Un nou antreprenor român in clubul miliardarilor in euro din ţara noastră

Autor: Georgiana Mihalache Postat la 03 martie 2020 1393 afişări

Un nou antreprenor român in clubul miliardarilor in euro din ţara noastră

Lanţul de 800 de farmacii Catena, cel mai mare jucător din piaţa de profil, a ajuns în 2019 la afaceri de 4,7 miliarde de lei (circa 1 mld. euro), în creştere cu 17% faţă de 2018. Brandul şi-a majorat de trei ori afacerile în ultimii cinci ani, perioadă în care a adău­gat în portofoliu circa 300 de farmacii noi, din deschideri sau achiziţii.

Lanţul de 800 de farmacii Catena, cel mai mare jucător din piaţa de profil, a ajuns în 2019 la afaceri de 4,7 miliarde de lei (circa 1 mld. euro), în creştere cu 17% faţă de 2018. Brandul şi-a majorat de trei ori afacerile în ultimii cinci ani, perioadă în care a adău­gat în portofoliu circa 300 de farmacii noi, din deschideri sau achiziţii.

„Profiturile trebuie reinves­ti­te an de an, echipa trebuie mărită, concu­renţa studiată şi depăşită“, spunea anterior pentru ZF antreprenoarea Anca Vlad (foto), fondatoarea businessului.

Profitul net al Catena a fost de 190 de milioane de lei în 2019, în creştere cu 5% faţă de anul precedent, din datele oferite de reprezentanţii companiei. La nivel naţional, sub brandul Catena funcţionează 800 de farmacii, ceea ce duce veniturile medii ale unei farmacii la 5,8 milioane de lei per unitate, din calculele ZF. Veniturile diferă însă de la unitate la unitate, iar datele sunt trimise de companie la nivel cumulat.

Brandul Catena este operat de mai multe companii, spre deosebire de distribui­torul de medicamente Fildas Trading, care operează pe o singură entitate.

Catena a intrat pe piaţă  în 1998, când antreprenoarea Anca Vlad, care deţinea la acel moment distri­buito­rul de medi­ca­mente Fildas Tra­ding, a cum­pă­rat 30 de farmacii din Piteşti – re­ţea­t­ua Argeşfarm. Ulterior, com­pa­nia s-a dezvoltat şi au continuat şi achiziţiile, care au dus brandul la 800 de unităţi la nivel naţional.

Cererea de medicamente, în special produse care sunt eliberate fără reţetă, suplimente naturale, produse cosmetice, au determinat creşteri pentru retailul farma, jucătorii orientându-se spre reduceri acordate pacienţilor la produsele fără prescriptţie.

În ultimii doi ani, retailul farma a intrat în zodia achiziţiilor, după ce doi jucători internaţionali au cumpărat businessuri locale de la vârful clasamentului.

De exemplu, cehii de la Penta Investments au cumpărat farmaciile Sensiblu şi distribuitorul Mediplus, iar grupul Farmexim, cu farmaciile Help Net, a intrat în portofoliul germanilor de la Phoenix. Astfel, în top cinci cei mai mari jucători au mai rămas trei afaceri controlate de antreprenori români – Catena (Anca Vlad), Dona (Eugen Banciu) şi Ropharma (Mihai Miron).

Retailul farma a ajuns la 19 miliarde de lei în 2018, potrivit datelor de la Registrul Comerţului, iar în 2020 piaţa a sărit de 20 mld. lei, potrivit estimărilor ZF.

La nivel naţional sunt circa 8.100 de farmacii, dintre care 27%, adică mai bine de 2.200, aparţin primilor cinci jucători din piaţă.

În total, primele cinci lanţuri farmaceutice controlează 2.200 de unităţi, adică 27% din piaţa totală. În piaţă mai funcţionează şi lanţurile de farmacii regionale, care controlează până la 50 de unităţi farmaceutice pe raza câtorva judeţe.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.