Când o carte schimbă totul: începuturile unei edituri care scrie cu inima

Autor: Mădălina Dediu Panaete Postat la 15 iunie 2025 28 afişări

Pasionată de lectură încă din copilărie, Oana Bucur a început o carieră în învăţământ şi apoi a lucrat într-o editură, unde a învăţat care sunt provocările dar şi oportunităţile din domeniu. Ulterior, a fondat Sofiami, o editură specializată în cărţi pentru copii, după ce a întâlnit o familie care şi-a dorit să se implice în afacere şi să sprijine investiţia în dezvoltarea ei. Recent, la Bookfest a lansat şi prima ei carte – „Aventurile lui Şoşon în Bucureşti”. Cum s-a dezvoltat Sofiami?

 

În ultimul an am devenit mai bogaţi cu opt titluri şi o colegă. Acum nu mai sunt singură, avem încă un angajat. Este vorba despre Alexandra, care mi se pare că s-a ataşat foarte rapid de proiectul Sofiami. În al doilea rând, din cele opt titluri, jumătate sunt produse în laboratorul nostru de poveşti, cu ilustratori şi autori români (unul dintre ei sunt eu – da, am îndrăznit asta!)”, a povestit Oana Bucur, care a pus pe picioare Editura Sofiami în urmă cu circa doi ani, după o investiţie de 50.000 de euro. Iniţial, editura a început cu cărţi pentru categoria de vârstă 2-9 ani, însă în ultimul an a adăugat în portofoliu şi cărţi pentru copii de şcoală, de vârstă până în 10-11 ani.

„De asemenea, în ultimul an s-au înmulţit cititorii noştri care comandă online, deci au crescut vânzările. E drept că am şi investit în marketing. În acelaşi timp am stabilit colaborări cu mai multe librării fizice şi online din ţară”, detaliază antreprenoarea. Cărţile se pot găsi în magazinul online propriu al Sofiami, în librăriile fizice Cărtureşti şi în magazinul propriu online, pe eMag, în Bebe Tei, Libris, librărie.net, dar şi la Opera Comică pentru Copii.

Printre cele mai recente titluri lansate, ea dă exemplul „Un cititor salvează lumea”, scrisă de Adina Chirică şi ilustrată de Raluca Guraliuc. „Am citit-o de cel puţin cinci ori. Cartea aceasta nu are limită de vârstă; este o lecţie de responsabilitate pentru părinţi şi copii deopotrivă”, punctează Oana Bucur. Vorbeşte şi despre cartea „Prima mea petrecere în pijama”, o poveste scrisă şi ilustrată de Miruna Prunache: „E o carte jucăuşă despre un bebeluş care nu vrea să doarmă. Cred că vă e cunoscut subiectul”. Tot Miruna Prunache a ilustrat „Sofia vrea să fie păpuşă”, scrisă de Loredana Voicilă. În plus, antreprenoaarea a scris şi prima ei carte – „Aventurile lui Şoşon în Bucureşti”, care este practic povestea unui băieţel neastâmpărat care caută luna pe străzile din Bucureşti; ilustraţiile sunt semnate de Daniela Olaru.

„Chiar mă întrebam zilele acestea «Oare cum am început să scriu această poveste?» Nu mai ştiu. S-a întâmplat în urmă cu vreo doi ani şi tot ce îmi amintesc este că a venit din senin, că ideile curgeau aproape magic, fără să studiez sau să forţez prea tare neuronii mei creativi. Cumva inexplicabil, pentru că eu am mai încercat să scriu pentru copii. Dar tot timpul parcă ceva lipsea. Mi s-a părut că e posibil să aibă şanse, dar am considerat că este mai bine e s-o vadă colegele mele din lumea editorială”. Aşa că le-a trimis manuscrisul însoţit de mesajul: „Tăiaţi în carne vie. Ştiţi că nu mă supăr”. Însă supriza a fost că ele au îndemnat-o să o tipărească.

