Vintage is the new cool: cum a cucerit shoppingul SH generaţia ta şi cum au ajuns hainele la mâna a doua să reprezinte peste 30% din garderoba tinerilor

Autor: Alexandra Matei Postat la 17 noiembrie 2025 22 afişări

Vintage is the new cool: cum a cucerit shoppingul SH generaţia ta şi cum au ajuns hainele la mâna a doua să reprezinte peste 30% din garderoba tinerilor

Dacă te-ai plimbat prin oraş în ultimul timp, sigur ai observat ceva: magazinele second-hand nu mai sunt doar locuri ieftine unde poţi găsi haine pe gustul tău, ci au devenit adevărate hotspot-uri pentru Gen Z. Şi nu e de mirare — te atrage ideea de a găsi o piesă unică, cu poveste sau chiar de brand la un preţ care nu îţi goleşte portofelul. Practic, e combinaţia perfectă între stil, sustenabilitate şi vibe-ul cool pe care îl cauţi când îţi construieşti propriul look.

Şi ce e şi mai interesant e faptul că generaţia ta se află în prima linie a fenomenului resale. Produsele second-hand reprezintă peste 30% din garderoba tinerilor, procent care urcă până la 45% în cazul genţilor, arată raportul Resale’s Next Chapter: How Fashion and Luxury Brands Can Win in the Secondhand Market, realizat de Boston Consulting Group (BCG) şi Vestiaire Collective, principala platformă globală dedicată modei de lux pre-loved.

„Având în vedere că piaţa de revânzare creşte de trei ori mai repede decât piaţa produselor noi, aceasta a trecut de la o etapă experimentală la una esenţială. Multe branduri o văd acum ca pe un canal cheie de atragere a noilor clienţi. Cu Generaţia Z şi alţi consumatori în fruntea acestei schimbări, dinamica este în continuă creştere”, transmite Felix Krueger, managing director şi partener BCG, coautor al raportului, într-un comunicat de presă.

Pentru generaţia ta, la fel ca pentru majoritatea consumatorilor, preţul accesibil rămâne principalul trigger când vine vorba de piese SH. Peste 70% dintre tineri aleg să cumpere haine, genţi sau încălţăminte vintage datorită preţului redus, arată acelaşi raport.

Însă, stilul, descoperirea de noi piese şi experimentarea joacă, de asemenea, un rol important. Comparativ cu generaţiile anterioare, tinerii gen Z sunt mai predispuşi să menţioneze adrenalina „vânătorii” şi atracţia de a găsi articole limitate sau epuizate în magazin (plus 7% faţă de medie) când vine vorba de alegerea shoppingului SH, precum şi bucuria de a-şi îmbunătăţi stilul personal (plus 5% faţă de medie).

„Pentru mine a devenit deja o tradiţie să caut SH-uri sau magazine vintage în mai toate oraşele din ţară sau din afară în care merg. Ador sentimentul acela de aventură, de mister – oare ce piese găsesc în fiecare shop. Şi mereu ajung să fiu surprinsă pentru că găsesc articole la care nici nu m-am gândit atunci când am intrat în magazin”, povesteşte Andra, o tânără în vârstă de 29 de ani.

Resale-ul este şi un canal important de descoperire: aproximativ 80% dintre tinerii Gen Z declară că au cumpărat sau descoperit un brand nou prin intermediul produselor second-hand — mult peste media generală de 66%.

Tot mai mulţi tineri din generaţia ta aleg shoppingul second-hand, iar fenomenul a explodat odată cu apariţia magazinelor organizate, cu selecţii atent făcute. Ai acces la branduri premium şi chiar piese de lux — geci de piele, paltoane statement, genţi sau sneakers de la case mari de modă — toate la o fracţiune din preţul original. Sunt mai mult decât obiecte. Ele vin cu un farmec aparte: simţi că fiecare articol a trecut printr-o poveste înainte să ajungă la tine.

„În general nu îmi cumpăr haine care sunt în trending. Îmi plac piesele clasice, de bună calitate şi cumpăr doar dacă într-adevăr simt că acea haină, geantă sau pereche de încălţări îmi aduce fericire. De multe ori aleg să merg în magazine SH pentru că acolo găsesc multe piese pe care nu le vezi în mall, pe care nu le are toată lumea. Şi, bineînţeles, sunt un om care priveşte o haină vintage ca pe un obiect cu istorie, cu poveste”, spune şi Alexandra, o tânără de 23 de ani.

Pe lângă toate acestea, shoppingul second-hand e şi o formă de activism. Când cumperi SH, tu reduci consumul excesiv, încurajezi reciclarea şi pui presiune pe industria fast-fashion. Faci o alegere smart şi responsabilă, fără să sacrifici stilul. De fapt, fix aici e frumuseţea: poţi fi stylish, original şi conştient în acelaşi timp.

Hainele vintage sau second-hand îşi fac din ce în ce mai mult loc în dulapurile consumatorilor români, care se uită astăzi la calitate şi la preţ. În acelaşi timp, reţelele de magazine second-hand se dezvoltă, iar în piaţa de modă la mâna a doua îşi fac loc tot mai multe branduri şi magazine amplasate în zone cât mai centrale ale marilor oraşe.

Magazinele second-hand mizează pe volume, căci preţul articolelor „la mâna a doua“ este unul cu mult redus în comparaţie cu cel al unei piese de brand aflată la prima achiziţie. Cei mai mulţi antreprenori care aleg să dezvolte businessuri cu haine second-hand merg direct către zonele centrale ale oraşelor, unde traficul pietonal este intens. Câteva exemple de astfel de magazine sunt Primi Second-Hand din zona Piaţa Romană din Bucureşti, precum şi Vintager sau Reuse Market din Cluj-Napoca.

În prezent, în România cei mai cunoscuţi jucători de pe piaţa de modă second-hand sunt Humana, Monda şi La Majole, care dezvoltă reţele de magazine, însă cele mai numeroase rămân magazinele mici, independente.

 

 

 

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.