România produce companii puternice, dar fără prea mulţi campioni naţionali care să treacă graniţele. Ce îi împiedică pe antreprenori să cucerească regiunea şi să facă valuri pe pieţele externe ? VIDEO

Autor: Iulian Tenchiu Postat la 30 noiembrie 2025 12 afişări

România produce companii puternice, dar fără prea mulţi campioni naţionali care să treacă graniţele. Ce îi împiedică pe antreprenori să cucerească regiunea şi să facă valuri pe pieţele externe ? VIDEO

În ultimii ani, mediul antreprenorial românesc a evoluat semnificativ, însă internaţionalizarea firmelor rămâne încă o provocare. Economia românească se află într-un moment în care multe firme performante preferă să rămână concentrate pe piaţa internă, iar apetitul pentru extindere regională rămâne limitat. Deşi în 2024 companiile româneşti au realizat 18 achiziţii în străinătate şi piaţa locală de fuziuni şi achiziţii a înregistrat 265 de tranzacţii, aceste mişcări vizează un segment restrâns de firme, în timp ce majoritatea companiilor mari şi mijlocii continuă să se dezvolte preponderent pe plan intern. Doru Lionăchescu, preşedinte BT Capital Partner şi membru în Consiliul de Administraţie al Salt Bank, este de părere că această reţinere privind extinderea în regiune vine şi din faptul că economia locală a performat suficient de bine încât să satisfacă nevoia de creştere a firmelor româneşti fără a le forţa să caute dezvoltarea şi în afara graniţelor.

„Problema pe care o văd eu este că cu foarte mici, mici excepţii la nivelul antreprenorial românesc apetitul de extindere regională e relativ limitat, din mai multe motive, unul dintre ele fiind şi faptul că economia locală a performat foarte bine.

” a declarat Doru Lionăchescu la emisiunea ZF Live, emisiune realizată cu sprijinul Orange Business.

În acest context, importanţa valorii şi a capitalizării companiilor listate devine tot mai pregnantă. O piaţă de capital activă şi lichidă oferă firmelor o „monedă virtuală” — acţiunile — care poate fi folosită pentru a atrage finanţări la costuri reduse, facilitând astfel achiziţii, fuziuni şi extinderi. De pildă, la 30 iunie 2025 capitalizarea bursieră a companiilor listate pe piaţa reglementată din România a atins circa 396 miliarde lei, în creştere cu 13% faţă de finalul lui 2024, un semn că interesul investitorilor şi potenţialul de dezvoltare rămân ridicate.

„Valoarea este cel mai important lucru mai ales la companiile listate, pentru că ea oferă o monedă virtuală pe care pieţele mature o folosesc din plin, în sensul că ridică bani pe piaţă la costuri semnificativ reduse şi asta le permite să facă achiziţii. Prin acest joc de evaluări dintre compania care face achiziţia şi care este bine văzut şi compania pe care o achiziţionează la o valoare mult mai mică se creează valoarea” a mai spus Doru Lionăchescu.

 

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.