„Aşadar este prima mea carte unde sunt autor şi cred că se potriveşte copiilor cu vârste între 3 şi 7 ani. Dar dacă te uiţi la ilustraţiile minunate ale Danielei Olaru, cred că nu te saturi nici dacă ai 70 de ani”, punctează Oana Bucur. Tot ea adaugă că este o carte nişată şi este curioasă dacă va fi cumpărată şi în alte judeţe ale ţării.

„Dar nu vânzarea este marea mea aşteptare, ci impactul pe care îl va avea asupra cititorilor. M-am gândit că e o unealtă bună pentru a le prezenta copiilor locuri din oraşul în care trăiesc şi totodată o invitaţie de a fi turist în Bucureşti. Aşteptările mele sunt ca micii cititori să se îndrăgostescă atât de mult de Şoşon încât să-l mai plimbăm şi prin alte zone ale ţării. Să avem practic o colecţie”. În prezent, cele mai vândute titluri sunt „Ava cea puternică”, „Dinozaurul Fred” şi ” „Micul Prinţ”. „Sper să am inspiraţia de a alege cărţi tot în spiritul acesta. Faptul că se vând îţi dă puţin avânt şi multă încredere”, adaugă antreprenoarea

Cât despre evoluţia pieţei de carte, se declară optimistă. „Ştiu că cifrele indică un grad mare de analafabetism, dar eu cred că există un număr considerabil de cititori care ridică media. Adică mulţi români nu citesc, dar aceia care o fac citesc foarte mult. Nu e rău. Apoi sunt bucuroasă că aceşti oameni sunt foarte activi în social media şi pot avea o influenţă consistentă asupra celor care nu sunt pasionaţi de lectură. Să câştigi un nou cititor e o realizare uriaşă, pentru că s-ar putea ca impactul asupra lui să fie atât de mare încât să îi convingă la rândul lui pe alţii. Şi tot aşa”. Ea spune că interesul pentru cărţi pentru copii este în creştere, iar convingerea sa vine din faptul că în urma înfiinţării editurii Sofiami, a contribuit la extinderea pieţei de carte din România.     

„Oamenii au cumpărat şi de la noi. Cu toate acestea, este posibil ca cifrele să demonteze tot crezul meu. În orice caz, prefer să cred că părinţii vor să le citească mai mult copiilor, altfel mi-aş pierde încrederea în misiunea noastră. Şi măcar pentru doi sau trei ani aş vrea să mai încerc. Nu m-aş opri acum, când pentru noi semnalele sunt bune. Cam atât de aici, din biroul mic-mic încărcat de cărţi pentru copii”, conchide Oana Bucur.



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

 

AWE Studio – atelier de ceramică

Fondatoare: Daria Popa şi Rebeca Petrean

Investiţie: 20.000 de euro

Prezenţă produse: în atelier, târguri, magazine de specialitate

Plan de dezvoltare: organizarea de ateliere tematice


Supreme Drops – producător de siropuri

Fondatori: Paul Iacob şi Răzvan Ciobotaru

Portofoliu: 13 arome de siropuri

Prezenţă: cafenele şi baruri

Investiţii iniţiale: circa 50.000 de euro


Kaya Holistic – centru wellness

Fondatori: Daniel Drăghici şi Bogdan Bălan, Kaya Holistic

Anul deschiderii: 2023

Cifra de afaceri 2024: circa 250.000 de euro

Cifra de afaceri estimată 2025: +30% faţă de 2024


Rural – Sănătate de la ţară – producător de sucuri

Fondator: Ciprian Andreoiu

Anul lansării: 2022

Capacitate fabrică: de 160.000 de sticle
(250 ml)/ lună

Valoarea investiţiilor: circa 100.000 de euro

Prezenţă: HoReCa, băcănii, locuri de joacă


Eventis Décor – decoruri pentru evenimente

Fondatoare: Cristina Mauna

Număr proiecte în ultimii trei ani: peste 200

Preţ decor: de la 2.000 de euro (pentru eveniment cu 100 de personae)

Investiţie iniţială: 600 de lei

Cifra de afaceri 2024: 78.000 de euro

Număr membri echipă: 5



ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.