Psihologii spun că telefonul la volan a devenit o dependenţă: Multitasking-ul este un mit

Autor: Florin Zafiu Postat la 12 octombrie 2019 36 afişări

Psihologii spun că telefonul la volan a devenit o dependenţă: Multitasking-ul este un mit
Psihologii spun că telefonul la volan a devenit o dependenţă:...

Psihologii spun că folosirea telefonului la volan a devenit o dependenţă alimentată de aşteptarea în trafic, iar şoferii nu înţeleg riscurile deoarece consideră că nu li se poate întâmpla nimic în cele 5 secunde în care îşi verifică mesajele.„Multitasking-ul este un mit”, atrag atenţia specialiştii.

“Din păcate, tehnologia a avansat atât de mult încât este extrem de seducătoare. Suntem dependenţi de toate informaţiile care vin şi pe telefon şi pe display-ul maşinii şi cu cât este traficul este mai aglomerat, cu cât timpii de conducere sau de staţionare în maşină este mai mare, cu atât mai mult necesitatea de a omorî un timp mort te duce în direcţia acelui privit compulsiv la telefon. Primul lucru care ar putea să definească această dependenţă este privitul compulsiv: nu ai neapărat o nevoie, dar pui mâna pe telefon instant şi probabil dependenţa aceasta s-a accentuat şi se accentuează o dată cu tehnologia de comunicare”, a declarat pentru MEDIAFAX, psihologul Ionel Simionca, vicepreşedintele Asociaţiei de Psihologie şi Siguranţă Rutieră - PsihoTrafiQ.

Simionca a explicat şi mecanismul care duce la dependenţa de a răspunde la mesaje chiar şi în trafic:

„Îţi trimite cineva un mesaj - el şi ştie că tu îl primeşti şi îşi activează şi tentativa de a răspunde pentru că ştii că celălalt aşteaptă; tu ai primit, ştie că tu ai primit şi tipul acesta de comunicare ne menţine mai activi şi ne creează o dependenţă de a răspunde la mesaje”.

Prin utilizarea telefonului mobil, şoferii ar putea parcurge zeci de kilometri nefiind atenţi, spune psihologul.

“Un calcul foarte simplu - trebuie să avem un raport între viteza cu care rulăm şi distanţa parcursă. La o viteză medie, dacă o împărţim la 3, ne va da aproximativ metrii parcurşi într-o secundă. Dacă mergem cu 90 km/h sunt aproximativ 30 de metri parcurşi într-o secundă. În condiţiile în care noi conştientizăm că privitul la un mesaj ne ia 3-5 secunde minimum şi, făcând un calcul, să spunem că pe o rază de 5 kilometri sunt 1.000 de conducători, în funcţie de zona urbană, cred că 7 din 10 se uită la un moment dat la telefon. Vă daţi seama cam câţi kilometri se parcurg într-o relativă neatenţie? Cele mai grave riscuri în trafic sunt cele invizibile ochiului”, a spus psihologul.

Dependenţa de telefonul mobil la volan este tratată, în primul rând, prin conştientizarea riscurilor pe care le implică.

“Ştiţi care este cea mai gravă situaţie, cei mai mulţi conducători se uită la telefon, s-au uitat de 100 de ori, mintea noastră a reţinut că nu s-a întâmplat nimic şi asta menţine dependenţa în continuare. Dacă nu ai primit nişte consecinţe negative, mintea reţine că nu ţi se poate întâmpla ţie, că poţi face mai multe lucruri deodată. Multitasking-ul este un mit, continuăm să facem acest lucru până la un moment critic - ajungem pe contrasens sau intrăm în autoturismul din faţă”, a mai explicat Ionel Simionca.

Dumitru Coarnă, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Naţionale ale Poliţiştilor şi Personalului Contractual din România (SNPPC) a explicat că noile reglementări în ceea ce priveşte utilizarea telefonului mobil la volan se impun ca urmare a faptului că şoferii nu au înţeles de bunăvoie riscurile pe care le implică acest obicei.

“Mie mi se pare că această reglementare era necesară. În situaţia dată se impunea, pentru că foarte multe accidente s-au produs pe fondul neatenţiei provocate de folosirea telefoanelor mobile. În direct am văzut acele accidente mortale. Ar trebui ca şoferii să renunţe la telefonul mobil în timp ce se află la volan, nu cred că poţi plăti amenzi mereu. Mai mult decât atât se prevede că în cazul în care săvârşeşti şi o altă abatere în timp ce foloseşti telefonul mobil poate să îţi fie suspendat dreptul de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile”, a declarat pentru agenţia de presă MEDIAFAX, Dumitru Coarnă.

