Cine este românca specializată în microbiologie, un adevărat pionier al industriei cosmetice din România, şi ce probleme a întâmpinat aceasta cu afacerea ei?

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 05 mai 2025 517 afişări

Specialist în microbiologie, un pionier al industriei cosmetice din România, Adriana Goleanu a ales calea antreprenoriatului de peste un sfert de secol. A construit afacerea Lotus Cosmetics şi a înfRuntat tot soiul de dificultăţi, dar n-ar ezita nicio clipă să o ia din nou de la capăt, pentru că „iubeşte infinit acest domeniu”. Şi, povesteşte ea, antreprenoriatul nu înseamnă numai investiţie, cheltuială, vânzare, venit, profit, taxe interminabile. Înseamnă libertatea de a comunica într-un fel inedit cu consumatorii.

„Nu ai voie să dormi”, în sensul figurat al exprimării – este cea mai importantă lecţie pe care a învăţat-o în antreprenoriat Adriana Goleanu, care în parcursul său a întâmpinat o gamă variată de piedici – de la cele legate de a-şi pune produsele pe rafturi până la finanţări, a ţine pasul cu legislaţia în permanentă schimbare sau chiar percepţia consumatorilor, în ochii cărora produsele de import sunt de calitate mai bună decât cele fabricate local. În ciuda momentelor în care a crezut că pierde tot ce reuşise să construiască, nu numai că a răzbit, ci are planuri de investiţii, în continuare.

Una dintre ele - de dimensiuni mai mici prin prisma valorii de investiţie, declară antreprenoarea -  este actualizarea aparaturii de măsură şi control, actualizarea softului şi a aparatelor de skin-diagnostic din laboratorul CTC (control al calităţii).

Iar cel mai mare proiect este relocarea spaţiului de producţie pe o suprafaţă mai mare şi deschiderea unui institut de beauty – de diagnosticare şi tratamente personalizate”, afirmă fondatoarea Lotus Cosmetics. Cât priveşte rezultatele financiare de anul trecut, antreprenoarea nu dă detalii, dar spune: „Aş fi vrut mai mult.

Un profit pe măsura eforturilor, dar suntem într-o piaţă care, cumva, este insuportabil de nedreaptă. Nedreaptă pentru că, oricât de bun este un produs cosmetic românesc, încă primează produsele de import. Consumatorul trebuie să ştie că, din punctul de vedere al legislaţiei de fabricaţie, al controlului, evaluării siguranţei produsului, al ingredientelor, cosmeticele româneşti au proceduri identice cu cele ale marilor branduri internaţionale. Consumatorul mai trebuie să ştie că termenul de garanţie al produselor cosmetice româneşti este la început.” O altă dificultate – nu numai pentru Lotus Cosmetics, ci şi pentru alte firme din industrie, conform antreprenoarei – se leagă de procesul de penetrare a pieţelor externe.

Cum a fost drumul până aici? „Dacă privesc în profunzimea amintirilor mele, pot spune că din momentul în care am descoperit, în 1980, magia fabricării produselor cosmetice, mi-am dorit şi în adâncul meu am decis să-mi scriu propriul drum în această industrie. Dorinţa s-a prefăcut în realitate în 1995 când am început să creez primele schiţe ale propriei mele linii de cosmetice. Entuziasmul, bucuria de a-mi crea propria linie de produse cosmetice a fost mai mare decât cea de a controla balanţa financiară pentru punerea în mişcare a tot ceea ce însemna producţie – vânzare”, îşi aminteşte zâmbind Adriana Goleanu. 


Antreprenoarea spune că a ţinut cont, permanent, de noutăţile din industria producătorilor de ingrediente active şi a materiilor prime. Înainte de a formula un produs cosmetic, studiază foarte bine documentele şi cercetările ce stau la baza efectului dovedit al ingredientelor active şi le coroborează cu nevoile de îngrijire şi igienă ale consumatorilor


Cheltuielile de la debutul afacerii au fost mari, etapizate pe măsura dezvoltării şi, ca în orice început, profitul oricât de mic sau mare ar fi fost, cerea mereu chibzuire şi reinvestire în următorii paşi de dezvoltare. „Am urmat cu sfinţenie această regulă, am reuşit în timp să achiziţionăm sediul de producţie, am reuşit să cumpărăm utilaje, să le modernizăm, să cumpărăm propria flotă, să investim în dezvoltarea laboratorului de analiză şi control.

