Top 10 cele mai profitabile companii din România. „Perlele“ din energie, trei retaileri, Dacia şi o companie ce vinde ţigări au adunat câştiguri nete de 10,6 mld. lei în 2019

Autor: Cristina Roşca Postat la 03 noiembrie 2020 361 afişări

♦ Retailerul de bricolaj Dedeman, singura companie antreprenorială din top 10, a urcat pe podiumul celor mai profitabile firme din România în 2019 după un salt de 26,6% al câştigului net ♦ Şase dintre cele zece companii şi-au majorat profitul net în 2019, însă câştigul total al acestora e cu 6% sub nivelul din 2018, tras în jos de OMV Petrom SA, Hidroelectrica, Romgaz şi Dacia.

Cele mai profitabile zece companii din România au adunat anul trecut în conturi profituri nete de peste 10,6 mld. lei, arată o analiză a ZF pe baza datelor de la Registrul Comerţului.

Topul este dominat clar de firme din energie, care reprezintă jumătate din total, cu doi jucători pe podium - OMV Petrom SA şi Hidroelectrica. Urmează mai jos alte două „perle“ ale statului, Romgaz şi Nuclearelectrica, iar clasa­men­tul se încheie cu OMV Petrom Mar­ke­ting. Astfel, pragul de intrare în acest club select este de aproape 450 mil. lei, cu patru jucători locali care au reuşit să îşi adauge în conturi anul trecut mai bine de 1 mld. lei profit net fiecare.

Ce este interesant de remarcat este că în top zece, pe lângă companiile din ener­gie îşi mai fac loc trei retaileri - Dedeman, Kaufland şi Lidl, producă­to­rul auto Dacia şi JT Internaţional, firmă ce comercializează ţigarete.

Retailerul de bricolaj Dedeman, singura companie antreprenorială din top 10, a urcat o poziţie faţă de anul trecut, direct pe podiumul celor mai profitabile firme din România în 2019 după un salt de 26,6% al câştigului net. Astfel, compania deţinută de fraţii Pavăl a reuşit să spargă trioul energetic - OMV Petrom SA, Hidroelectrica şi Romgaz. Mai mult, Dedeman este din nou cel mai profitabil jucător din retailul local, depăşind giganţi in­terna­ţio­nali precum Kaufland şi Lidl, ambele companii active în comerţul cu do­mi­nantă alimentară. Spre compa­raţie, Dedeamn activează pe piaţa de bricolaj.

Evoluţia profitabilităţii fiecărui busi­ness variază puternic, mai exact la Romgaz şi Hidroelectrica se observă o scădere de peste 20% a câştigului net în 2019 faţă de anul anterior, pe când la Nuclearelectrica plusul e de circa 30%. În total şase firme au reuşit să îşi ma­jo­reze câştigul net anul trecut, în timp ce patru au fost pe minus. Totuşi, aces­tea din urmă - OMV Petrom SA, Hidro­elec­trica, Romgaz şi Dacia - au tras to­talul în jos cu aproape 6%.

Evoluţia pozitivă a profitului com­pa­niilor din retail este justifi­ca­tă de faptul că 2019 a fost un an bun pen­tru economie în an­sam­blul său, dar şi pentru consum. Mai mult, jucă­to­rii mari au reuşit să îşi consolideze poziţiile şi cifrele din bilanţ, deşi au investit în deschideri noi.

La polul opus, scăderile din energie au cauze multiple. Spre exemplu, în cadrul Hidroelectrica anul trecut a fost secetos şi asta se reflectă în bilanţ, pe când la OMV Petrom SA e vorba de scăderea preţului barilului de petrol. Nu toate companiile din energie merg însă pe acelaşi trend, Nuclearelectrica reuşind să îşi majoreze profitul net ca urmare a preţului în creştere la energie electrică.

Au fost incluse în clasament doar companiile, nu şi băncile sau investitorii financiari, iar topul cuprinde doar afacerile care şi-au depus bilanţul pe anul trecut.

Cele zece firme analizate de ZF au un profit de aproape 11 mld. lei la afaceri de 106 de miliarde de lei, ceea ce înseamnă o marjă de puţin peste 10%. Marjele variază şi ele purtenic, de la sub 3% în cazul producătorului auto Dacia sau al OMV Petrom Marketing, la peste 30% în cazul Hidroelectrica şi JT Internaţional.

Unele dintre companii sunt nu doar cele mai profitabile entităţi juridice din România, ci îşi fac loc şi în clasamentul celor mai mari jucători după cifra de afaceri. Nu este însă cazul tuturor, compania JT Internaţional sau Nuclearelectrica situându-se în a doua jumătate a topului primilor 100 de jucători din economie după nivelul businessului.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.