Radu Georgescu versus euforia Facebook

Autor: Dorin Oancea Postat la 27 iulie 2013 256 afişări

Pe o faţă a monedei stau rezultatele: Facebook a avut în al doilea trimestru al anului venituri de 1,81 miliarde de dolari, în urcare cu 53% faţă de perioada corespunzătoare a anului trecut, şi un profit net de 333 milioane de dolari, rezultate care depăşesc estimările analiştilor şi confirmă strategia companiei de a investi masiv în servicii mobile.

Radu Georgescu versus euforia Facebook

Profitul vine după o pierdere de 157 de milioane de dolari în perioada similară a anului trecut.

De cealaltă parte, este opinia unui cunoscut antreprenor român care se declară nu foarte convins de stabilitatea companiilor din zona IT. Este vorba de Radu Georgescu, preşedintele grupului de companii Gecad, care vorbeşte pe blogul personal de "Bula Facebook". El crede că investitorii nu îşi vor mai plasa banii în companii de social media şi de jocuri, bula urmând să se spargă în viitorul apropiat. "Facebook a declanşat bula în vârful căreia ne aflăm, Facebook va provoca şi spargerea acestei bule. Deja căderea se vede venind, deja lumea (a se citi investitorii) nu mai are încredere în modelul de business al lui Facebook şi, prin extrapolare, în businessurile social media", a scris Georgescu.

Antreprenorul anunţa acest fenomen încă de anul trecut, în cadrul evenimentului Meet the CEO găzduit de Business Magazin.

Analiştii cred că afacerile Facebook au crescut în urma deciziei de anul trecut a CEO-ului Mark Zuckerberg de a investi în software destinat platformelor mobile, vânzările de publicitate pe dispozitive wireless fiind pe cale să depăşească afacerile generate prin computere desktop. Facebook s-a listat la bursă în luna mai a anului trecut, la o cotaţie de 38 dolari pe acţiune. Acţiunile companiei au atins un minim de 17,55 dolari în septembrie, pe fondul temerilor privind posibilitatea de a monetiza numărul tot mai mare de utilizatori care accesează platforma de socializare de pe dispozitive mobile precum smartphone-urile şi tabletele. Înaintea publicării rezultatelor pentru trimestrul al doilea al acestui an, acţiunile Facebook se tranzacţionau cu 30% sub preţul de la listare.

Veniturile din publicitatea pe dispozitive mobile vor depăşi în scurt timp jumătate din afacerile totale ale companiei, faţă de 30% în primul trimestru, spune Mark Zuckerberg. Numărul utilizatorilor care accesează Facebook de pe astfel de platforme a crescut cu 51% în trimestrul al doilea, la 819 milioane. Numărul total de membri ai Facebook a urcat la 1,15 miliarde, de la 1,11 miliarde în primele trei luni.

Teoria lui Georgescu pare mai concretă, chiar dacă este lipsită de numere. El spune că în Silicon Valley sunt foarte mulţi bani, antrenaţi de succesul Facebook. Bani ieftini, pentru că sunt foarte mulţi milionari creaţi peste noapte. Bani care intră înapoi în business, pentru că "americanii asta fac, îşi cumpără o casă, iar restul banilor îi investesc din nou". Rezultatul va fi o mulţime de companii foarte bine finanţate, crede el. Piaţa va alimenta spirala bulei, pentru că va crea alte multe companii care vor părea grozave, şi la un moment dat cineva se va prinde.

În afară de reţelele de socializare, o altă industrie aflată în declin ar fi cea a jocurilor dezvoltate tot pentru reţelele de socializare, potrivit lui Georgescu. "Jocurile sunt încă simpatice, dar nu mai sunt o verticală în care să se înghesuie toţi investitorii. Căderea Zynga ne-a arătat că modelul de business al companiilor de jocuri nu este sustenabil, ci mai degrabă dependent de un titlu de succes - mai mult sau mai puţin întâmplător", a explicat el.

În ceea ce priveşte domeniile în care se investeşte masiv, antreprenorul român enumeră serviciile de cloud, piaţa aplicaţiilor pentru smartphone-uri şi sectorul de "big data".

Urmărește Business Magazin

/actualitate/radu-georgescu-versus-euforia-facebook-11165526
11165526
comments powered by Disqus

ALEPH STORY: Pentru ce se îndatorează România. O discuţie cu Cristian Hostiuc, Ziarul Financiar şi Bogdan Nicolae, Aleph News

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.