Pe lângă dotări, mijloace de producţie, o altă investiţie extrem de importantă a fost implicarea în studii de cercetare cu privire la evoluţia ingredientelor active, a materiilor prime, a cerinţelor şi nevoilor consumatorilor, a trendului în domeniu şi, să nu uităm, identificarea pieţelor de desfacere.” Producţia de produse cosmetice este un proiect mare, costisitor şi asumat. Asumat, pentru că un produs cosmetic trebuie să răspundă cerinţelor şi să respecte legile în vigoare. „Mai mult, consumatorilor trebuie să le oferi produse de igienă şi îngrijire care să corespundă nevoilor şi aşteptărilor lor, conform recomandărilor de pe ambalajul cosmeticelor”, punctează antreprenoarea.

În dezvoltarea companiei, conform Adrianei Goleanu, cel mai nebunesc, dar şi decisiv pas a fost atunci când a hotărât să se desprindă de tot şi toate şi să facă ceea ce ştia mai bine. „Restul, priorităţile dezvoltării, a venit mai mult sau mai puţin ordonat. Spun asta, pentru că în acei ani de început, când balanţa cerere/ofertă era înclinată către ofertă şi consumatorul era mai mult aplecat şi dornic de produse de import decât româneşti, cucerirea unui loc pe piaţă a fost o adevărată luptă. Ambalaje competitive nu existau, designeri, nici pe departe. Produsul cosmetic românesc era eclipsat de cel de import. Conţinutul produselor cosmetice româneşti era foarte bun, însă imaginea încă amintea de epoca pe care foarte mulţi o doreau uitată.”

Din punct de vedere financiar, un pas esenţial a fost intrarea în primul lanţ de supermarketuri, moment în care produsele au devenit mai vizibile, iar ulterior au fost căutaţi şi de alte lanţuri de retail în momentul intrării lor pe piaţa românească. Dezvoltarea lanţurilor de supermarketuri a schimbat total faţa procedurilor de vânzare, a fost începutul modernizării, dar şi al maturizării companiei ca producător.

Important a fost şi momentul achiziţionării spaţiului de producţie. „Atunci, am avut o reducere a cheltuielilor, de la chiriaş am devenit proprietar responsabil, gestionând direct consumurile cu utilităţile, costuri care se reflectau şi se reflectă direct în preţ.”

Antreprenoarea povesteşte că la început a mizat pe produse al căror preţ (dar nu şi calitate) era destinat pentru cei cu venituri mici – a fost o nişă în acest segment de piaţă şi mai uşor de accesat, dar nu foarte inspirat din punct de vedere al profitului. Pentru a face profit cu preţuri mici ai nevoie de volume de vânzări, dar chiar şi aşa nu e suficient pentru dezvoltare şi investiţie. „Prin urmare, eşti obligat să susţii activitatea cu alte surse - în general, linii de credit.” A pornit pe drumul antreprenoriatului cu 15 produse şi foarte repede portofoliul a ajuns la 120, vândute în magazine de profil, în Bucureşti şi ţară, cu agenţi comerciali şi firme de distribuţie şi, povesteşte Adriana Goleanu, a căutat să ofere cât mai multe produse pe care le cerea piaţa. Pe lângă şampoane, balsam, creme de tratament, apă de colonie, fond de ten, detergenţi, antigel - a realizat cam tot ce ştia să facă pe structura cererilor de atunci, a anilor '80-95. În momentul apariţiei hipermarketurilor, registrul de produse a fost modificat pe profilul sortimentului dorit de magazin, cât şi al trendului din industrie. „În pandemie, am produs igienizanţi şi dezinfectanţi. Industria cosmetică este una evolutivă, inovativă alertă, chiar mai alertă decât cea de fashion.

