STRATEGII: Cand profitul se programeaza

Postat la 29 noiembrie 2005 1 afişăre

Fapt: BitDefender, "copilul teribil" al software-ului romanesc, se distribuie in majoritatea marilor retele de IT din Europa, iar popularitatea sa este direct reflectata de vanzarile companiei producatoare, care au crescut anul trecut cu 77%. Fascinati de cifre, investitorii au inceput sa-i "curteze" pe proprietarii firmei Softwin. A vinde sau a nu vinde? Aceasta-i intrebarea.

Fapt: BitDefender, "copilul teribil" al software-ului romanesc, se distribuie in majoritatea marilor retele de IT din Europa, iar popularitatea sa este direct reflectata de vanzarile companiei producatoare, care au crescut anul trecut cu 77%. Fascinati de cifre, investitorii au inceput sa-i "curteze" pe proprietarii firmei Softwin. A vinde sau a nu vinde? Aceasta-i intrebarea.


Nu cu mult timp in urma, Florin Talpes (49 de ani) s-a intors dintr-o calatorie prin Spania, Germania si Statele Unite (Florida), pe care a facut-o pentru a vizita sucursalele din aceste tari ale Softwin, compania pe care a infiintat-o in urma cu 15 ani si pe care o detine impreuna cu sotia sa, Mariuca. Deocamdata, cei doi au peste 50 de angajati straini, iar extinderea retelei de filiale nu se va opri aici, cea mai apropiata miscare fiind deschiderea unui nou punct intr-o tara asiatica. "Deocamdata, nu suntem o multinationala in toata regula, insa vom fi", marturiseste Florin Talpes, care este si directorul general al companiei.


In total, Softwin are acum peste 800 de angajati, iar recrutarea echipelor din afara granitelor nu a fost tocmai "floare la ureche" pentru managerul roman. "Este dificil sa convingi niste specialisti din Occident sa lucreze pentru o companie al carei patron vine dintr-o tara mai saraca." Softwin a angajat in aceste tari specialisti in marketing, vanzari si tehnicieni. "Modul in care ne-am vandut noi acolo imaginea ca tara a dat rezultate: am marsat pe faptul ca avem competente tehnice de top si ca facem tehnologie de varf", explica Talpes. Fie si numai angajarea specialistilor din afara tarii si s-ar putea concluziona ca extinderea distributiei Softwin in vestul Europei si SUA genereaza venituri suficient de mari ca efortul sa se justifice. Iar cifrele confirma pe deplin acest lucru.

Anul trecut, vanzarile Softwin pe piata romaneasca au reprezentat doar 37% din total. Cu alte cuvinte, grosul cifrei de afaceri vine din vanzarile de peste hotare. Produsul "emblema" al Softwin este, fara doar si poate, antivirusul BitDefender, devenit in ultimii ani unul dintre cele mai cunoscute branduri 100% romanesti de peste hotare. "Suntem prezenti in retelele a 90% din marii retaileri din Vest", afirma Talpes, care si-a vazut produsele pe rafturile marilor retele de distributie IT sau supermarketuri din Occident, gen Media Markt, Saturn, El Corte Ingles, Virgin Megastores, Carrefour, pentru a enumera doar cateva dintre acestea.


In acest moment, BitDefender se distribuie in 42 de tari, unele cu o indelungata traditie in domeniul IT, ponderea antivirusului in vanzarile companiei reprezentand mai bine de 50 de procente.


Si totusi: de ce a ales compania lui Talpes sa se extinda spre Vest, fara sa mai treaca prin faza "preliminara" a dezvoltarii regionale? Inainte de orice, pentru ca natura produsului vandut de Softwin a impus aceasta strategie. "Ne-am dus acolo unde exista piata pentru antivirusi", sintetizeaza Florin Talpes. 

