Cum transformă scrumbia, produs cu Indicaţie Geografică Protejată (IGP), Satul Pescăresc din Tulcea în magnet pentru turişti? Festivalul „Scrumbii de Rusalii” din Tulcea, cu 18 producători, aşteptă 6.000-8.000 de vizitatori, aproape dublu faţă de prima ediţie de anul trecut

Autor: Florentina Niţu Postat la 06 iunie 2025 36 afişări

Cum transformă scrumbia, produs cu Indicaţie Geografică Protejată (IGP), Satul Pescăresc din Tulcea în magnet pentru turişti? Festivalul „Scrumbii de Rusalii” din Tulcea, cu 18 producători, aşteptă 6.000-8.000 de vizitatori, aproape dublu faţă de prima ediţie de anul trecut

Festivalul face parte dintr-o strategie mai amplă de punere în valoare a oraşului Tulcea ca destinaţie de turism gastronomic şi cultural, spune primarul oraşului Tulcea. 

Într-un peisaj tot mai bogat în festivaluri locale, Tulcea vrea să câştigă teren cu Festivalul „Scrumbii de Rusalii”. Anul acesta, evenimentul care reuneşte 18 producători locali aşteptă între 6.000 şi 8.000 de vizitatori, aproape dublu faţă de prima ediţie, mizând pe scrumbia afumată de Dunăre, un produs cu Indicaţie Geografică Protejată (IGP). 

„Estimăm un flux de 6.000–8.000 de vizitatori în cele trei zile ale festivalului. În 2024, la ediţia pilot, evenimentul a atras peste 4.000 de persoane, în ciuda condiţiilor meteo mai puţin prietenoase”, a spus Bogdan Moldoveanu, consilier în cabinetul primarului municipiului Tulcea şi coordonator al festivalului.

Festivalul se concentrează asupra scrumbiei, deoarece este un peşte emblematic pentru zona Tulcea şi deseori se găseşte în preparatele tradiţionale. În plus, scrumbia afumată de Dunăre este un produs cu Indicaţie Geografică Protejată (IGP), specific oraşului.

Această recunoaştere la nivel european arată originea, calitatea şi unicitatea produsului, care merge bine cu brânzeturi Roquefort, Prosciutto di Parma, ulei Kalamata sau Aceto Balsamico di Modena.

Festivalul „Scrumbii de Rusalii” a luat naştere în 2024 într-una dintre primele şedinţe ale Organizaţiei de Management al Destinaţiei (OMD) Tulcea. Ideea s-a transformat imediat într-un eveniment organizat de primăria municipiului Tulcea. În 2025, festivalul revine într-un format extins, cu un nou nume şi o nouă perioadă „Scrumbii de Rusalii”, pentru a valorifica mai bine contextul turistic.

„Pornind de la tradiţia preparatelor pescăreşti şi de la importanţa scrumbiei în economia şi identitatea Deltei, evenimentul şi-a propus încă de la prima ediţie să aducă împreună producători locali, artizani şi vizitatori într-un cadru autentic, la Satul Pescăresc Tradiţional”, a explicat coordonatorul festivalului. 

În 2025, la festival participă 18 producători locali, care activează în diverse domenii, precum gastronomie tradiţională (preparate din peşte, street food, dulciuri), procesare artizanală (vinuri, brânzeturi, conserve locale), artizanat (obiecte handmade, articole pescăreşti) şi băuturi (cafea de specialitate, bere - inclusiv artizanală, cocktailuri), precum şi îngheţată artizanală. 

Printre producători se numără Deltaica Seafoods, companie tulceană de familie, cu tradiţie pescărească, cei care au iniţiat şi finalizat procesul de certificare IGP pentru trei produse din peşte. „Ne-am propus să oferim o platformă de dialog direct între aceşti producători şi consumatori, contribuind la educarea publicului, consolidarea brandurilor locale şi susţinerea economiei circulare din jurul pescuitului şi procesării tradiţionale. În acelaşi timp, incurajăm consumul local, lanţurile scurte de aprovizionare şi promovăm producătorii mici şi medii”, a subliniat coordonatorul festivalului.

Finanţarea festivalul este în principal din bugetul local. Bugetul total pentru ediţia 2025 este de aproximativ 180.000 lei. La aceasta se adaugă un mic aport complementar din fonduri europene nerambursabile, alocate prin programul Interreg Danube Region, în cadrul proiectului RESTORIVER.

„Festivalul face parte dintr-o strategie mai amplă de punere în valoare a oraşului Tulcea ca destinaţie de turism gastronomic şi cultural. Prin combinarea gastronomiei cu experienţe autentice (ateliere pe diverse teme, evenimente culturale, prezentări, conferinţe, ieşiri în Deltă), festivalul atrage un public interesat de produse locale, sustenabilitate şi identitate”, a mai spus el.

Tulcea, din punctul său de vedere, se remarcă în peisajul culinar românesc prin deţinerea a trei produse alimentare recunoscute la nivel european, două dintre acestea având statutul de Indicaţie Geografică Protejată (IGP): „Scrumbie de Dunăre afumată”, „Salată cu icre de ştiucă de Tulcea” şi „Salată tradiţională cu icre de crap”. La acestea se adaugă „Plăcinta Dobrogrană” (IGP judeţul Tulcea), iar alte produse sunt în curs de certificare, proces complex şi de lungă durată. „Certificarea oferă protecţie legală, promovare internaţională şi încredere crescută din partea consumatorilor, dar necesită perseverenţă, claritate documentară şi colaborare între actori locali, exact ceea ce îşi propune şi Festivalul „Scrumbii de Rusalii”: să creeze legături durabile între producători, comunitate şi patrimoniul gastronomic local, într-un cadru care încurajează recunoaşterea şi valorizarea acestuia.”

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
tulcea,
festival

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.