Astăzi, avem în portofoliu 74 de produse active pe lanţurile de supermarket şi eMAG, şi 15 produse pe segmentul Luxury. În martie, la Cosmoprof Bologna, am lansat o gamă nouă de dermatocosmetice - RoutinoDerm care, pentru început, are 12 produse.” O altă linie de produse create recent este şi cea dedicată animăluţelor de companie (şampoane, produse de întreţinere). Compania a lansat recent gama Natural Botulinic, creată pentru a oferi o rutină completă de îngrijire a tenului şi, spune Adriana Goleanu, „este alternativa vegană şi sustenabilă la soluţiile invazive, cum ar fi Botoxul. Ingredientele active susţin bioritmul natural al pielii, oferind un efect restructurant şi revigorant. Fiecare produs pe care l-am creat spune o poveste, o poveste despre viaţă, timp şi armonie. Gama Natural Botulinic este rezultatul pasiunii mele pentru ştiinţă şi al respectului pentru natură. Cred cu tărie că frumuseţea naturală nu e doar o alegere, ci un dialog constant între cunoaştere, inovaţie şi dorinţa de a oferi soluţii sigure şi eficiente.” 

Antreprenoarea spune că a ţinut cont, permanent, de noutăţile din industria producătorilor de ingrediente active şi a materiilor prime. Înainte de a formula un produs cosmetic, studiază foarte bine documentele şi cercetările ce stau la baza efectului dovedit al ingredientelor active şi le coroborează cu nevoile de îngrijire şi igienă ale consumatorilor. „La elaborarea unei reţete de produs am mare grijă ca funcţia de produs să fie susţinută de ingrediente atent studiate şi selecţionate pe criterii ştiinţifice. De exemplu, pentru o cremă hidratantă, antirid, de noapte sau de zi, caut să folosesc mai multe ingrediente active ale căror acţiune sinergică şi cumulativă fac ca produsul să fie potrivit pentru consumator.”

În opinia Adrianei Goleanu, piaţa produselor cosmetice a evoluat foarte frumos, în sensul că oamenii au realizat că folosirea produselor cosmetice este necesară pentru menţinerea sănătăţii lor şi pentru conturarea frumuseţii. Oamenii au înţeles că folosirea un produs cosmetic nu este un moft, ci o necesitate. Accesul la informaţii a fost şi este o sursă bună de învăţare şi selectare în orice domeniu.

Astăzi, când circulaţia informaţiei este atât de rapidă, când progresul tehnologic este de mare ajutor în fabricarea produselor cosmetice, în testarea şi diagnosticarea pielii sau a părului, putem vorbi despre produsele cosmetice personalizate pe tipuri de probleme identificate, pe tipuri de efecte, pe vârstă şi, nu în ultimul rând, de produse cosmetice strict personalizate. „Faci un skin-diagnostic şi îţi comanzi exact produsul destinat rezolvării problemei tale. Putem defini şi alege o rutină cosmetică începând de la întrebările: de ce, pentru ce, când, cum, cât şi ce aleg? Când mă gândesc la acest lucru, realizez cât de mult iubesc ceea ce fac, cât de mult îmi iubesc meseria. Viitorul, aşa cum îl privesc eu şi prin prisma AI, pot spune că este unul promiţător. Toţi ne dorim să fim tineri, frumoşi şi, mai presus de orice, sănătoşi. Eu cred că bătrâneţea tegumentară sau organică este o boală şi sunt multe soluţii pentru a o trata. Mai cred că tinereţea vine din interior şi trebuie întreţinută din exterior!”, conchide Adriana Goleanu.   

 

Carte de vizită

1. Adriana Goleanu, specialist în microbiologie, un pionier al industriei cosmetice din România, a făcut parte din echipa care a pus bazele primului laborator modern de microbiologie cosmetică în anii ’80.

2. Studiile sale au început la Universitatea Pierre et Marie Curie din Paris şi au continuat cu Facultatea de Biologie din Bucureşti. Ulterior, a petrecut 14 ani la Miraj, cea mai modernă fabrică de produse cosmetice din România la acea vreme. Miraj a contribuit la formarea unei expertize solide în controlul calităţii şi formularea produselor.

3. În 1995, Adriana Goleanu a fondat Lotus Cosmetics cu dorinţa de a lăsa în urmă o moştenire bazată pe cunoştinţele sale de biologie şi biochimie.

