Romanii de la Adobe
Despre Alexandru Costin, directorul general al Adobe Romania, s-ar putea spune ca paseste pe urmele lui Radu Georgescu. Softurile create in era sa antreprenoriala au reusit sa atraga atentia Adobe, asa cum antivirusul RAV al Gecad l-a determinat pe Bill Gates sa treaca tehnologia romaneasca in portofoliul Microsoft.
Despre Alexandru Costin, directorul general al Adobe Romania, s-ar putea spune ca paseste pe urmele lui Radu Georgescu. Softurile create in era sa antreprenoriala au reusit sa atraga atentia Adobe, asa cum antivirusul RAV al Gecad l-a determinat pe Bill Gates sa treaca tehnologia romaneasca in portofoliul Microsoft.
Comparatia cu seful Gecad nu este intamplatoare. Ba chiar ar putea merge si mai departe, catre Florin Talpes, presedintele grupului Softwin, al carui antivirus BitDefender aproape ca a facut inconjurul lumii.
"Romania este un centru de cercetare si dezvoltare pentru Adobe. Lucram la tehnologii viitoare ale companiei, atat independent, cat si in colaborare cu echipe de programatori din alte divizii", explica Alexandru Costin. Pentru o privire de ansamblu, trebuie mentionat ca Adobe are 34 de birouri peste tot in lume, dintre care numai 9 sunt centre de cercetare si dezvoltare - 5 in SUA, unul in India, doua in Europa, in Germania si Romania, si unul in China.
Adobe a intrat pe piata locala in 2006 prin achizitia InterAKT, o tranzactie estimata la mai putin de 20 mil. dolari. Ideea a fost ca Adobe sa aiba un centru de cercetare si dezvoltare in Romania, dar fara a porni de la zero. Rolul centrului din Bucuresti este sa dezvolte diferite aplicatii web si, treptat, softuri pentru telefoanele mobile, proiect pentru care deja colaboreaza cu filiala din Germania. "Deocamdata suntem in faza de inceput in ceea ce priveste divizia de soft pe telefoane. Dar avem deja mai multe tehnologii instalate pe mobil", spune Alexandru Costin, dand ca exemplu Flash Lite, aplicatia care permite rularea animatiilor pe ecranul telefonului mobil si care este instalata pe circa 700.000 de terminale la nivel mondial.
Divizia locala are in desfasurare sapte proiecte, dintre care majoritatea inseamna lucrul la produse deja existente in portofoliul Adobe si urmeaza sa treaca si la suita Master Collection, in care sunt incluse cunoscutele aplicatii Photoshop, Acrobat sau Illustrator. Exista si un departament care se ocupa de adaptarea tuturor celor aproximativ 70 de produse ale Adobe pentru Europa de Est - Cehia, Polonia, Romania sau Rusia, iar pentru Dreamweaver, aplicatia pentru care lucra InterAKT inainte de venirea Adobe, echipa continua si acum sa dezvolte diferite functii care vor fi integrate in versiunea urmatoare a softului. "In functie de segmentele unde avem competente, vom alege proiecte noi la care sa lucram. Surprinzator, dar avem libertatea sa alegem la ce aplicatii lucram si asa am reusit sa evitam anumite proiecte mai putin interesante", spune Costin.
Trecerea de la o gandire antreprenoriala la una corporatista, lucrul cu proiecte de o mai mare anvergura si faptul ca numele companiei s-a schimbat din InterAKT in Adobe n-a modificat fundamental viziunea despre afacere a lui Alexandru Costin sau a lui Bogdan Ripa, cofondatorul InterAKT si director tehnic la Adobe Romania. "Cu toate ca am putea trai linistiti cu banii incasati din vanzare, fara sa mai muncim nicio zi de acum inainte, noi continuam sa ne implicam cel putin la fel de mult cum o faceam atunci cand aveam compania noastra si trebuia sa o crestem", marturiseste Costin. "Cat despre viitor, planul meu este sa raman la Adobe mai mult decat cei doi ani prevazuti in contract", cu toate ca nu a renuntat complet la pasiunea pentru compania pe care a fondat-o. "Exista un test pentru spiritul InterAKT, care chiar asa se numeste si prin care urmarim sa gasim o minte curioasa, care iubeste tehnologia si vrea sa invete lucruri noi."
In schimb, compania a trecut printr-o serie intreaga de schimbari. Daca inainte "jucam fotbal in spatele blocului, acum jucam cu una dintre echipele din liga profesionista", spune directorul general. Cultura corporatista introdusa de Adobe este cea tipica pentru o mare firma de IT. In birourile de la ultimele doua etaje ale cladirii Anchor Plaza, care apartin acum Adobe, chiar daca unul dintre ele nu este inca ocupat de programatori, atmosfera e relaxata, iar angajatii pot sa ia cate o pauza la un meci de ping-pong, un joc de biliard sau la vreo confruntare din jocurile de pe consola Wii de la Nintendo, pe care o au in sala de recreere. Adobe Romania a avut la inceput 29 de angajati, in prezent numara 60 si urmareste sa incheie anul cu un total de 75, dupa care planuieste sa extinda echipa cu inca 50 anual.
Schimbari au avut loc si in politica salariala. Pe vremea InterAKT, o parte dintre angajati erau rasplatiti cu actiuni, singurul beneficiu care pe atunci era suficient pentru a compensa salariile mici. Acum, Adobe a aliniat salariile la nivelul pietei si ofera si un pachet intreg de beneficii suplimentare. Spre exemplu, pe langa salariu exista si "profit sharing" - la fiecare trei luni, Adobe plateste tuturor angajatilor un procent variabil, cuprins intre 8 si 15% din salariul lor trimestrial, in functie de profitul companiei. Pe de alta parte, programatorii pot primi optiuni de cumparare de actiuni la Adobe, iar cei interesati pot cumpara direct actiuni cu reducere de 15% fata de pretul pietei. "Numai ca avem probleme cu legislatia putin gri in acest domeniu, pentru ca nu prea exista precedente in Romania, iar Ministerul de Finante si CNVM nu prea stiu sa ne spuna cum se impoziteaza aceste venituri brute ale angajatilor", comenteaza Alexandru Costin.
Venirea Adobe n-a insemnat insa numai schimbari pozitive. Un lucru pe care il regreta este faptul ca, spre deosebire de era antreprenoriala, acum se confrunta cu foarte multa birocratie. Daca inainte o decizie putea fi luata pe moment si se trecea imediat la aplicarea ei, in Adobe Romania exista un intreg proces prin care decizia trebuie evaluata si aprobata de zece oameni din companie inainte de a fi aplicata. "Noi eram ceva mai spartani inainte, luam decizii rapid si mai mult cu implicatii pe termen scurt. Mediul corporatist de acum impune decizii luate in context mai larg si cu bataie mai lunga."
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro