Peste 60 de fabrici locale cu 5.000 de angajaţi pun eticheta „Made in Romania“ pe hainele gigantului britanic Asos. Piaţa locală este principalul partener de producţie din Europa

Autor: Cristina Roşca Postat la 10 decembrie 2020 136 afişări

Gigantul britanic din domeniul modei online Asos, cu afaceri anuale de circa 3,3 mld. lire sterline (3,7 mld. euro), lucrează cu 191 de fabrici în Europa, iar dintre acestea o treime sunt în România.

Peste 60 de fabrici locale cu 5.000 de angajaţi pun eticheta „Made in Romania“ pe hainele gigantului britanic Asos. Piaţa locală este principalul partener de producţie din Europa

Gigantul britanic din domeniul modei online Asos, cu afaceri anuale de circa 3,3 mld. lire sterline (3,7 mld. euro), lucrează cu 191 de fabrici în Europa, iar dintre acestea o treime sunt în România.

Mai exact, grupul prezent în online în toate cele aproape 200 de ţări din lume lucrează pe plan local cu 61 de fabrici cu peste 5.000 de salariaţi. România este astfel cel mai important parte­ner din Europa în zona de producţie, fiind urmată la mare depăr­tare de Bulgaria (39 de fa­brici), Marea Bri­tanie (24) şi Italia (24). În total, în Eu­ropa, Asos produce în 12 ţări, însă în cele mai multe are colaborări restrânse.

Gigantul lucrează însă masiv cu fabrici din Asia - mai ales China sau India - şi mai puţin cu altele din Africa. Chiar şi la o analiză de ansamblu a hărţii partenerilor Asos din zona de producţie, România stă bine dat fiind că în China şi India - ţări nu doar mai întinse geografic, ci şi mai ieftine şi cu populaţii mult mai numeroase, numărul de parteneri nu depăşeşte cu mult 200.

Astfel, piaţa locală este unul dintre principalii furnizori de haine şi pantofi pentru grupul Asos care îşi livrează produsele şi pe plan local.

Unele dintre cele mai mari fabrici de textile din România, precum Alison Hayes şi Oztasar, dar şi altele mai mici, produc haine pentru marile grupuri britanice de modă, unele unităţi de producţie locale având pe lista de clienţi doar branduri din Marea Britanie.

Brexitul şi problemele financiare ale unor mărci mari de modă precum Debenhams şi Topshop (Arcadia Group) au pus sub semnul întrebării viitorul fabricilor din România care riscă să piardă contractele care le asigură supravieţuirea. Totuşi, datele comunicate de gigantul Asos arată că România rămâne o destinaţie importantă de producţie.

România a fost încă dinainte de anii ‘90 una dintre cele mai importante destinaţii de producţie de textile şi încălţăminte pentru marile branduri atât mass market cât şi de lux. În ultimii 15 ani însă, pieţele din Asia au crescut puternic mizând pe salarii ce scad până la sub 100 de euro pe lună. În acest context România a pierdut teren.

Totuşi, avantajele României rămân forţa de muncă bine calificată şi apropierea de pieţele vestice unde au sediul marile branduri. Mai mult, salariul unei croitorese din România este în continuare de 5-6 ori mai mic decât al uneia din Occident. În acest context, România reuşeşte încă să atragă marile branduri, dar numărul lor e tot mai mic din cauza majorării constante a salariului minim pe economie.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.