In Romania, pe fondul unei piraterii a carei rata este intr-o continua fluctuatie, nu se poate vorbi de o piata suficient de mare pentru software-ul antivirus. Daca la noi vanzarile anuale ale acestui tip de soft de-abia ating trei milioane de euro, in Statele Unite vorbim de vanzari de un miliard de dolari pe an, iar in Europa de Vest vanzarile ajung la cateva sute de milioane. Precizare: aceasta nu inseamna ca in Occident nu exista piraterie software, insa rata acesteia este cu mult sub cea de 70% la cat ajunge in Romania. Chiar si in aceste conditii, cum a reusit un soft romanesc sa ajunga pe calculatoarele a 41 de milioane de utilizatori din intreaga lume?

Cea mai buna promovare i-au facut-o recenziile din revistele specializate straine, dupa care a urmat reclama "din gura in gura". "Oamenii au auzit ca soft-ul nostru este bun si, gasindu-l in magazine, au inceput sa il cumpere. E foarte simplu", explica Talpes. Numai ca promovarea "de la om la om", poate avea si efecte contrare, fiind suficient ca o singura "veriga" a lantului sa-si exprime nemultumirea fata de calitatea produsului, pentru ca experienta sa sa fie luata drept etalon negativ de alti posibili cumparatori. Si nemultumiri exista despre orice produs, inclusiv in cazul BitDefender, despre care Talpes afirma ca este lider de piata si in Romania - unde detine circa 30% din totalul vanzarilor "pe raft". Restul pietei este impartit de branduri straine: Trend Micro, Kaspersky sau Symantec. GeCAD - fostul producator al unui alt antivirus romanesc celebru (RAV) - distribuie acum toate cele trei marci, iar pentru Trend Micro este vanzator exclusiv.


Din perspectiva structurii pietei, lucrurile stau diferit in Romania fata de Occident. La noi, 90% din incasarile industriei vin de la clientii corporate, iar restul de la clientii SOHO (companii mici si utilizatori individuali). In statele din Vest, raportul este exact invers: ponderea o detine retail-ul. De doi ani insa, incepe sa creasca si zona corporate - lucru care se va regasi si in vanzarile Softwin. Spre deosebire de clientii individuali, clientii companii pot asigura o stabilitate a veniturilor pe termen mai lung si, teoretic, o mai buna rata de profitabilitate pentru ca o buna parte din contractul cu un client-companie incumba servicii, nu vanzarea licentei in sine. Strict referitor la piata romaneasca de antivirus, partea proasta este ca vanzarile sunt extrem de reduse. Exista insa si o parte buna: existenta pietei in sine. "Piata locala (home market) este importanta pentru ca permite testarea noilor produse", spune directorul Softwin.


Prin urmare, extinderea distributiei spre Vest a fost o decizie inspirata, mai ales ca vanzarile au explodat pur si simplu. Softwin si-a deschis prima filiala in Germania, in 2003. Un an mai tarziu, cifra de afaceri a companiei crestea cu peste 75 de procente fata de 2003, in vreme ce pentru 2005 este estimata o rata comparabila. Iar toate aceste cifre nu aveau cum sa treaca neobservate. Investitorii au inceput deja sa spuna cu voce tare ca Softwin a ajuns la un prag dincolo de care nu mai poate trece fara sa vanda o parte din actiuni unui partener (financiar, intr-o prima faza). Alti producatori de software au facut deja acest pas, chiar anul acesta. Este vorba de TotalSoft, producatorul solutiei ERP Charisma, si de furnizorul de servicii IT si soft de afaceri Siveco. Actionarii TotalSoft au vandut anul acesta 80% din afacere pentru opt milioane de euro fondului Global Finance, restul actiunilor ramanand in posesia lui Liviu Dragan, directorul general al companiei si, totodata, unul dintre antreprenorii care au fondat compania in 1994.


In vara, o miscare similara a facut si Siveco - firma de software care a atras in actionariatul sau doua fonduri de investitii: Intel Capital si Polish Enterprise Fund. In total, cele doua fonduri au cumparat 32,5% din companie, pentru 12 milioane de dolari. Restul actiunilor au ramas in posesia vechilor actionari (niste investitori israelieni), managementului (printre care si Irina Socol, directorul general al companiei) si salariatilor.


