ZF Live. Dragoş Anastasiu, Eurolines: Criza a venit pe fundamentul de lipsă de capitalizare cronică a companiilor antreprenoriale

Autor: Mara Rolea Postat la 29 octombrie 2021 38 afişări

Dragoş Anastasiu, fondato­rul Eurolines, spune că multe com­panii antreprenoriale din Româ­nia au intrat în criza provocată de pan­de­mia de coronavirus cu un ma­re dezavantaj şi anu­me faptul că erau slab ca­pita­li­zate.

ZF Live. Dragoş Anastasiu, Eurolines: Criza a venit pe fundamentul de lipsă de capitalizare cronică a companiilor antreprenoriale

Un grup de antreprenori din România, printre care şi Dragoş Anastasiu, s-a reunit sub umbrela Rethink România, care îşi propune să contribuie la schimbarea României în următorii 30 de ani.

Dragoş Anastasiu, fondato­rul Eurolines, spune că multe com­panii antreprenoriale din Româ­nia au intrat în criza provocată de pan­de­mia de coronavirus cu un ma­re dezavantaj şi anu­me faptul că erau slab ca­pita­li­zate. Pandemia a afectat con­siderabil anu­mite sec­toare din econo­mie, mai ales operatorii din HoReCa, care au reuşit să fa­că cu greu faţă crizei având în vedere că puţini aveau re­sur­se finan­ciare în interiorul companiei.

„Suntem ţara firmelor sărace cu patroni bogaţi, dar aşa arată com­paniile noastre, apoi  ne mirăm că nu suntem bancabili şi ne mai mirăm că atunci când vine o criză n-avem re­surse în interiorul com­pa­niilor, eventual ne bazăm pe cele pe care le avem acasă. Unii au avut acasă, le-au epuizat şi pe alea, alţii mai au încă, sunt cei care au fost prevăzători şi ei vor supravieţui acestei crize, dar sunt mulţi care nu mai au resurse şi care vor trage obloa­nele“, explică Dragoş Anasta­siu, fondatorul grupului Euro­lines, în cadrul emisiunii de business ZF Live.

Pe fondul acestor lucruri, opera­to­rii din HoReCa au fost puternic lo­viţi de efectele pandemiei şi ale res­tric­ţiilor impuse de autorităţi pen­tru limitarea răspândirii virusului. Cu o reducere semnificativă a veni­tu­ri­lor, sectorul nu a beneficiat de mă­suri de sprijin destinate exclusiv HoReCa. Singura măsură de sprijin pre­supune că firmele pot primi 20% din scă­derea cifrei de afaceri din 2020 faţă de 2019, dar nu mai mult de 800.000 de euro. Cu toate că a fost lansată în vara anului acesta, companiile încă aşteap­tă să îşi primească banii.

„Orice restricţie impusă de stat trebuie să vină la pachet cu com­pen­saţii financiare şi restricţiile tre­buie să fie rezonabile“, adaugă Dragoş Anastasiu.

Antreprenorul este de părere că România ar fi putut să nu ajungă în această situaţie dacă măsurile nu ar fi fost relaxate atât de mult în vara acestui an, iar comunicarea autorităţilor privind vaccinare ar fi fost mai puternică pentru a convinge cât mai mulţi români să se vaccineze.

„Noi la Green Village în Delta Dunării nesiliţi de nimeni şi neobligaţi de nimeni, două luni când am deschis în aprilie şi mai, deşi nu eram obligaţi, am primit oameni numai cu test. Cine nu îşi făcea test înainte la laborator avea ocazia să îşi facă teste self-made la recepţie“.

De asemenea, Dragoş Anastasiu este de părere că România are o oportunitate foarte mare în această perioadă oferită de Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), pe care ar trebui să o fructifice cât mai mult. El spune că PNRR ar putea fi folosit ca o oportunitate doar dacă autorităţile vor colabora cu mediul de afaceri.

„Problema cea mai mare pe care o vedem este cea a forţei de muncă pentru că degeaba absorbim bani prin PNNR dacă nu avem cu cine să facem treabă. Oamenii pleacă în continuare din România, pleacă mai mult decât se întorc. Pe de o parte, sistemul educaţional nu livrează ce ar trebui să livreze din punct de vedere ştiinţă şi atitudine şi asta este cea cea mai mare piedică, presupunând că problema pandemiei se va rezolva cândva în viitorul apropiat“.

Antreprenorul s-a implicat în ultimii ani în mai multe iniţiative ale antreprenorilor români care au vizat diverse teme precum educaţia, cum ar fi Superteach, un proiect iniţiat de antreprenori pentru a veni în sprijinul profesorilor şi al sistemului de educaţie preuniversitar.

Recent, Dragoş Anastasiu şi un grup de antreprenori din România s-au reunit sub umbrela unui think-tank numit Rethink România, care îşi propune să contribuie la schimbarea României în următorii 30 de ani.

Ceea ce îşi propune acest proiect este de a aduce la aceeaşi masă toţi stakeholderii societăţii româneşti şi de a identifica nevoile şi soluţiile pentru ca România să aibă un alt ritm de dezvoltare în următorii 30 de ani. Cele mai importante domenii pe care se vor focusa vor ţine de educaţie şi demografie, care sunt nevoile românilor pentru a nu mai pleca din ţară.

În 2019, omul de afaceri Dragoş Anastasiu a vândut lanţul de agenţii Travel Brands, parte din grupul Eurolinesc, un brand fondat la final de 2018, către DerTour. în 2017, Eurolines şi Flixbus au încheiat un parteneriat prin care autocarele grupului deţinut de Dragoş Anastasiu circulă pe liniile internaţionale sub brandul FlixBus. Omul de afaceri mai deţine în prezent resortul Green Village din Delta Dunării, complexul turistic Valea Verde, din Cund, judeţul Mureş, dar şi Enterprise Rent-A-Car, o firmă cu 600 de maşini cu rent pe termen lung şi scurt.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.