STUDIU DE CAZ: In laboratorul proiectului ROBO-CARD
Plata facturilor pentru gaze, electricitate sau telefoane mobile este una dintre sursele curente de venituri pentru orice banca, in conditiile in care luna de luna clientii de retail le intra in sucursale pentru a-si achita aceste datorii. Exista insa si un revers al medaliei: cozile de la ghisee, ce maresc timpul de asteptare pentru clientii ce vor sa faca operatiuni mai complexe, precum imprumuturi sau depozite.
Plata facturilor pentru gaze, electricitate sau telefoane mobile este una dintre sursele curente de venituri pentru orice banca, in conditiile in care luna de luna clientii de retail le intra in sucursale pentru a-si achita aceste datorii. Exista insa si un revers al medaliei: cozile de la ghisee, ce maresc timpul de asteptare pentru clientii ce vor sa faca operatiuni mai complexe, precum imprumuturi sau depozite.
Pentru a-si descongestiona ghiseele, BRD Société Générale a lansat la finele lunii aprilie un card special pentru plata facturilor de telefonie fixa sau mobila, pentru electricitate, gaze naturale si imprumuturile de la BRD Finance. Cardul, cu "numele de cod" Gadget, poate fi folosit in peste 2.200 de unitati, respectiv la 1.100 de ATM-uri ale BRD, la 1.100 de POS-uri instalate la comerciantii ce au incheiate cu BRD contracte pentru a accepta plata facturilor si la 10 automate speciale ("roboti") instalate de banca in agentiile proprii si in 4 galerii comerciale din Capitala.
La inceputul lunii iunie, dupa mai putin de trei luni de la lansare, banca vanduse deja mai bine de 70.000 de carduri Gadget. Pentru un astfel de card, banca percepe o taxa de emitere de 5 lei, in timp ce platile la ATM-urile si POS-urile BRD nu sunt comisionate. In plus, titularii de contracte cu un furnizor de utilitati sau servicii (care este si partener al bancii) pot obtine pe cardul Gadget si un descoperit de cont de 300 de lei.
In agentiile bancii si in cele patru galerii comerciale au fost deja instalati 10 roboti. Denumiti "RoboBRD", acestia sunt de fapt niste automate la care atat clientii bancii, dar si cei care nu sunt clienti pot realiza plati de facturi, cu orice tip de card emis de BRD (inclusiv Gadget) si cash. Automatele au chiar forma unui robot, fiind de statura unui om, colorati in rosu si negru (culorile BRD), cu picioare groase si cap patrat. "Imaginea lor, atipica pentru o sucursala bancara, starneste curiozitatea", spune Popa, referindu-se si la faptul ca tot atipic este designul cardurilor (care au una dintre laturi decupata in jurul literelor din cuvantul Gadget). Popa adauga ca pana in septembrie vor fi 100 de roboti instalati in toata tara. Principalele locuri vizate sunt cele in care banca are cele mai multe solicitari de plati de facturi la ghisee - Bucurestiul, dar si marile orase din tara (Pitesti, Ploiesti, Brasov, Cluj, Constanta, Iasi, Craiova, Galati, Drobeta-Turnu-Severin, Piatra-Neamt, Sibiu, Bacau). In plus, "in viitorul destul de apropiat", dupa cum spune Dana Demetrian, director al departamentului de gestiune al produselor si riscurilor in cadrul BRD, la "RoboBRD" clientii bancii isi vor putea alimenta cash si conturile BRD ce au un card atasat. Pana una-alta insa, principalele obiective stabilite pentru acest proiect au fost atinse: platile de facturi efectuate de catre clienti prin intermediul "RoboBRD" depasesc 100 de tranzactii zilnic. Aceasta cifra reprezinta 75% din totalul platilor de facturi (achitate cash) efectuate la nivelul agentiilor BRD unde este instalat terminalul, spune Sorin Popa.
Mai mult decat atat insa, "80% din posesorii de carduri Gadget sunt clienti nou atrasi, completeaza Demetrian - clienti care pana acum isi plateau facturile cash. Altfel spus, prin lansarea acestui card, BRD a reusit sa atraga mai bine de 56.000 de noi clienti care, beneficiind si de linia de credit, pot fi in timp fidelizati. Cardul bancar, un instrument financiar simplu pus in portofelul multor romani prin conventiile incheiate de banci cu angajatorii pentru plata salariilor, este unul dintre "carligele" preferate de bancheri pentru a-si atrage si mai ales pastra clientii pe termen lung. Asa se face ca, la sfarsitul anului trecut, erau in circulatie pe piata locala ceva mai mult de noua milioane de carduri, majoritatea fiind emise in lei, iar cea mai mare parte fiind carduri de debit sau de salarii cu overdraft.
Si, daca multa vreme posesorii cartilor de plata si-au folosit cardurile preponderent pentru a-si extrage salariile de la bancomat de doua ori pe luna, se simte deja o schimbare a comportamentului, spun bancherii. Spre exemplu, conform Danei Demetrian, la BRD volumul de tranzactii la comercianti a crescut in 2006 cu 100% fata de anul precedent. La inceputul lunii iunie, BRD a anuntat ca a trecut pragul de 2.000.000 de carduri emise, din care 33% sunt carduri cu descoperit de cont, iar peste 60% sunt emise in cadrul unei conventii de plata a salariilor. Si, daca in anii precedenti utilizarea cardului pentru retragerile de numerar la ATM era de peste 90%, in prezent procentul acestui tip de operatiuni este de 70%, explica oficialii BRD, 30% dintre tranzactii fiind efectuate la comercianti.
Revenind insa la achitarea facturilor, BRD nu este singura banca ce incearca sa-si orienteze clientii spre mijloace mai sofisticate de plata. La finele lunii mai, cea mai mare banca de pe piata, BCR, a anuntat ca majoreaza comisioanele pentru operatiunile cu numerar la ghiseu, reducand in schimb comisioanele pentru operatiunile derulate la ATM.
CONTEXTUL: In unele agentii ale BRD-Groupe Société Générale se fac zilnic 160-170 de plati de facturi pentru telefonie fixa si mobila, electricitate, gaze naturale etc. La fel de bine, exista insa perioade din luna si zone din tara in care aceasta valoare este depasita.
DECIZIA: Pentru a-si descongestiona ghiseele, la sfarsitul lunii martie a.c. BRD a lansat un card proprietar (ce poate fi folosit doar in reteaua proprie) destinat platii facturilor emise de furnizorii de utilitati. Cu aceste carduri, platile se pot face in peste 2.200 de unitati (la 1.100 ATM-uri ale bancii,1.100 POS-uri instalate la comerciantii care au incheiate cu BRD contracte pentru a accepta plata de facturi si 10 automate "RoboBRD").
EFECTELE: Pana la inceputul lunii iunie au fost emise 70.000 de astfel de carduri si au fost instalati 10 roboti. Platile de facturi efectuate de catre clienti prin intermediul "RoboBRD" depasesc in prezent 100 de tranzactii zilnic, cifra ce reprezinta 75% din totalul platilor de facturi (achitate cash) efectuate in agentiile unde este instalat terminalul.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro












