Şoc de 700 mil. euro: Programul Rabla s-ar putea suspenda, deşi dealerii au deja 35.000 de maşini pe stoc sau în producţie, pe baza comenzilor. Constructori precum Ford au luat de ieri măsuri pentru a susţine dealerii
La 20 de ani de la startul programului Rabla, acesta ar putea fi suspendat pentru doi ani, potrivit unor surse din cadrul Ministerului Mediului. Decizia ar fi susşintă de reducerile bugetare, iar fondurile ar fi redirecţionate către proiecte mai importante.
Prin această măsură Ministerul Mediului a lovit direct în piaţa auto, mai ales după ce în primele luni ale anului anunţa creşterea tichetului pentru electrice de la 5.000 la 7.500 de euro, ceea ce a dus la o creştere a cererii, care se temperase în 2024. Anul trecut prima pentru electrice era de 5.000 de euro, jumătate din bonusul de 10.000 de euro oferit până în 2023. Dacă ar fi anunţat o menţinere la 5.000 de euro, atunci cererea nu ar fi crescut şi implicit şocul financiar nu ar fi fost la fel de ridicat.
Potrivit datelor din piaţa auto sunt 35.000 de maşini pe stoc sau în producţie ce au fost comandate pe baza presupunerii că vom avea un program Rabla în 2025 şi sunt platforme auto care deja nu mai au loc pentru stocarea automobilelor.
În acest context unii producători deja au implementat măsuri de susţinere a dealerilor, în contextul în care maşinile pe stoc înseamnă bani blocaţi şi costuri cu dobânzi.
“Cine cumpără acum maşina electrică are din start un discount de 4.500 de euro dacă nu mai aşteaptă programul Rabla.
Avem o susţinere din partea producătorului pentru că maşinile stau deja de prea multe săptămâni pe stoc”, a spus un dealer Ford.
Dealerii Dacia deja de săptămâna trecută ofereau un discount de 1.000 de euro pentru cei care renunţau la programul Rabla – prima pentru motoare termice fiind de 2.000 de euro. Cum preţul unui tichet este de circa 1.000 de euro, cei mai mulţi clienţi au optat pentru această variantă.
În data de 18 iunie Ministerul Mediului comunica suspendarea programului până la instalarea noului guvern.
Programul Rabla, lansat în 2005, a fost una dintre cele mai longevive şi accesate iniţiative guvernamentale, dar de-a lungul istoriei sale vârsta parcului auto s-a dublat, iar acum atinge majoratul. Dacă în urmă cu 15 ani vârsta medie era de sub 10 ani, acum se apropie de 18 ani, din cauza importurilor masive de maşini vechi. Pentru fiecare maşină nouă vândută, alte două vechi sunt importate. Mai mult, dacă piaţa de maşini noi este complet fiscalizată, cea a samsarilor nu, deşi producătorii şi importatorii au susţinut de ani de zile introducerea unor măsuri fiscale pentru cei care obţin profit din importul de maşini.
Guvernul nu a publicat deocamdată un anunţ oficial privind durata exactă a suspendării, dar mesajele din zona Ministerului Mediului şi AFM indică o schimbare de paradigmă în alocarea fondurilor publice. Până atunci, cumpărătorii care mizau pe tichetul Rabla vor fi nevoiţi să îşi reevalueze planurile, iar piaţa auto va trebui să se adapteze la o realitate fără unul dintre cele mai importante stimulente din ultimii 20 de ani.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













