Cum a transformat o mamă creativă propriile nevoi de părinte într-o afacere profitabilă fără sa aibă niciun angajat

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 08 iulie 2022 11995 afişări

Povestea LushiLush este creionată în jurul familiei Mirelei Rancu-Pătru, o mamă creativă - aşa cum se şi recomandă - care, în 2018, atunci când a rămas însărcinată cu primul copil, a simţit că acela este momentul potrivit pentru a începe un proiect al ei. A fost inspirat exclusiv din nevoile ei de mamă şi femeie, din nevoia de simplitate şi naturaleţe. Aşa cum este şi LushiLush, brandul de accesorii pentru copii pe care l-a creat.

Pe Tudor, primul copil, l-am alintat Luşi, Luşul Bebeluşul, LuşiLuş. Numele brandului a venit firesc. Apoi, frunza de măslin din logo este un tribut adus primei vizite în Grecia, însărcinată fiind. Brodăm frunza de măslin pe toate produsele noastre şi e o mare fericire chiar şi pentru mine să descopăr păturicile prin parc şi să merg să interacţionez cu părinţii, emoţionată toată! Sau să primesc fotografii cu trusourile de botez de la clienţii mei, cu mesaje care îmi dau aripi!”, se confesează Mirela Rancu-Pătru. De la seturi cadou pentru bebeluşi, a ajuns la primele trusouri pentru botez, toate realizate din ţesături naturale. Apoi a creat câteva modele de îmbrăcăminte pentru bebeluşi, pentru copii mai mari şi pentru mamele lor.

Produsele sunt realizate în ateliere partenere din Bucureşti, iar majoritatea ţesăturilor provine din fabrici româneşti. „Am ajuns să folosim muselina şi inul în zeci de variante şi combinaţii de culori. Iar povestea continuă cu al doilea bebeluş al familiei, pentru care am pregătit trusoul pentru botez sufocată de emoţie. Şi care a îmbrăcat pentru prima dată un kimono care acum îi poartă numele.” Când a pus pe hârtie ce se va întâmpla cu LushiLush, Mirela a avut în minte câteva idei care au devenit, de fapt, esenţa brandului: ţesături naturale, frunza de măslin pentru identitate, produse care pot fi folosite mai mult timp, pentru a nu încuraja risipa şi consumerismul, scrisori personalizate, pe care le scrie chiar ea de mână, mici cadouri care se regăsesc în fiecare colet care pleacă de la LushiLush. Pornit în 2018, businessul s-a lovit puternic de efectele pandemiei doi ani mai târziu, aşa că, în primele luni ale acelei perioade tulburi, vânzările au fost zero.

Mirela a reînceput să producă trusouri pentru botez imediat ce s-au putut organiza evenimente, chiar şi în cerc restrâns. „Am avut de gestionat dificultăţi pe lanţul de producţie. Materiale în afara stocului, transporturi întârziate. Costurile au crescut brusc la unele produse, nu am avut deloc predictibilitate. La creşteri de 40% a trebuit să luăm decizii radicale. Şi aici am simţit că mi-am însuşit câteva lecţii. Pur şi simplu am optimizat tot ce am putut.”

Cu lecţiile învăţate, după o investiţie iniţială de 6.000 de euro pentru primele ţesături şi realizarea site-ului, Mirela a ajuns în 2021 la o cifră de afaceri de 116.000 de lei, lucrând încă singură, fără angajaţi. „Urmăresc un economist celebru şi am învăţat de la el că raportarea la cifra de afaceri poate fi pură vanitate. Faţă de 2020, cifra de afaceri este de aproape zece ori mai mare, ceea ce e fabulos pentru o afacere mică, pe care o cresc în paralel cu ambii copii. Dar încă nu mi-am învăţat toate lecţiile despre profitabilitate.” Cât timp continuă să înveţe, încearcă să ducă mai departe planurile pe care le-a desenat pe hârtie. Aşa că a extins deja gama de trusouri pentru botez, un obiectiv aflat în vârful listei pentru 2022, şi a extins gama de culori. A folosit aproape exclusiv culori neutre, dar şi-a ascultat clienţii şi a introdus şi culori pastelate sau chiar un pic mai puternice. „Pe unii dintre clienţii mei îi cunosc personal atunci când livrez. Mi-am propus ca lunar să livrez personal un număr de trusouri pentru botez, de exemplu. Nu îmi permite timpul să o fac mai des. Dar este o mare plăcere să stăm de vorbă. Cred că sunt dependentă de interacţiunea aceasta cu ei, online sau offline. Am plecat cu ciocolată, cu miros de bebeluş luat în braţe, cu emoţia zâmbetelor inocente ale bebeluşilor pe care, mai apoi, îi văd crescând.” Clienţii LushiLush sunt tineri care îşi doresc produse premium pentru copiii, nepoţii, finii lor sau pentru colegii de birou.

