Universităţile reacţionează negativ la proiectele noilor legi ale educaţiei

Autor: Răzvan Botea Postat la 02 august 2022 34 afişări

Rectorii universităţilor din România încep să reacţioneze public la proiectele pentru legile educaţiei, puse în dezbatere publică de către Ministerul Educaţiei.

Universităţile reacţionează negativ la proiectele noilor legi ale educaţiei

♦ Marian Preda, rectorul Universităţii din Bucureşti: Prima problemă majoră a proiectelor de lege este procesul în sine de elaborare, care e profund greşit: din birou, fără analize serioase, cu şi de către un grup monocolor de autori care nu include specialişti ♦ Remus Pricopie, rectorul SNSPA: Am putea ajunge în situaţia să avem două legi „noi” care să nu facă nimic altceva decât să redistribuie politic resursele din sistem, în avantajul „celor de la butoane”.

Rectorii universităţilor din România încep să reacţioneze public la proiectele pentru legile educaţiei, puse în dezbatere publică de către Ministerul Educaţiei. Marian Preda, rectorul Universităţii din Bucureşti, a declarat că niciun specialist din cele mai mari universităţi din România nu a fost consultat de către Ministerul Educaţiei, atunci când au fost elaborate proiectele, iar la dezbaterile publice nu s-au rezolvat problemele de fond ale universităţilor.

„Prima problemă majoră a proiectelor de lege este procesul în sine de elaborare, care e profund greşit: din birou, fără analize serioase, cu şi de către un grup monocolor de autori care nu include specialişti în domeniul educaţiei sau ai altor ştiinţe sociale, fără consultarea principalilor actori din sistem- cei care ar trebui să implementeze aceste legi, precum marile universităţi”, a spus Marian Preda.

Declaraţiile sale vin în contextul în care la dez­baterile cu Ministerul Educaţiei, la care au parti­cipat şi universităţile, nu s-au agreat pro­puneri precum modificarea finanţării siste­mu­lui de învăţământ universitar: finanţarea per stu­dent poate fi şi de 2,6 ori mai mare la o universitate faţă de alta.

Rectorul Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative (SNSPA), este de părere că proiectele nu rezolvă teme majore şi proiectele riscă să se transforme în legi care să „distribuie politic resursele din sistem în avantajul celor de la butoane, a spus el la finalul lunii iulie.

„Lista de neclarităţi este lungă, dar trei teme nu au cum să nu iasă imediat în evidenţă: nerezolvarea inechităţilor sociale şi a accesului egal la educaţia de calitate, inexistenţa unei axe morale, a integrităţii şi meritocraţiei academice şi politizarea fără precedent a sistemului de educaţie. Dacă aceste trei subiecte nu sunt corectate, am putea ajunge în situaţia să avem două legi “noi” care să nu facă nimic altceva decât să redistribuie politic resursele din sistem, în avantajul “celor de la butoane” şi în detrimentul celor care au nevoie de o şcoală de calitate” a spus Remus Pricopie.

Niciun specialist în educaţie din Universitatea din Bucureşti, care are 34.000 de studenţi, nu a fost consultat pentru elaborarea proiectelor legilor educaţiei, a mai spus Marian Preda, dar nici din alte universităţi mari din ţară. De asemenea, adaugă el, noile proiecte pentru legile educatiei riscă să ajungă ca vechile legi ale educaţiei, insuficient dezbătută şi ciuntită apoi de amendamente.

„Nu cunosc, din discuţiile avute cu colegii mei, ca vreun specialist în educaţie din Universitatea din Bucureşti sau din celelalte mari universităţi din ţară, singurele cu tradiţie în domeniu, să fi fost consultat, cu atât mai puţin implicat în formularea propunerilor de legi ale educaţiei care doresc să reformeze sistemul”, a mai spus Marian Preda.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
educatie,
legi,
proiecte,
universitati,
negativ,
refuz

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.