Trenduri care devin importante în retail: suprafeţele mici, proximitatea şi ofertele personalizate. Călin Costinaş, deputy CEO Profi: Nu cred că ne mai întoarcem la modelul în care să mergem la cumpărături împreună cu familia şi să stăm trei ore într-un magazin

Autor: Cristina Bellu Postat la 22 mai 2023 84 afişări

Trenduri care devin importante în retail: suprafeţele mici, proximitatea şi ofertele personalizate. Călin Costinaş, deputy CEO Profi: Nu cred că ne mai întoarcem la modelul în care să mergem la cumpărături împreună cu familia şi să stăm trei ore într-un magazin

Călin Costinaş, deputy CEO al Profi, lanţ de magazine contro­lat de fondul de investiţii Mid Europa Partners, susţine că proximitatea, suprafeţele mici, investiţiile în digitalizare şi ofertele personalizate se numără printre principalele trenduri care vor schimba faţa retailului în următorii ani.

“Consider că următorii doi ani vor fi favorizaţi de preţ. Acolo unde există un preţ optim va creşte consumul, iar apoi urmează proximitatea. Nu cred că ne mai întoarcem la modelul în care să mergem la cumpărături împreună cu familia şi să stăm trei ore într-un magazin. Trendul va fi spre proximitate şi suprafeţe mici. De aceea şi hipermarketul merge spre un alt tip de concept şi discout-ul se duce către alt model”, spune Călin Costinaş.

Investiţiile în digitalizare reprezintă o altă tendinţă pe care oficialiul Profi a adus-o recent în discuţie, în cadrul evenimentului ZF Retail Summit 2023, estimând că acestea vor creşte atât în zona de reducere de costuri de personal, cât şi în zona de acurateţe şi forecasting.

“În momentul de faţă, pe zona de aprovizionare, Profi rulează un altgoritm cu machine learning care face 16,5 milioane de scenarii de aprovizionare cu carne per noapte. Nu poţi să ai dimensiunea aceasta de business, să ai rezultate financiare bune, dacă nu lucrezi cu date şi procese care să meargă cu AI (Artificial Intelligence-n. red.) ”.

În ceea ce priveşte joburile din retail, oficialul Profi susţine că acestea nu vor dispare, ci vor migra din zona de muncă de rutină, care are o valoare adăugată mică, spre zona de service.

Cât priveşte zona de marketing, Călin Costinaş consideră că acest instrument va evolua din momentul actual, în care există promoţii pentru toată lumea, la promoţii dedicate, care la un moment dat vor ajunge până la nivel de client, astfel încât fiecare să aibă o ofertă personalizată.

Investiţiile vizate de Profi în 2023

Lanţul de magazine contro­lat de fondul de investiţii Mid Europa Partners are pe masă un buget de aproape 120 mil. euro anul acesta pentru remodelarea magazinelor existente şi extinderea reţelei cu noi magazine, dar şi pentru investiţii în tehnologie.

“Continuăm investiţiile. Bugetul de anul acesta pentru investiţii este cuprins între 100-120 de milioane de euro. Sigur, faţă de anii trecuţi, avem cumva o împărţire diferită, pentru că facem şi remodelarea magazinelor. Magazinele pe formatul nou pe care l-am dezvoltat performează foarte bine, peste 30% an/an, adică justifică investiţia în remodelarea magazinelor. În acest context, o parte din bugetul de investiţii merge în remodelarea magazinelor existente, iar o parte pentru magazine noi. În paralel investim în tehnologie, în zona de IT”, a spus Călin Costinaş.

Cum merge consumul?

Anul a început bine. În primul trimestru suntem pe plus 25% an/an, semnificativ peste inflaţie. Observăm că există nişte schimbări de comportament la nivelul consumului, în sensul că scad un pic volumele, şi mai există o migrare dinspre produsele premium spre produsele medii sau dispre produsele medii spre produsele economic. Cumva inflaţia a obligat clientul să-şi modifice un pic obiceiul de consum, dar nu radical, susţine oficialiul Profi.

Din perspectiva inflaţiei, Călin Costinaş este de părere că în perioada următoare va începe să apară deflaţia.

"Vedem câteva categorii în care preţurile coboară. Un exemplu este laptele. Categoriile care au crescut cel mai mult anul trecut, anul acesta vor începe să scadă. Acesta este trendul".

Profi este astăzi una dintre cele mai mari companii din economie, cu afaceri 11,6 mld. lei (2,4 mld. euro) anul trecut, plus 22%. Retailerul a închis anul cu 1.641 de magazine deschise în 789 de localităţi. În 2022 au fost inaugurate 96 de unităţi noi şi au fost remodelate alte 177.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.