Ce spun asigurătorii despre piaţa RCA după introducerea decontării directe obligatorii: O modalitate pentru a contracara posibila creştere a preţurilor RCA este crearea unei case de clearing, la care asigurătorii să contribuie în timp

Autor: Mircea Nica Postat la 28 martie 2021 80 afişări

Proiectul de lege privind decontarea di­rectă obligatorie la poliţele RCA va conţine şi o completare privind un tarif de referinţă la ora de manoperă pentru reparaţiile auto, iar per­spectivele din piaţă se în­dreap­tă şi spre o casă de clearing, ase­mănă­toa­re cu un fond de acu­mu­lare, a spus Cris­tian Roşu, vice­preşe­dinte al Au­tori­tă­ţii de Su­pra­veghere Finan­cia­ră (ASF), în cadrul unei video­conferinţe or­ga­ni­­za­te de Biroul Asigu­ră­to­rilor de Auto­vehicule din România (BAAR).

Ce spun asigurătorii despre piaţa RCA după introducerea decontării directe obligatorii: O modalitate pentru a contracara posibila creştere a preţurilor RCA este crearea unei case de clearing, la care asigurătorii să contribuie în timp

♦ Adrian Stelian Comănescu, Consiliul Concurenţei: Consiliul Concurenţei, la iniţiativa Ministerului Finanţelor, pe această contractare obligatorie a poliţei RCA, a făcut o propunere în sensul în care propune un mecanism privind stabilirea unui tarif de referinţă la ora de manoperă pentru reparaţiile auto ♦ Cristian Roşu, ASF: Tariful de referinţă la ora de manoperă va fi calculat pe baza datelor reale din piaţă, care vor fi colectate de RAR, urmând ca informaţiile să fie publicate pe site-ul BAAR şi al societăţilor de asigurare.

Proiectul de lege privind decontarea di­rectă obligatorie la poliţele RCA va conţine şi o completare privind un tarif de referinţă la ora de manoperă pentru reparaţiile auto, iar per­spectivele din piaţă se în­dreap­tă şi spre o casă de clearing, ase­mănă­toa­re cu un fond de acu­mu­lare, a spus Cris­tian Roşu, vice­preşe­dinte al Au­tori­tă­ţii de Su­pra­veghere Finan­cia­ră (ASF), în cadrul unei video­conferinţe or­ga­ni­­za­te de Biroul Asigu­ră­to­rilor de Auto­vehicule din România (BAAR).

„În contextul analizării opi­­niilor venite din piaţă, în pe­rioada de dezbatere publică a pro­iec­tului privind de­contarea di­rectă obligatorie, am avut câteva în­tâlniri cu Consiliul Concu­ren­ţei, în care am discutat idei pentru ca func­ţio­nalitatea să fie cât mai bună“, a spus Cristian Roşu.

Astfel, pe lângă impunerea obligativităţii clau­zei de decontare directă la poliţele RCA, se va introduce şi un tarif de referinţă pentru ora de manoperă la reparaţiile auto, pentru a con­tra­cara premisele unor creşteri ale pre­ţu­rilor la poliţele RCA, având în vedere costurile ri­di­cate asociate cu introducerea decontării directe.

Adrian Stelian Comănes­cu, director la di­recţia de servicii din Consiliul Con­cu­ren­ţei, a spus în cadrul aceleiaşi vi­deo­con­ferinţe că prin­ci­palele pro­iecte de acte nor­mative, care se află acum în discuţie, ur­măresc înlătu­rarea în­gri­jo­rărilor Comisiei Euro­pene pri­vind in­fringe­mentul din le­gis­laţia pe asigurările auto, îm­bunătăţirea func­ţio­nă­rii meca­nismului de re­gres, dând o anumită certi­tu­dine asigurătorului per­soa­nei prejudiciate că îşi va primi banii în anumite condiţii.

„Această obligativitate de contractare a decon­tării directe, crează premisele ca preţu­rile să crească. Noi ne gândim la modalităţi, ca în final tariful pe poliţă să nu fie unul schimbat, ci în aceiaşi parametri. Consiliul Concurenţei, la iniţiativa Ministerului Finanţelor, pe această contractare obligatorie a decontării directe la poliţa RCA a făcut o propunere în sensul introducerii unui mecanism privind stabilirea unui tarif de referinţă la ora de manoperă“, a spus Adrian Stelian Comănescu.

În acelaşi timp, el a mai adăugat că o altă modalitate pentru a contracara această posibilă creştere a preţurilor la poliţa RCA este crearea unei case de clearing, prin care fiecare asigurător să contribuie în timp, pentru a acumula sumele necesare plăţilor de daune.