 

De vorbă cu Adriana Goleanu

Care sunt cele mai importante decizii pe care le-ai luat de-a lungul timpului?

Decizii au fost multe, dar cea mai importantă a fost cea de a-mi responsabiliza angajaţii, de a-i face să iubească şi să respecte produsele noastre, să înţeleagă că suntem o familie, că munca şi atenţia lor este nevoie să fie de calitate.

Care au fost cele mai mari dificultăţi cu care te-ai confruntat de-a lungul timpului? Cum le-ai depăşit?

Producţia este grea, dar vânzarea şi mai grea.

Munca de a convinge un buyer că produsul tău este bun, că este nevoie de el pe raft, că este competitiv în raport calitate/preţ, că răspunde nevoilor unui segment de consumatori este, de cele mai multe ori, emoţionant de grea. Spun emoţionant, pentru că nu de multe ori, după o întâlnire de contractare fie eram în al nouălea cer de fericire, fie durerea nereuşitei era aşa de copleşitoare, încât mă sufocam. Retrăiesc şi acum cu strângere de inimă acele momente. Dar şi mai greu de suportat este avalanşa de întrebări ce-ţi inunda mintea – ce am greşit, de ce nu am convins, ce fac cu angajaţii, trebuie să le asigur salarii, taxele au crescut, preţurile la materii prime au crescut, îmi trebuie vânzare mai mare.

„Ce fac?” este întrebarea la care trebuie găsit urgent răspunsul. Şi, ulterior, de pus în practică soluţia. Tot urgent.

Care sunt cele mai importante lecţii pe care le-ai învăţat în antreprenoriat?

În primul rând, că „nu ai voie să dormi”, apoi nu ai voie să spui că tu ştii totul. E obligatoriu să cunoşti legislaţia ce implică bunul mers al afacerii, să cunoşti şi să apelezi cât se poate de mult la programele de susţinere antreprenorială derulate de ministerele economiei, dezvoltării şi fondurilor europene. Ceea ce regret cel mai mult este faptul că nu am avut din şcoală sau din facultate o educaţie minimă antreprenorială. Această educaţie făcută din mers este de cele mai multe ori greoaie şi poate cu lipsuri!

Ar fi excelent ca programa de liceu să cuprindă şi ore de antreprenoriat.

A fost vreun moment în dezvoltarea afacerii când ai avut impresia că nu o mai poţi scoate la capăt? Ai regretat vreodată că ai mizat pe antreprenoriat?

Ooo, da. Momente când am crezut că totul se prăbuşeşte. În astfel de clipe mă întreb ce aş face şi ce aşteptări aş avea dacă m-aş afla în prima zi de producţie şi de vânzare. După aceste întrebări, reuşesc să privesc mai cu încredere şi speranţă totul.

Antreprenoriatul mi-a dat libertatea de a formula, inova produse cosmetice aşa cum eu le-am gândit prin prisma profesiei mele de biolog cu specializare în biochimie. Antreprenoriatul nu înseamnă numai investiţie, cheltuială, vânzare, venit, profit, taxe interminabile. Înseamnă libertatea de a comunica într-un fel inedit cu cei cărora te adresezi prin codul CAEN ales. Antreprenoriatul înseamnă să laşi ceva în urma ta.

Dacă ai fi din nou în momentul T zero, ai alege acelaşi domeniu?

Categoric! Iubesc la infinit acest domeniu.

Cred că tot ceea ce fac mă reprezintă, este modul meu de a mă exprima, de a comunica şi mă bucur când văd că mai sunt şi alţii care-mi împărtăşesc dragostea de a crea frumos pentru suflet şi chip. În plus, nu mă sperie concurenţa, ştiu că generează calitate, mă obligă să creez şi mai mult calitate. În România, istoria a arătat că industria produselor cosmetice a fost un brand de ţară şi aşa trebuie să rămână!

Nu uitaţi, „dragostea de frumuseţe este Gust, crearea de frumuseţe este Artă” (Ralph Waldo Emerson).

Trei generaţii, aceeaşi poveste. Antreprenoarea Adriana Goleanu, alături de fiica sa, Ana Maria Goleanu, implicată în conducerea firmei şi mama sa, Maria Niculescu care i-a oferit sprijin permanent

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.