Nu este aşteptat un număr foarte mare de sancţiuni în următoarea perioadă, explică reprezentantul sindicatului, deoarece noua reglementare abia a intrat în vigoare şi s-a bucurat de un grad de publicitate ridicat.

“Să aşteptăm 30 de zile măcar să vedem cum se vor derula lucrurile. Dacă românii nu au înţeles aceste lucruri fără a fi sancţionaţi, înseamnă că acum această reglementare vine şi obligă pe conducătorul auto să renunţe, dar din sancţiune. (...) Dacă de bună voie nu am reuşit să ne debarasăm de obicei, acum vom fi obligaţi printr-o normă juridică”, a mai declarat preşedintele SNPPC.

Începând din data de 12 octombrie, intră în vigoare reglementările privind sancţionarea celor care scriu mesaje, transmit live, filmează sau vorbesc la telefon sau orice alt dispozitiv mobil în timpul condusului. Noile reguli se aplică atât şoferilor de autovehicule cât şi celor care conduc alte categorii de vehicule pentru care nu au nevoie de permis de conducere, cum ar fi bicicletele.

În primele şase luni ale anului 2019, numai pe raza Capitalei poliţiştii au aplicat peste 4.100 de sancţiuni contravenţionale pentru folosirea telefonului mobil la volan.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
POLIŢIE,
SANCŢIUNI,
​„Să vin la Bucureşti a fost cea mai bună decizie pe care am luat-o” ​„Să vin la Bucureşti a fost cea mai bună decizie pe care am luat-o”

La fel ca în viaţă, în businessul de investiţii cheia reuşitei este să ai dreptate de mai multe ori decât greşeşti. Balanţa a înclinat spre investiţiile care au performat bine pentru Johan Meyer, motiv pentru care a ajuns şi în rolul de manager al Fondului Proprietatea şi CEO al Sucursalei de la Bucureşti pentru Franklin Templeton, din care administrează active de peste 2,5 miliarde de dolari.

vezi continuarea
ZF.ro
Schimbări majore în piaţa muncii. Tehnologia care revoluţionează viaţa corporatiştilor Schimbări majore în piaţa muncii. Tehnologia care revoluţionează viaţa corporatiştilor
Secretul succesului în afaceri: Cum poţi câştiga când toată lumea pierde
ProMotor.ro
Permis uitat acasă, permis suspendat, fără permis: Ce păţeşti dacă eşti prins la volan în fiecare din cazuri Permis uitat acasă, permis suspendat, fără permis: Ce păţeşti dacă eşti prins la volan în fiecare din cazuri
Un Duster pe care nu-l vei găsi niciodată în reprezentanţă. Costă 35.000 de euro şi sigur îl vei remarca pe stradă - GALERIE FOTO
A început războiul pentru fabrica Volkswagen: Bulgaria îşi dublează oferta. Ce va face România?
Descopera.ro
BĂTRÂNUL de 80 de ani care a UMILIT armata ungurilor. ''Pe unde mergea toţi picau'' BĂTRÂNUL de 80 de ani care a UMILIT armata ungurilor. ''Pe unde mergea toţi picau''
O mare PROBLEMĂ sexuală pe care o au mulţi bărbaţi. Mulţi se JENEAZĂ să recunoască. Rezolvarea este, însă, simplă şi rezultatul este uluitor
CREIERUL oamenilor este cu adevărat INCREDIBIL. Doi cercetători nemţi au găsit o zonă neştiută până acum care are o ABILITATE surprinzătoare
Go4it.ro
TAXĂ pe apeluri audio prin WhatsApp şi Skype? Cum ar putea fi implementat un astfel de sistem TAXĂ pe apeluri audio prin WhatsApp şi Skype? Cum ar putea fi implementat un astfel de sistem
INVIZIBILITATEA a fost atinsă! O companie din CANADA poate să ascundă orice în spatele unor panouri speciale
Google dezvăluie MOTIVUL pentru care telefonul tău cu Android se descarcă prea repede
Csid.ro
Portretul psihologic al unui violator: cum îl recunoaştem şi cum evităm să devenim victime Portretul psihologic al unui violator: cum îl recunoaştem şi cum evităm să devenim victime
Cum poţi ajuta o femeie care este abuzată
HOROSCOP AUGUST 2019: se anunţă noi câştiguri financiare şi multe relaţii pasagere

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.