„O altă modalitate, destul de grea, este crearea aşa numitei clearing house, care necesită o perioadă destul de lungă de timp pentru creare, iar mecanismul ar fi ca din acest fond, fiecare asigurător care plăteşte daunele respective să îşi tragă bani de acolo, urmând să fie completate sumele pe masură ce trece timpul. Este o măsură greu de implementat şi trebuie gândită cu grijă pentru a fi implementată bine de la început“, a mai spus Adrian Stelian Comănescu.

Din perspectiva tarifelor de referinţă la ora de manoperă, Cristian Roşu a explicat că acestea nu sunt tarife care se vor impune, ci va fi un benchmark (reper) la care se poate raporta oricine şi unde poate vedea în ce măsură deconturile sunt exagerate sau nu.

„Aceste tarife de referinţă nu sunt tarife care se vor impune nimănui. Aşa cum nici tarifele de referinţă la poliţele RCA nu se impun niciunei societăţi de asigurare, aşa cum cursul valutar nu se impune niciunei bănci în decontări, acest tarif de referinţă va avea exact denumirea lui de referinţă pentru a fi un benchmark (reper) la care se poate raporta oricine şi a vedea în ce măsură deconturile sunt exagerate sau nu“, a explicat Cristian Roşu.

El a mai menţionat că tarifele de referinţă nu sunt stabilite, ci calculate pe baza datelor reale din piaţă, urmând ca Registrul Auto Român (RAR) să fie împuternicit pentru a colecta aceste date din piaţă.

„Pentru ca datele să fie corect colectate, se va împuternici RAR-ul să colecteze aceste date din piaţă, având obligativitatea supravegherii dintr-un anumit punct de vedere al tot ce înseamnă altceva decât zona asigurărilor, aici ne referim în special la unităţile reparatoare din toate zonele ţării. Ei vor avea obligaţia publicării unei liste cu service-urile autorizate de către RAR, iar această informaţie va fi preluată de către BAAR şi societăţile de asigurare, pe care le va pune pe site-urile lor. De asemenea RAR va colecta aceste informaţii în legătură cu preţurile practicate, vor fi furnizate unei societăţi cu expertiză din zona financiară, cam de tip Big Four care face tarifele de referinţă RCA“, a mai adăugat Cristian Roşu.

De asemenea, toate elemente organizatorice şi procedurale se vor reglementa printr-un grup de lucru din care vor face parte reprezentanţi ai societăţii civile, transportatori, ASF, BAAR şi mediul academic pentru a certifica instrumentele folosite. Odată calculate tarifele de referinţă, ele se vor publica şi vor fi publicate anual, susţine vicepreşedintele ASF.

„În afară de acest lucru, am fost de acord cu posibilitatea de a crea o casă de clearing, care va fi pusă tot în sarcina BAAR. Aceasta va trebui construită când piaţa va fi echilibrată şi când vom avea puţine discrepanţe, astfel încât o casă de clearing să fie functională corect. Pentru a o construi, vor trebui acumulate fonduri în timp. De exemplu, pentru ca Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA) să poată să susţină cele două falimente care au bulversat piaţa asigurarilor auto în anii 2015-2016, el a fost construit prin anii 1995. De-a lungul anilor s-au acumulat sume, astfel încât atunci câand au început plăţile din fondul de garantare se acumulase peste 1 mld. lei“, a mai spus Cristian Roşu.

Astfel, din analizele ASF, pentru ca o casă de clearing să înceapă să funcţioneze este nevoie de o perioadă minimală de 2-3 ani, pentru a se strânge o sumă suficientă.

Proiectul de ordonanţă de urgenţă pentru modificarea legii RCA, prin care clauza de decontare directă la poliţele RCA devine obligatorie, a fost anunţat de Nicu Marcu, preşedintele ASF în urmă cu două luni.

Acest proiect urmăreşte reducerea numărului de reclamaţii şi petiţii din piaţă şi ar trebui să contribuie la creşterea gradului de conştientizare a rolului poliţei de asigurare RCA, dar şi la o echilibrare a pieţei, în condiţiile în care există o concentrare de peste 75% la doi jucători RCA City Insurance şi Euroins.

De asemenea, decontarea directă aduce două prevederi noi - beneficiarul despăgubirii se va adresa în mod direct propriului asigurător, care îi va face tot procesul de daună, iar pentru a nu mări nejustificat valorile regreselor administrative, în termen de 10 zile, asigurătorul persoanei care a provocat accidentul are obligaţia de a plăti despăgubirea înaintată de către asigurătorul persoanei păgubite, aceasta având titlu executoriu.

Decontarea directă este permisă din iulie 2017 şi este opţională pentru clienţi, însă asigurătorii sunt obligaţi să o oferteze.

Piaţa RCA a ajuns la subscrieri de 3,97 mld. lei la finalul anului 2020, cu 5% mai mult faţă de 2019, în contextul în care anul trecut a fost o perioadă de incertitudini şi de restricţii din cauza pandemiei de COVID-19. În ultimii 10 ani, piaţa RCA a înregistrat o creştere mai mult decât dublă a primelor brute subscrise.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.