiste şi membru fondator Niavis, producător de produse naturiste. În anul 2006 a pus bazele unei firme de contabilitate, ca produs al pregătirii în domeniu, marcând astfel startul drumului antreprenorial. Trei ani mai târziu ia hotărârea de a creşte piaţa de carte prin aducerea volumelor şi în mediul online, mai aproape de cititori.

Domeniile pe care se concentrează în prezent: Optimizări logistice şi dezvoltarea platformei eCommerce în ritmul impus de digitalizarea accelerată de contextul pandemic, programul de sustenabilitate al companiei.


4. Care sunt cele mai importante proiecte digitale în care v-aţi implicat şi ce investiţii au fost direcţionate în acestea?

Am dezvoltat de-a lungul timpului mai multe proiecte digitale, însă în ultimii doi ani ne-am axat pe dezvoltarea propriei platforme eCommerce, care a venit la pachet cu refacerea interfeţei site-ului şi un rebranding complet pentru Libris. Website-ul Libris, vizitat lunar de peste 800.000 persoane interesate de cărţi şi experienţe culturale, găzduieşte în prezent 50.000 titluri în limba română şi peste 235.000 titluri în limba engleză, o varietate de recomandări de lectură, recenzii şi opţiuni de a răsfoi volumele preferate înainte de achiziţie. De asemenea, o investiţie importantă a fost dezvoltarea modulului pentru proiectul LibFest – târg online de carte şi experienţe culturale. La oferirea noii experienţe de lectură şi interacţiune culturală a lucrat activ o echipă de peste 20 specialişti în eCommerce, marketing şi IT, iar cele două direcţii au presupus o investiţie de peste două milioane de lei. Continuăm însă procesul de investiţii, iar pentru următoarele dezvoltări pe direcţia serviciilor digitale am estimat un buget de 1 milion de euro. Printre lucrurile pe care ne dorim să le dezvoltăm sunt recomandările personalizate pentru fiecare client şi un motor de căutare dezvoltat special pentru un site cu specificul Libris.

5. Care sunt top 3 obiective pe care vi le-aţi propus prin prisma digitalizării pentru compania pe care o reprezentaţi?

Pe plan organizatoric am adoptat o aplicaţie cloud-based pentru management de proiecte care ne permite să folosim diferite metodologii (cum ar fi agile) pentru livra produse/rezultate de înaltă calitate. În ceea ce priveşte site-ul, suntem într-o mişcare continuă dorind să ţinem pasul cu tehnologia, aşadar facem update-uri periodice pentru a avea o infrastructură stabilă. Căutăm mereu soluţii mature, care ne-ar aduce plus valoare - lucrăm cu cele mai noi librării şi framework-uri pentru frontend, pe backend updatăm mereu limbajul folosit la ultima versiune stabilă. Am dezvoltat un modul de search, bazat pe o tehnologie open source, la care continuăm să lucrăm şi să îl îmbunătăţim. În ceea ce priveşte dezvoltarea pe plan logistic încercăm să automatizam cât mai mult procesele repetitive sau consumatoare de timp. De pildă, folosim: wms, tool-uri pentru recepţii, tool de predicţii şi achiziţie stocuri în funcţie de trenduri/dată, custom ERP, dar şi multe alte funcţionalităţi custom dezvoltate din platformă pentru a optimiza fluxul logistic şi operaţional. Acum lucrăm la a eficientiza cât mai mult procesul de comandă de la furnizori, în funcţie de cerinţele pieţei. Vrem să ne asigurăm că cititorii Libris vor găsi mereu în stoc cărţile dorite. Tot pe această linie, am pregătit platforma să suporte un număr foarte mare de produse. De alfel, lucrăm la dublarea capacităţii depozitului şi, implicit, a stocului disponibil, o direcţie care va presupune o investiţie estimată la 3 milioane de euro.

6. Care sunt provocările pe care le întâmpinaţi când vine vorba despre transformarea digitală?

Deşi trecem printr-o perioadă evidentă de digitalizare, cred că rezistenţa la schimbare continuă să fie o provocare. Studii psihologice arată că doar 38% dintre oameni apreciază schimbarea, prin urmare proiectele tech inovatoare trebuie să treacă peste rezistenţa acestora. O altă provocare este multitudinea de opţiuni şi alegerea acelor soluţii care se potrivesc businessului, care sunt suficient de inovatoare încât să asigure diferenţierea pe piaţă, dar în acelaşi timp să fie sigure.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Laura Ţeposu,
CEO,
Libris

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.