Rheinmetall, colosul german din industria apărării, creşte şi nu se mai opreşte şi împânzeşte Europa de Est cu fabrici. Însă în expansiunea sa devine dependent de tehnologie străină, în special americană, făcând mai adâncă şi dependenţa strategică a UE. Va deveni Rheinmetall un cal troian?
Din 2022, de când Rusia pornit război contra Ucrainei, acţiunile gigantului german din industria apărării Rheinmetall au crescut cu peste 1.000%. În primăvară, compania a depăşit la capitalizare de piaţă Volkswagen, cel mai mare constructor auto din Europa, pe care între timp l-a lăsat mult în urmă
Din 2022, de când Rusia pornit război contra Ucrainei, acţiunile gigantului german din industria apărării Rheinmetall au crescut cu peste 1.000%. În primăvară, compania a depăşit la capitalizare de piaţă Volkswagen, cel mai mare constructor auto din Europa, pe care între timp l-a lăsat mult în urmă. Se vorbeşte că producătorul de blindate, obuze şi praf de puşcă ar putea folosi o uzină a VW pentru a asambla acolo tancuri cu care să potolească febra reînarmării din Europa.
Ar fi un exemplu de cum boomul din industria apărării poate salva locuri de muncă din sectorul auto, care bate în retragere în faţa ofensivei chinezeşti, a creşterii costurilor şi a schimbării preferinţelor şoferilor. Mai recent, Rheinmetall a anunţat că a pornit motoarele celei mai mari uzine de armament din Europa, construită în ritm record undeva în nordul Germaniei. Aceasta va produce obuze de care Ucraina are mare nevoie, apoi motoare pentru rachete, iar directorii companiei au indicat că fabrica poate fi model pentru altele care ar putea fi construite în UE.
Colosul profită de cererea de muniţie şi praf de puşcă pentru a se extinde cu uzine în Europa de Est, cât mai aproape de Ucraina. Dintre ţările din regiune, doar Polonia, care şi-a păstrat o industrie proprie de apărare, lipseşte de pe harta cu producţie, pentru sectorul auto sau de apărare, a Rheinmetall.
După anumite măsuri, nici VW nu are o amprentă atât de mare în regiune. În expansiunea sa, producătorul celebrelor tancuri Leopard şi Panther şi al blindatelor pentru infanterie ultramoderne Linx se aliază cu alţi coloşi din industria de apărare.
De câteva zile circulă vestea că Rheinmetall discută cu uriaşul Lockheed Martin din SUA în vederea producţiei de rachete cu tehnologie înaltă, cum ar fi ATACMS şi Hellfire. Colaborarea este mai veche. În 2023, cele două companii au semnat un contract strategic care permite Rheinmetall să fabrice în Germania fuselajul central al avioanelor de luptă americane F-35A achiziţionate de Luftwaffe. Producţia a început anul acesta. De asemenea, germanii au anunţat în 2025 intrarea într-un parteneriat strategic cu compania americană Anduril pentru producerea şi vânzarea în Europa a rachetelor de croazieră Barracuda şi a dronelor de luptă Fury.
Aşadar, Rheinmetall creşte rapid şi a căpătat o amploare industrială impresionantă, fiind din acest punct de vedere asemănat cu VW. Are şanse bune ca până în 2030 să devină liderul industriei europene de apărare. Totodată, tinde spre tehnologie de vârf şi creşte rapid, aici comparaţie putând fi cu Nvidia. Expansiunea sa este considerată strategică pentru viitorul securităţii în Europa şi, pentru prezent, pentru soarta războiului din Ucraina. Având în vedere impasul din industria auto şi cea a oţelului, este uşor de înţeles de ce strategia industrială a colosului din apărare este văzută ca un exemplu pentru alţii.
Însă unii analişti văd aici şi o capcană. Sau un pericol. Spre exemplu, Rheinmetall capătă aspectul unui cal troian, un mamut industrial de importanţă strategică pentru Uniunea Europeană, dar care întăreşte dependenţa de tehnologii noneuropene. Efectele unor astfel de dependenţe strategice s-au văzut când industria din UE a fost blocată de pandemie şi în timpul crizei de energie, când cele mai multe state europene au rămas fără gaze ruseşti, considerate până atunci o sursă de încredere de energie ieftină. În cazul Rheinmetall, dependenţa ar fi de tehnologia americană.
Iar de compania germană devin dependente pentru dezvoltare industriile de apărare din mai multe ţări europene. Un exemplu este Bulgaria, al cărei guvern a atras Rheinmetall într-un parteneriat de un miliard de euro prin care germanii vor construi în cel mai sărac stat al UE mai multe fabrici, de obuze şi praf de puşcă - nu tocmai cu tehnologia de vârf de pe blindatele Linx sau a rachetelor Lockheed Martin. Însă liniile de producţie în sine pot fi ultramoderne.
În Ungaria, guvernul în Rheinmetall şi-a pus speranţa de a-şi construi una dintre cele mai moderne armate din UE, de a-şi reclădi industria de apărare şi, de asemenea, de face din ţară exportator de muniţii şi tehnică militară. O parte din producţia de Lynxuri a fabricii de la Zalaegerszeg va fi destinată exportului. Totuşi, cu toată expansiunea din ultimii ani, Rheinmetall este departe de anvergura VW. Producătorul din industria de apărare are „doar“ 40.000 de angajaţi la nivel mondial şi prezenţă, cu producţie şi birouri, în peste 30 de state.
Mai multe detalii pe www.zf.ro
Fabrici are în 12 ţări, inclusiv în Germania, Austria, Elveţia, Ungaria, România, Marea Britanie, Spania, Italia, Canada şi chiar Australia. Le acestea se vor adăuga mai multe unităţi din Bulgaria, una din Lituania şi, probabil, din Ucraina. VW are de şapte ori mai mulţi angajaţi doar în Germania.
La nivel mondial, inclusiv în China, are aproape 680.000 de angajaţi şi 115 uzine. În Europa, constructorul auto are fabrici în 17 state. Ca şi la Rheinmetall, cea mai mare dintre fabrici este în Germania. De reţinut în cazul companiei este că la sfârşitul anului trecut 57% din acţiuni erau deţinute de investitori instituţionali, din care cei mai mulţi – 28% - erau din America de Nord. Din Europa erau numai 20%.
De menţionat este că ponderea investitorilor nord-americani a fost şi mai mare, ajungând la 40% în 2022. Dintre cei mai mari investitori se remarcă uriaşele fonduri americane de investiţii BlackRock şi Vanguard, care deţin participaţii la aproape tot ce înseamnă companie mare, privată, în Europa. În schimb, la VW cel mai mare acţionar, cu aproape 32%, este Holdingul Porsche. Landul Saxonia Inferioară deţine 12%, iar Qatar Holding 10,4%. Investitorii instituţionali străini au numai 18%.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













