Sorin Chinde, Vicepreşedinte GRAMPET Group : În România, probabil că după ce este finalizat programul de autostrăzi, în 2030-2032, vom vedea investiţii masive în zona de cale ferată

Autor: Roxana Rosu Postat la 01 mai 2025 559 afişări

Sorin Chinde, Vicepreşedinte GRAMPET Group : În România, probabil că după ce este finalizat programul de autostrăzi, în 2030-2032, vom vedea investiţii masive în zona de cale ferată

Ungaria şi Polonia au investit masiv în infrastructura feroviară, care în România încă lasă mult de dorit, şi probabil că după ce este finalizat programul de autostrăzi, în 2030-2032, vom vedea investiţii masive în zona de cale ferată, este de părere Sorin Chinde, Vicepreşedinte GRAMPET Group .

”Şi mă refer la investiţii pentru modernizare şi upgradare, nu pentru aducerea căilor ferate la stadiul care era până în 90. Ungaria a investit foarte mult în zona feroviară, are o infrastructură foarte bună pentru transport de marfă. Durează 12 ore ca să traversezi Ungaria şi 2 zile România. Ar trebui să avem 12-14 ore timp de tranzit ca să fim competitivi pe zona de transport”, a spus Sorin Chinde în cadrul conferintei ZF Logistică&Transporturi 2025.

Modernizarea infrastructurii feroviare este o necesitate şi prin prisma Green Deal,care prevede ca 30% din transporturile derulate acum rutier să fie transferate pe feroviar până în 2030. ”Raportul intre o tonă de marfă trasportată pe feroviar vs rutier este acum 1/6 . Transferul a 30% înseamnă creştere de 200% pe feroviar”.

Dar reprezentantul Grampet atrage atenţia că nici în România, nici în UE nu există un program clar care să explice autorităţilor şi companiilor cum să facă acest transfer.

”E nevoie de investiţii în forţa de muncă, e nevoie de 2 ani de training pentru un mecanic de locomotivă, e nevoie de achiziţii de material rulant. E nevoie de interconectivitate între rutier şi feroviar. În România nu există terminale de transport intermodal suficiente de exemplu”.

Infrastructura feroviară locală a suferit timp de 30 de ani de subfinanţare, investiţiile alocate fiind foarte mici în raport cu necesarul. Un exemplu este modernizarea coridorului Curtici-Contanţa, început în 2001, cu un total de 829 km, din care, după 24 de ani nu a fost finalizat nici măcar jumătate.

GRAMPET Group are pentru 2025 un buget de investiţii de 50 milioane euro, focusat pe vagoane cisternă şi pe modernizări de locomotive.

”Ne uităm la modernizarea unui terminal, în parteneriat cu o autoritate locală.  2025 este un an în care vrem să păstrăm ce clienţi avem şi să preluăm volume din industrii clasice care poate repornesc.”, a mai spus Sorin Chinde.

GRAMPET Group, fondat de Gruia Stoica, are afaceri în Bulgaria, Ungaria, Croaţia Republica Moldova, Germania, Serbia, Grecia, Slovenia şi Macedonia, fiind cel mai mare grup feroviar şi operator logistic privat din Europa Centrală şi de Sud-Est. GRAMPET operează 450 de locomotive, 20.000 de vagoane şi transportă anual peste 15 milioane de tone de marfă. Grupul deţine şi operatorul de marfă Grup Feroviar Român, 4 fabrici în România şi Ungaria, unde construieşte, repară şi modernizează vehicule feroviare, şi 5 terminale logistice, situate la graniţele cu Ucraina şi Republica Moldova, precum şi în Nordul Bucureştiului.

 

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
autostrazi,
cale ferata,
finalizare,
investitii

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.