Fara bule, dar cu profit

Postat la 08 septembrie 2009 184 afişări

Coca-Cola inchide fabrici, Pepsi deschide, iar alti jucatori incep sa simta efectul investitiilor din ultimii ani. Miza producatorilor de sucuri a devenit acum segmentul bauturilor necarbonatate, mai ferit de criza decat bauturile acidulate.

Acum doi ani, Constantin Melnic, manager de proiect in cadrul PepsiAmericas, a intrat in biroul directorului general Mike Holmes din soseaua Viilor cu o macheta a unei noi fabrici Pepsi. "I-a trebuit mult curaj pentru a-si sustine proiectul, mai ales când a mentionat costurile pentru constructia unitatii - intre 100 si 150 mil. $", isi aminteste Holmes zâmbind. A beneficiat de sustinerea lui Holmes si au colaborat impreuna pentru a convinge conducerea Pepsi din Minnesota.

Astazi, Melnic este directorul noii fabrici Pepsi din localitatea Dragomiresti, judetul Ilfov, fabrica Dragon, cum este numita de cei din companie, datorita dimensiunii sale. Lucrarile la constructia fabricii au inceput in iulie 2008, iar in luna septembrie a acestui an a fost finalizata prima etapa, in urma unei investitii de 85 mil. dolari. De ce au ales americanii de la Pepsi constructia unei fabrici de la zero? "Echipamentele pe care voiam sa le instalam nu ar fi incaput in Viilor (actuala fabrica Pepsi din Bucuresti - n.red.); acolo suntem limitati sa ne dezvoltam din cauza spatiului", explica Holmes. In prezent, la fabrica din Ilfov functioneaza o singura linie de productie, dar dupa finalizarea lucrarilor, la inceputul anului 2011, vor intra in productie 6 noi linii, care vor extinde capacitatea PepsiAmericas din România cu 35%, pâna la 56 de milioane de navete anual.

Toata productia realizata de cele doua fabrici de bauturi racoritoare va fi exclusiv pentru consumul intern, compania nefiind interesata de exporturi. Ce inseamna asta? In conditiile in care bauturile racoritoare au inregistrat un recul al vânzarilor de pâna la 10% in prima jumatate a anului, miza jucatorilor pe aceasta piata va fi câstigarea cotelor de piata. Strategia Pepsi va fi, asadar, sa ia o felie cât mai mare din cota de piata a competitorilor. "Anul 2009 a fost dificil nu numai pentru economia României, dar si pentru industria bauturilor racoritoare. Tinta noastra este sa depasim ritmul pietei, Foto: reuters ceea ce am si reusit in primul semestru, chiar daca piata este afectata de starea economiei", spune Holmes.

PepsiAmericas este prezenta pe piata din România din 2007, dupa achizitia imbuteliatorului local Quadrant Amroq Beverages (QAB). România a beneficiat de investitiile directe ale Pepsi abia dupa 2007, fabrica de la Dragomiresti fiind cea mai semnificativa investitie din tara. Spre deosebire de Pepsi, rivalii de la Coca- Cola au venit in Romania mai devreme, imbuteliatorul oficial al marcii, Coca-Cola Hellenic Bottling Company (CCHBC) realizand pana acum investitii cumulate de peste 400 mil. euro. Compania a avut anul trecut afaceri de 550 mil. euro, de peste doua ori si jumatate mai mari decât rezultatele inregistrate de Pepsi. In plus, cota de piata (in volum) a Coca-Cola era estimata la mai mult de 50%, potrivit raportului financiar al imbuteliatorului, care citeaza datele firmei de cercetare Canadean.

Numai ca in timp ce Pepsi investeste intr-o noua fabrica pentru a castiga cota de piata, Coca-Cola se afla de aproape doi ani intr-o faza de restructurare a afacerii care a presupus inchiderea a aproape jumatate din fabrici. Imbuteliatorii celor doua grupuri americane au facut anul trecut profituri cumulate de peste 100 mil. euro, potrivit datelor Ministerului de Finante, reusind in ultimii ani o crestere accelerata a profitabilitatii pe fondul exploziei consumului. Numai ca dupa cresteri anuale de 25-30% consumul a incetinit semnificativ in acest an. "Cresterile de doua cifre s-au incheiat pentru majoritatea companiilor, dar exista anumite segmente din portofoliul nostru care isi vor mentine ritmul de crestere de doua cifre, cum ar fi bauturile necarbonatate", crede seful filialei locale a PepsiAmericas. Explicatia este simpla: segmentul de bauturi necarbonatate este inca nedezvoltat, in conditiile in care peste 70% din bauturile racoritoare consumate sunt acidulate. "Ne va lua ceva timp sa inversam procentul dintre carbonatate si necarbonatate. Eu sper ca acest proces sa dureze mai putin de 5 ani", spune Madalin Simion, brand manager al Biborteni, producatorul sucurilor necarbonatate Bibo.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/fara-bule-dar-cu-profit-4856716
4856716
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.