De ce nu face si Softwin aceeasi miscare? Mai ales ca ofertele nu lipsesc. Dimpotriva.  Florin Talpes nu exclude posibilitatea asocierii cu un investitor, insa adauga repede ca, cel putin pentru moment, nu are nevoie de asa ceva. "An de an, analizam posibilitatea atragerii unui fond de investitii. Punem in balanta efortul investitional cu obiectivele. Pana acum, ne-am descurcat cu fondurile proprii", explica Florin Talpes, adaugand ca nu cu putin timp in urma a primit o oferta de cumparare pentru 40 de milioane de dolari. Si, nota bene, "aceasta suma mi se oferea doar pentru o parte a afacerii", adauga managerul.


Conform rezultatelor companiei, publicate de Ministerul Finantelor in 2004, profitul net al Softwin reprezenta aproape 20% din cifra de afaceri - rata de rentabilitate buna, mai ales daca ne raportam la alte industrii precum retail-ul IT sau de electrocasnice, unde marjele se situeaza sub 5 procente.


Pentru 2005, Talpes estimeaza vanzari pe piata romaneasca de circa 20 de milioane de euro, carora daca le adaugam si pe cele de peste hotare, suma totala s-ar putea cel putin dubla.


Daca pentru vanzarea unei parti din afacere, Talpes se arata cat de cat disponibil, cand vine vorba despre tranzactionarea intregii companii, omul de afaceri exclude orice posibilitate pe termen mediu. In opinia sa, pana in 2010, valoarea de piata a companiei sale va depasi 100 de milioane de euro. Pana in acel moment, el ia in calcul posibilitatea unei oferte publice "pentru parti din afacere" pe Bursa - nu neaparat in Romania.


Cu totul alta a fost strategia adoptata de Radu Georgescu - celalalt "guru" al antivirusilor romanesti. Proprietarul companiei GeCAD a decis sa vanda in vara lui 2003 tehnologia antivirus RAV catre gigantul software Microsoft, renuntand totodata si la posibilitatea de a mai produce un soft similar vreodata. Cu banii pe care i-a castigat in urma tranzactiei - suma oficiala nu a fost inca dezvaluita, potrivit unor informatii de pe piata aceasta  variind intre 10 si 20 de milioane de dolari - Georgescu a dezvoltat alte companii in domeniul software si al serviciilor, asteptandu-se ca cel putin cu una dintre acestea sa repete succesul RAV.


Daca ar fi sa punem fata in fata strategiile celor doi oameni de afaceri, Talpes versus Georgescu, prima concluzie ar fi ca fondatorul GeCAD s-a grabit si ca a castigat mai putin - in cazul in care cifra vehiculata este adevarata.


In realitate, despre nici una dintre cele doua viziuni nu se poate spune ca este gresita. Ceea ce conteaza sunt rezultatele. Pana la urma, ambii antreprenori au procedat / procedeaza corect: unul dintre ei urmareste dezvoltarea unei companii de anvergura internationala, celuilalt i s-a confirmat ca a dezvoltat un produs software de calitate. Dincolo de suma pe care a obtinut-o Georgescu de la Microsoft, el s-a ales cu o reputatie pe care putini oameni de afaceri romani o au in business-ul international.


Conservatorismul pe care l-a manifestat pana acum Florin Talpes (referitor la structura actionariatului) este reflectat pana si de numele companiei sale. Softwin reprezinta alipirea a doua cuvinte englezesti: "soft" si "twin" (gemeni) - sotii Talpes au doi baieti gemeni. De altfel, cei doi termeni exprima pentru Talpes echilibrul dintre viata personala si cea profesionala.


In acelasi timp, Softwin te poate duce cu gandul si la soft castigator, verbul "to win" insemnand a castiga in limba engleza. Cel putin pana acum, aceasta ultima semnificatie s-a dovedit conforma cu realitatea.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/strategii-cand-profitul-se-programeaza-1005079
1005079
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.