Războiul taxelor dintre SUA şi UE ia o nouă întorsătură. Ce sector va avea de suferit

Autor: Andra Stroe Postat la 05 octombrie 2019 102 afişări

Statelor Unite li s-a oferit avantajul de a impune tarife de 7,5 miliarde de dolari pe bunurile şi mărfurile pe care le importă din UE. Este cel mai recent capitol dintr-o luptă de 15 ani dintre SUA şi UE privind subvenţiile ilegale pentru producătorii de aeronave Airbus şi rivalul Boeing, scriu cei de la BBC.

Hotărârea Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC) presupune ca tarifele impuse de SUA să se aplice la gamă largă de mărfuri din UE, de la aeronave până la brânză, măsline şi pantaloni, începând cu 18 octombrie.

Bruxelles-ul a ameninţat să riposteze în mod similar împotriva bunurilor americane.

Ce se întâmplă în continuare?

Oficialii comerţului american au declarat că tarifele vor fi stabilite la o rată de 10% pentru aeronave şi 25% la produsele agricole şi alte articole. Aceştia au publicat o listă cu toate elementele care vor fi supuse tarifelor suplimentare, majoritatea aplicându-se importurilor din Franţa, Germania, Spania şi Marea Britanie.

SUA au spus că au autoritatea de a majora tarifele „în orice moment” sau de a schimba produsele afectate. Între timp, cele două părţi aşteaptă ca OMC să decidă asupra tarifelor pe care UE le poate impune SUA în represalii pentru ajutorul de stat american acordat companiei Boeing. Această hotărâre este aşteptată anul viitor.

Comisia Europeană, care a propus tarife de 20 miliarde de dolari pentru bunurile americane, a declarat că speră să ajungă la o soluţionare. „Dar dacă SUA decide să impună contramăsuri autorizate de la OMC, va împinge UE într-o situaţie în care nu vom avea altă opţiune decât să facem acelaşi lucru”, a spus Comisia Europeană.

Cum a început totul?

SUA au reclamat în 2004 faptul că împrumuturile europene ieftine pentru Airbus au reprezentat subvenţii de stat ilegale.

OMC a decis în favoarea SUA, care ulterior s-a plâns că UE şi anumite ţări membre nu respectă decizia, ceea ce a determinat o continuare a acestui război pe mai mulţi ani.

SUA au căutat să impună tarife de aproximativ 11 miliarde de dolari pe bunuri. Deşi OMC a redus această cifră la 7,5 miliarde de dolari, decizia de miercuri marchează încă cea mai mare penalzare de acest fel din istoria organizaţiei.

Organul de soluţionare a litigiilor al OMC trebuie să adopte oficial hotărârea, dar nu este de aşteptat să anuleze decizia.

Ar putea exista o soluţie?

Oficialii comerţului american au declarat că oferta de soluţionare a UE a venit cu o întârziere de câţiva ani şi nu a rezolvat îngrijorarea SUA cu privire la subvenţiile în curs. „De ani buni, Europa oferă subvenţii masive pentru Airbus, care au afectat grav industria aerospaţială din SUA şi muncitorii noştri.

„În cele din urmă, după 15 ani de litigii, OMC a confirmat că Statele Unite au dreptul să impună contramăsuri ca răspuns la subvenţiile ilegale ale UE", a declarat reprezentantul american al comerţului, Robert Lighthizer. El a spus că SUA se aşteaptă să „negocieze cu Uniunea Europeană, pentru a se rezolva această problemă într-un mod de care să beneficieze muncitorii americani".

Dar guvernele din întreaga Uniune Europeană, inclusiv Marea Britanie, au solicitat soluţionarea litigiului fără noua taxă.

„Recurgerea la tarife nu este în interesul Regatului Unit, al UE sau al SUA”, a spus Regatul Unit. „Lucrăm strâns cu partenerii SUA, UE şi europeni pentru a sprijini o negociere pentru soluţionarea litigiilor Airbus şi Boeing".

Bruno Le Maire, ministrul finanţelor din Franţa, a declarat că ţara este „pregătită să răspundă ferm alături de partenerii noştri europeni”. „O soluţie prietenoasă la disputa Boeing / Airbus este cea mai bună soluţie şi cu atât mai mult cu cât Europa ar putea impune sancţiuni SUA anul viitor", a spus el. Cancelarul Germaniei, Angela Merkel, a declarat la rândul său: „S-a luat o decizie bazată pe dreptul internaţional prin care compania Airbus va fi afectată din păcate şi vom vedea cum vor reacţiona americanii".

Cum se leagă asta cu luptele comerciale ale lui Donald Trump?

Aceste tarife sunt separate de disputele comerciale permanente ale preşedintelui Donald Trump cu ţările din întreaga lume, apărute în martie 2018, când administraţia sa a anunţat tarife de 25% la oţel şi 10% la aluminiu importat în SUA. Aceasta a determinat UE să impună taxe de 2,8 miliarde de euro asupra mărfurilor americane, cum ar fi whisky-ul bourbon, motocicletele şi sucul de portocale.

Trump are în vedere şi creşterea taxelor de import la maşinile europene.

Există un impact economic?

În timp ce lupta Boeing-Airbus îl precedă pe Trump, un alt val de tarife produce îngrijorări cu privire la comerţul global, care a încetinit semnificativ pe fondul numeroaselor dispute. Miercuri, directorul executiv al Airbus, Guillaume Faury, a avertizat că impactul asupra producţiei aeronavelor venit odată cu noile taxe de import ar perturba industria, va creşte costurile şi va afecta economia pe scară largă - inclusiv în SUA.

Aproape 40% din achiziţiile de aeronave legate de Airbus provin de la furnizorii americani, despre care s-a spus că asigură 275.000 de locuri de muncă americane în 40 de state. „Airbus speră că SUA şi UE vor fi de acord să găsească negocieze pentru a găsi o soluţie înainte de a crea daune grave industriei aviaţiei, precum şi relaţiilor comerciale şi economiei globale", a spus Faury. Corespondentul economiei BBC, Andrew Walker, a declarat că tensiunile în comerţul global au crescut deja de când preşedintele Trump a preluat funcţia. „Merită să ne amintim că Fondul Monetar Internaţional şi alţii consideră conflictul comercial drept unul dintre cele mai mari riscuri pentru perspectivele economice globale", a adăugat el.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
sua,
tarife,
uniunea europeana

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.