atunci când fac cadouri pentru viitoarea mamă. Caută nu doar museline, ci o experienţă care produce emoţie. „Cu majoritatea ţin legătura. Am telefonul plin de fotografii cu copiii lor. Pe unii îi «ştiu» de dinainte să se nască. Produsele LushiLush îi însoţesc de la maternitate la botez, apoi la prima aniversare, primii paşi, alergat prin parc. Unele cliente mi-au devenit prietene apropiate. Altele îmi scriu că sunt însărcinate cu al doilea copil şi nu îmi vine să cred ce repede a trecut timpul. Clientele mele îmi trimit fotografii de la maternitate, cu bebeluşul în braţe, în primele ore de viaţă.

Şi ştiu, la rândul lor, copiii mei. Clientele mele ştiu când copiii mei au febră sau când sunt fericită că îmi spune Luşul mare că mă iubeşte. Sunt o norocoasă!” Aşa că produsele concepute de Mirela Rancu-Pătru au ajuns până acum în toată România, preponderent în oraşele mari, ba chiar şi în câteva ţări din Europa, mai ales acolo unde sunt comunităţi de români. Preţurile pornesc de la circa 75 de lei şi se apropie de 1.000 de lei, în funcţie de produs. De profesie jurist, Mirela spune că, până la LushiLush, nu a avut nicio legătură cu antreprenoriatul şi mai spune că asta s-a văzut destul de repede. Însă pasiunea pe care a descoperit-o pentru antreprenoriat, croitorie şi ţesături naturale a făcut-o să răzbească până acum. În lunile următoare, LushiLush va merge la câteva târguri la Craiova şi Braşov, iar planul cel mare al Mirelei este să finalizeze înscrierea pe o platformă internaţională, ca să interacţioneze şi cu clienţii din alte colţuri ale lumii.

Mirela Rancu-Pătru, fondatoare, LushiLush:„Faţă de 2020, cifra de afaceri este de aproape zece ori mai mare, ceea ce e fabulos pentru o afacere mică, pe care o cresc în paralel cu ambii copii. Dar încă nu mi-am învăţat toate lecţiile despre profitabilitate.”

În lunile următoare, LushiLush va merge la câteva târguri la Craiova şi Braşov, iar planul cel mare al Mirelei este să finalizeze înscrierea pe o platformă internaţională.



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

L’Artist – brand de vin

Fondator: Gabriel Lăcureanu

Investiţii: 25.000 de euro

Cifră de afaceri în 2021: 50.000 de euro

Prezenţă: restaurante şi magazine din Bucureşti şi din ţară


Vertical Spirit – sală de escaladă (Bucureşti)

Fondatori: Andreea şi Daniel Burcea

Investiţie iniţială: 50.000 de euro

Cifră de afaceri lunară: 15.000 de euro

Prezenţă: pe strada Baicului din Bucureşti


Custom your shoes – aplicaţie pentru încălţăminte pe comandă (Timişoara)

Fondatori: Alexandru Pop şi Alin Cojocariu

Investiţii: 100.000 de euro

Cifră de afaceri în 2021: 58.000 de lei (circa 11.000 de euro)

Prezenţă: online


Serenity – camping experienţial (jud. Vâlcea)

Fondatoare: Andra Pintican

Investiţii: peste 40.000 de euro

Cifră de afaceri estimată pentru 2022: 50.000 de euro

Prezenţă: jud. Vâlcea


BooxBox – abonamente la cărţi (Corbeanca)

Fondatoare: Alexandra Damian

Investiţie iniţială: 4.000 de euro

Cifră de afaceri estimată pentru primul an de activitate: 40.000 de euro

Prezenţă: naţională



ZF, Banca Transilvania şi Vodafone  au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Afaceri de la zero,
botez,
trusouri,
brand,
fotografii

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.